Hlavní obsah

Kapesní raketa Toyota Yaris GR má 260 koní a pohon všech kol

Foto: Toyota Gazoo Racing
11. 1. 2020

Druhá generace rychlého Yaris GR bude ještě ostřejší než ta minulá. Kromě nabroušených kapesních rozměrů, nízké hmotnosti a 260koňového motoru nabídne totiž pohon všech kol, a stane se tak autem, na které fanoušci rallye dlouho netrpělivě čekali.

Článek

Minulý rychlý speciál Yaris GRMN, po dlouhé pauze první ostrý hatchbach Toyoty, nám skutečně vyrazil dech. Měl kompresorový motor, který zbožňoval vytáčení a podvozek naladěný přímo na okruh. Tohle auto prostě milovalo, když jste mu dávali pořádně za uši, a ještě vás povzbuzovalo, abyste přitvrdili. Yaris GRMN byl prostě BOŽÍ! Kdybychom jen tušili, že jeho nástupce bude ještě lepší…

Přivítejte nový Yaris GR, který vypadá ještě naštvaněji a stejně tak i pojede. Tentokrát má totiž rovnou 260 koní a pohon všech kol (a stále manuální převodovku). Vývojářům Gazoo Racing, tedy závodní divizi Toyoty, se i přes složitou čtyřkolku se dvěma samosvornými diferenciály Torsen podařilo udržet hmotnost na uzdě, auto váží skvělých 1 280 kg. Díky tomu vystřelí na stovku za méně něž 5,5 sekundy (brutálně ostrý Civic Type-R to zvládá za 5,8 s – tady vidíte výhodu pohonu všech kol) a uhání až 230 km/h. Fantastické parametry, že?

Foto: Toyota Gazoo Racing

Všimněte si toho kardanu od motoru k zadním kolům. Na to fanoušci rallye čekali zatraceně dlouho!

Teď se ale připravte na šok, těch 260 koní a k tomu 360 Nm totiž pochází z přeplňovaného motoru o objemu 1,6 l, který však má jen tři válce! Jedná se tak o nejvýkonnější tříválec na trhu (předčil 1,5 l z BMW i8 s výkonem 240 koní) – což vás určitě děsí, ale zrovna Toyota by nikdy do výroby neposlala motor, kterému by stoprocentně nevěřila. Takže tentokrát můžete zůstat v klidu a těšte se na točivý charakter a hodně jadrný zvukový projev, který ke správnému sportovnímu autu neodmyslitelně patří.

Foto: Toyota Gazoo Racing

260 koní z objemu 1 618 cm3 ve třech válcích? To je mazec!

Sportovnímu? Možná spíš závodnímu, protože celé auto je postavené prakticky jako homologační rallye speciál – motor odpovídá regulím závodní třídy R5, má lehkou hliníkovou karoserii a střechu z kovaného karbonu. Oproti sérii je o 91 mm nižší (taky má bezrámová okna ve dveřích, aby ještě víc připomínal kupé), má funkční aerodynamiku, vyztužené uložení tlumičů, ostře naladěný podvozek a 18palcová kola (která můžete vyměnit za lehčí - kovaná). Prý se cosi šušká i o příplatkové bezpečnostní kleci…

Foto: Toyota Gazoo Racing

Kulatý volant. Anatomické sedačky. Manuální převodovka! Tohle bude opravdové řidičské auto

S vývojem a finálním laděním hodně pomáhal Tommi Mäkinen, legenda závodů rallye a současný šéf WRC týmu Toyoty, takže očekávejte, že tohle auto bude nejen rychlé, ale i poslušné a hravé. Dokazuje to i pohon všech kol, který podle zvoleného jízdního režimu umí měnit poměr distribuce točivého momentu mezi nápravy – v normálním režimu to bude 60:40 (ve prospěch předních kol), sportovní režim to změní na 70:30 a režim pro kluzké povrchy nabídne vyvážených 50:50.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Táhlé smyky na šotolině? Ale klidně, Yaris GR je přeci odkojený rallye!

„Zatímco nová GR Supra je sportovní auto vyvinuté na závodní trati, Yaris GR byl vytvořen díky našim zkušenostem ze závodů rallye – na něco takového naši fanoušci dlouho čekali,“ prohlásil Shigeki Tomoyama, šéf Gazoo Racing. Tohle auto bude prostě ZBRAŇ!

Nový Yaris GR se oficiálně představí již tento víkend na tokijském autosalonu a oficiálně se začne prodávat v druhé polovině roku 2020. Půjde o tak specializované auto, že se bude vyrábět přímo u Gazoo Racing v Motomachi s velkým podílem ruční práce. Zní to draze? To určitě bude. Přesnou cenovku zatím neznáme, ale v rodném Japonsku vyjde na ekvivalent 850 tisíc korun, což by v Evropě klidně mohlo znamenat částku do milionu korun. Jenže za takhle ostrý kus si fanoušci rallye určitě rádi připlatí.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama