Hlavní obsah

První dojmy: Nejrychlejší Porsche Cayenne je hybridní Turbo S-E Hybrid!

Foto: Porsche
úterý 05:00

Myslíte si, že plug-in hybridy jsou nudná a lenivá ekologická auta, jejichž jediným účelem je líně se ploužit, šetřit u toho palivo, a především přechytračit testy spotřeby? Tak tohle technikům Porsche zjevně zapomněli vysvětlit, protože hybridní verzí jejich velkého SUV je pořádně divoká bestie!

Článek

Pokloňte se nejvýkonnější a nejrychlejší verzi Cayenne, jakou kdy Porsche vyrobilo. Už tak brutálně rychlému Cayenne Turbo s 550koňovým twin-turbo V8 totiž přidali elektrický doping (stejné pohonné ústrojí už najdete u Panamery v obou karosářských verzích), který posunul výkony na zcela novou úroveň – bavíme se tu o 680 koních a 850 Nm zátahu! Cayenne tak trumfne i Bentley Bentaygu a Lamborghini Urus, silnější je už jen kompletně elektrická Tesla Model X.

Foto: Porsche

680 hybridních koní může řehtat pod kapotou běžného Cayenne i ještě sportovněji vypadající verze Cayenne Coupe

Výsledek je prostě brutálně rychlý – stovku smázne hybridní Cayenne za pouhé 3,8 sekundy a maximální rychlost se posunula na 295 km/h. Ano, čtete správně, tahle velká krabice je prakticky stejně rychlá, jako nejnovější generace legendární 911! S Cayenne Turbo S-E Hybrid tak můžete na okreskách prohánět zaskočené majitele sportovních aut stejně jako čistit levý pruh Autobahnů, to celé s rodinou a jejich bagáží na palubě (kola na střeše bych v tomto režimu raději nedoporučoval).

Jasně, tohle platí také pro normální Cayenne, ale tenhle hybridní může navíc využívat všechny výhody elektrického pohonu – z domova odjíždíte naprosto neslyšně, městem proplouváte bez emisí (reálný elektrický dojezd je 30 km) a výkon elektromotoru stačí i na korzování po okreskách nebo splývání na dálnici. Úspora paliva je vážně signifikantní – kdykoliv pustíte plynový pedál, už šetříte. Já po jízdě v kombinovaném režimu (80 % spořádaný občan – 20 % maniak závislý na rychlosti) na palubním počítači zahlédl číslo 7,8 l/100 km. Co by za to daly mnohé „úsporné“ verze jiných velkých SUV…

O jízdě na spotřebu ale tohle auto vážně není. Až vás přestane loudání nudit, stačí zadupnout plyn do podlahy, osmiválec zaburácí a auto vystřelí k horizontu. Hybridní Cayenne váží 2,5 tuny (o dva metráky víc než běžné Turbo), ale těch 680 koní si s nimi hravě poradí. Cayenne svou hmotnost dovedně skrývá i v zatáčkách – svou roli v tom hrají (příplatkové) karbon-keramické brzdy, adaptivní vzduchový podvozek, aktivní šasi a natáčení zadní nápravy, které přináší stabilitu ve vysokých rychlostech a obratnost v těch nízkých.

Foto: Porsche

Vidět Porsche u elektrické nabíječky je pořád trochu zvláštní, ale Cayenne Turbo S-E Hybrid ukazuje, že elektřina nemusí být nutně na škodu zábavě

Zatáčkami se tak obratně prosmýknete a na výjezdu využíváte nekonečnou trakci, trefujete jeden apex za druhým a rovinky se smrskávají na polovinu, řízení vás vtáhne a vy se musíte smát, protože je řízení tohohle auta vážně zábava. A pak se smějete ještě víc, když povolíte plyn, motor zase ztichne a vy plujete bezemisně jako ti největší svatoušci.

Porsche Cayenne Turbo S-E Hybrid je prostě absurdní, bláznivé, nesmyslné… a okouzlující. Elektřina tu není využita na typické šetření životního prostředí a vaší peněženky (to lépe umí lépe slabší Cayenne E-Hybrid, ačkoli i ten má 460 koní!), i když to umí taky dobře – ale nejsilnější hybridní Porsche ji znásilnilo k ještě masivnějšímu výkonu a opojné rychlosti. Ekoteroristi se možná chytají za hlavu, že takhle si to rozhodně nepředstavovali, ale my, automobiloví nadšenci, tleskáme ve stoje. Tohle je elektrifikovaná budoucnost, která se nám líbí. Díky, Porsche!

autowebAUTOWEBaUtOwEb