Hlavní obsah

Nástup elektromobility bude velkou výzvou pro subdodavatele

Foto: Škoda Auto
včera 05:00

Často zmiňujeme, jak velkou výzvou je doba elektromobility pro automobilky. Ještě daleko náročnější bude přechod k novému druhu pohonu pro jejich subdodavatele, často malé firmy, které se již dekády věnují jedné konkrétní činnosti. Nyní se budou muset adaptovat, nebo to bude znamenat jejich konec.

Článek

Za domov automobilu se tradičně považuje Německo, ve skutečnosti je však pravou velmocí Česká republika a bratrské Slovensko – u nás sídlí Škoda, Hyundai a TPCA (společná továrna Toyoty, Peugeotu a Citroënu), u sousedů má fabriku Volkswagen, Kia, PSA a nově také Jaguar Land Rover. Dohromady pak obě země produkují přes 2,5 milionu aut ročně, což je nejvyšší poměr na obyvatele z celé Evropy.

Kromě samotných automobilek sídlí v obou zemích také celá síť menších firem, které pro automobilky vyrábějí díly a komponenty, z nichž se pak automobily na lince skládají. Česká vláda odhaduje, že u nás jde asi o 40 000 zaměstnanců, kteří vyrábějí díly pro spalovací motory. A s přechodem k elektrickému pohonu jsou právě tito lidé a jejich zaměstnavatelů ve velkém ohrožení.

Klasický spalovací motor se totiž skládá zhruba z 2 000 součástí, jenže elektromotor jich vyžaduje mnohem méně, takže o dodávku menšího počtu dílů bude větší boj. Navíc se nové díly vyrábějí z velké části odlišně, firmy tak budou potřebovat nové technologie a nové stroje, ani nemluvě o přeškolení zaměstnanců, což si vyžádá velké finanční investice – bavíme se o desítkách a stovkách milionů korun.

A také hodně odvahy majitelů a akcionářů v úspěch elektromobilů, který je zatím nejistý a rozhodne se až v příštích pěti, deseti letech. Jenže o dodávky dílů na příští finanční roky se bojuje již nyní, když jsou odhady výroby (založené na velmi nejistých odhadech poptávky) zatím dosti na vodě. Vydržet u stávajících technologií a jistot pro byznys i zaměstnance a riskovat, že vám ujede vlak, nebo se po hlavě vrhnout do nové příležitosti, která by však v případě neúspěchu mohla stát firmu život? To je vskutku nelehká volba.

Na Slovensku už ale svitla naděje v podobě výstavby nové velké továrny na výroby bateriových setů pro elektromobily. Její realizace bude stát 100 milionů eur a měla by postupně ročně vyrábět až 150 000 baterií pro evropské továrny velkých automobilek. Jak se podaří adaptovat firmám v ČR? Na to jsme sami velice zvědaví…

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama