Hlavní obsah

Na pražském e-Salonu uvidíte hned několik českých premiér

Foto: Jakub Deml
15. 11. 2019

Elektromobilita není pouhou fantazií vizionářů, elektromobilita je tu už dnes – dokazuje to druhý ročník e-Salonu, výstavy týkající se elektrické mobility všech druhů. Hlavní roli tu samozřejmě hrají auta, ale dočkáte se i elektrických motorek, skútrů a kol, dokonce i letadel. Elektromobilita se zkrátka díky moderním technologiím rychle rozvíjí – proto byste se s ní měli začít pomalu seznamovat, aby vás při pozdějším setkání tak nešokovala. Co konkrétně tedy bude na e-Salonu k vidění?

Článek
e-Salon Praha 2019
KDE?PVA EXPO Praha, Letňany
KDY?Pátek 15.11. až neděle 17.11.
V KOLIK?10:00 – 18:00, v neděli pouze do 17:00
CENA?Základní vstupné 200 Kč, rodinné vstupné 400 Kč, dětské vstupné 60 Kč
INFO?www.e-salon.cz

ŠKODA

Největší a nejokázalejší stánek má samozřejmě tuzemská Škoda, která tu představuje plug-in hybridní Superb a čistě elektrické Citigo – modely, jež mají pomoci rozdmýchat větší zájem o elektromobilitu v ČR. Citigo-e iV to už potvrzuje, první série 500 kusů pro český trh se vyprodala za pouhých 7 týdnů, což je na trhu, kde se ročně prodá jen něco přes 500 elektromobilů, skvělý výsledek. Hlavní hvězdou stánku pak je zářivě žlutý koncept Vision iV předznamenávající podobu prvního zcela nového elektromobilu české automobilky, který dorazí v příštím roce. První vlnu elektrifikace pak doplní ještě nová plug-in hybridní Octavia iV.

Automobilka se vám pokusí soužití s autem do zásuvky usnadnit hned od momentu objednání, kterým vás provede produktový specialista. Ten vám vysvětlí všechny výhody i úskalí elektromobility, pomůže vám s výběrem modelu a výbavy, ale dokonce i doporučí nejvýhodnějšího dodavatele elektřiny pro vaši domácnost a spočítá vám, kolik ušetříte domácím nabíjením. Showroomy pak budou vybaveny rychlonabíječkami, takže na cestách budete vědět, kde se případně dobít pro delší dojezd. A v mezičase vám auto může v rychlosti zkontrolovat technik a provést případný menší servis nebo třeba namontovat střešní box, pokud si to budete přát. U Škody prostě myslí na vše.

Součástí stánku je i prezentace Škoda DigiLab, která se představuje službou sdílených elektroskútrů BeRider a městskou navigací City Move, která vám naplánuje tu nejrychlejší trasu po Praze za použití mhd, taxi i sdílených dopravních prostředků.

VOLKSWAGEN

Českou premiéru si odbývá model ID.3, který byl poprvé veřejnosti představen před pouhými dvěma měsíci na autosalonu ve Frankfurtu. Po Brouku, který postavil Německo na kola po druhé světové válce, a po Golfu, jenž přišel v době ropné krize v 70. letech, jde o třetí model VW, který má přinést revoluci. Cílem ID.3 je zpřístupnit elektromobilitu masám – proto nabídne hned několik variant podle možného dojezdu (330, 420 nebo 550 kilometrů) s cenovkou začínající kolem 800 tisíc korun (tedy zhruba na úrovni dieselového Golfu). Vedle ID.3 stojífaceliftovaný plug-in hybridní Passat GTE, který v sobě spojuje čistou elektrickou mobilitu s neomezeným dojezdem spalovacího motoru. Také e-Up! je nyní k dispozici s novou technikou (odpovídající Citigo-e iV) a lákavou cenovkou kolem 440 tisíc korun se zajímavou výbavou.

KIA 

Korejská automobilka se pochlubí hned dvojicí nových elektromobilů – crossovery e-Niro a e-Soul se stejnou technikou v podobě 204koňového elektromotoru a 64 kWh baterie umožňující dojezd až 455 kilometrů. Oba tyto elektromobily druhé generace doplňují nabídku hybridnů a plug-in hybridů, kterou Kia buduje poslední dekádu. Do roku 2025 pak představí dalších 16 elektrifikovaných modelů (5 HEV, 5 PHEV a 5 BEV), z nichž jeden bude poháněný vodíkem.

HYUNDAI

Na stánku Hyundai je k vidění hned čtveřice elektrifikovaných modelů. Konu ve variantě hybrid a čistě elektrické už nejspíš znáte, inovovaný Ioniq tu ale máte možnost vidět poprvé od jeho nedávného představení. Kromě lehce osvěženého designu se chlubí hlavně baterií s větší kapacitou, což znamená dojezd přes 300 kilometrů. Co jste určitě neviděli, je model Nexo, elektromobil poháněný vodíkovými palivovými články, v jejichž zářnou budoucnost Hyundai stále věří a neustále je vyvíjí a zlepšuje.

RENAULT

Další českou premiérou je inovovaný model Zoe. Zvenku sice vypadá podobně jako minulá generace, ale design byl citlivě vylepšen. Ještě větších úprav se dočkal interiér, který nyní působí hodnotnějším dojmem a chlubí se lepší výbavou. Modernizace se dočkala především technika, díky baterii s vyšší kapacitou teď ujedete až 389 kilometrů na jedno nabití a výkonnější motor nabídne lepší dynamiku. Díky akční slevě 140 tisíc ho navíc pořídíte již od 695 000 Kč.

FORD

Ford veřejnosti představuje další novinky rychle se rozrůstající rodiny plug-in hybridů – vedle Mondea PHEV tak budete mít na výběr z tria crossoverů/SUV Puma, Kuga a Explorer, případně dvojice užitkového Transitu a MPV Turneo. U všech byste měli v reálu na baterii ujet nějakých 40 až 50 kilometrů, což je dost vysoká hodnota pro použití ve skutečném světě.

Foto: Jakub Deml

Rodina elektrifikovaných vozů Ford se utěšeně rozrůstá

NABÍJECÍ INFRASTRUKTURA

Achillovou patou elektromobility je nedostačující síť nabíjecích stanic, na e-Salonu se proto prezentují i firmy, které se jejím rozvojem zabývají. V první řadě jsou to distributoři energií (u nás ČEZ, E.ON a PRE), kteří pokračují v rozvíjení vlastních sítí výkonných nabíjecích stanic, v druhé řadě jsou to samotní výrobci HW, tedy rychlonabíječek, kabelů a také vývojáři SW, který slouží k zefektivnění nabíjení a balancování celé elektrické sítě.

K vidění je toho ale ještě víc – nesmí chybět průkopník elektromobilů Tesla, k vidění jsou tu i dva elektromobily vzniklé na půdě Technické univerzity VŠB v Ostravě, elektromotocykly (včetně prvního elektrického Harleye-Davidsona) a elektroskútry, hned několik výrobců elektrokol, elektrickou energií poháněná letadla, a ještě pár dalších zajímavostí a zvláštností ze světa elektromobility.

Pokud se tedy o elektromobilitu alespoň trochu zajímáte, neměli byste si tuto výstavu nechat ujít. Budete mít příležitost prohlédnout si novinky, zeptat se na všechny podrobnosti týkající se elektromobility, ale rovnou si i nějaký elektromobil na vlastní kůži vyzkoušet – a to je mnohem cennější, než když o ní budete stále jen číst.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama