Hlavní obsah

Elektrické Citigo je první sériovým elektromobilem Škody

Foto: Škoda Auto

Velký den dnes nastal nejen pro naše hokejisty, ale taky pro mladoboleslavskou Škodovku. Ta totiž přímo v Bratislavě, během neutuchající vřavy hokejového mistrovství světa, ukázala několik novinek. Vedle faceliftovaného Superbu jde hlavně o elektrické Citigoe iV. Vůbec první sériově vyráběný elektromobil automobilky Škoda.

Článek

Spolu s plug-in hybridním Superbem iV je elektrické Citigo mezi prvními dvěma vozy, nesoucími novou „značku“ Škoda iV. Malé písmeno „i“ má v tomto případě interpretovat termíny jako „inovativní, inteligentní a inspirativní“, velké „V“ potom znamená prostě a jednoduše „vozidlo“.

Foto: Škoda Auto

Elektrické Citigo je skvělé řešení pro město. S dojezdem až 265 kilometrů se ale nebudete muset bát vyjet za jeho hranice

Elektrifikované automobily pod značkou Škoda iV mají automobilce výrazně snížit bilanci CO2 a stát se další alternativou k benzinovým, naftovým a CNG motorizacím. Škoda očekává, že do roku 2025 ponese až 25 % prodávaných vozů právě značku iV a půjde tedy o hybridní, plug-in hybridní nebo plně elektrická auta. Investice vystoupají v následujících pěti letech na 2 miliardy eur (51,5 miliardy korun), čímž se elektrifikace stane největším investičním programem v dosavadní historii automobilky.

Teď už ale konečně k autu jako takovému. Citigoe iV na baterky lze na první pohled rozeznat podle přední mříže „chladiče“, zbarvené jako zbytek vozu. Na pátých dveřích potom nebude chybět označení Citigoe na jedné straně a iV na straně druhé. Uvnitř vozu se změní barevné provedení některých materiálů, ale většina prvků, mezi nimi třeba chytrý držák mobilního telefonu Move&Fun, zůstává totožných s benzinovými motorizacemi. Jistou proměnou však prošly budíky, u nichž je palivoměr nahrazen ukazatelem stavu baterie.

Foto: Škoda Auto

Při výrobě elektřiny CO2 vzniká, ale auto ho nevypouští přímo ve městě, kde ho všichni dýcháme. Už to je krok správným směrem

Když už jsme u baterie, ta je umístěna v podlaze pod kabinou a celkem 168 li-ion článků je rozmístěno na plochu 1,1 x 1,7 metru, dosahující výšky 30 centimetrů. Celková kapacita činí 36,8 kWh a dojezd, normovaný podle nové (a reálnější) měřicí metodiky WLTP, je stanoven na 265 kilometrů. Dobíjení probíhá třemi různými způsoby. Vůbec nejrychlejší je stejnosměrná rychlonabíjecí stanice o výkonu 40 kW, schopná doplnit baterii na hodnotu 80 % za jedinou hodinu. Majitelé však nejčastěji zvolí nabíjecí „wallbox“, tedy nástěnnou nabíječku o výkonu 7,2 kW, která na 80 % nabíjí baterii za 4 hodiny a 8 minut. Nejzákladnějším, a také nejpomalejším řešením je nabíječka do klasické domácí zásuvky. Skrz ni se Citigo nabíjí 12 hodin 37 minut.

Domácí nabíječka i kabel k wallboxu či slabší rychlonabíječce jsou dodávány standardně a vzhledem k uložení baterie není nijak omezen nákladový prostor. Elektrické Citigo si tak zachová 250 litrů zavazadelníku, případně až 923 litrů při sklopení zadních sedadel.

Foto: Škoda Auto

Wallbox nabije baterii na 80 % za 4 hodiny, DC rychlonabíječka to zvládne do hodiny

O pohon auta se stará vpředu umístěný elektromotor s jedním konstantním převodem, pohánějící přední kola obutá do pneumatik 185/50 R16. Motor má výkon 61 kW a důstojný točivý moment 210 Nm, dostupný okamžitě od nulových otáček. Citigoe iV bude tedy tiché a v nízkých rychlostech velmi agilní, ovšem nijak vyloženě rychlé. Maximálka je nastavena na 130 km/h, z nuly na sto akceleruje elektromobil za 12,5 sekundy a pružné zrychlení ze 60 na 100 km/h probíhá za 7,6 sekundy.

První elektromobil značky bychom tedy měli. Zatím je využit základ ze standardního spalovacího vozu, nicméně elektromobil postavený takříkajíc „od píky“ se již v Mladé Boleslavi pomalu chystá. Jak uspěje Citigoe iV na trhu, to ukáže teprve čas. Čas a také cena, která zatím nebyla prozrazena a objeví se v horizontu následujících měsíců, těsně před nástupem vozu na trh.

autowebAUTOWEBaUtOwEb