Hlavní obsah

Nejlevnější motorky na českém trhu podle kubatur

Foto: Lukáš Volšický

Suzuki GSX-S 1000 se při ceně 305 tisíc do žebříčku nejlevnějších motorek nevejde, ale stejně jsem jí tady nechal čestné místo. Je totiž nejlevnější motorkou s výkonem přes 150 koní!

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jak se rozhodujete při výběru motorky? Samozřejmě, že by všichni motorkáři nejraději vyhrkli: „Srdcem!“, jenže to taky nejde vždycky. Svou neopomenutelnou roli tady chtě nechtě hraje i peněženka, a tak se občas musíme zaměřit nejenom na to, co bychom chtěli, ale taky na to, na co máme. Ať už na motorkách začínáte, hledáte nový stroj na příští sezonu nebo si chcete udělat radost v pokročilém věku, mrkněte na nejlevnější nové motorky, které náš trh nabízí.

Článek

Řazení podle kategorií a zaměření, tak jako jsme seřadili nejlevnější auta na českém trhu, by v případě motorek nedávalo tak úplně smysl, protože vymezení jednotlivých kategorií tady není zdaleka tak zřetelné jako u aut. Všechny stroje jsme místo toho seřadili do tříd podle kubatury a vybrali vždy pět nejlevnějších strojů podle ceníkových cen, uvedených včetně DPH. Zároveň jsme si dali i omezení na jeden stroj na značku v rámci kubatury.

Výběr níže pak můžete brát i jako takové drobné zamyšlení, neboť ano, až do dvou nejvyšších kategorií je většina motorek z Číny. A to včetně těch, které nesou italsky nebo britsky znějící názvy – některé značky (potažmo jen práva na ně) po krachu koupili právě Číňané, kteří pod jejich logy prodávají svoje produkty, jiné do Číny svou produkci přesunuly samy. Mezi takové se řadí třeba F.B. Mondial, Benelli nebo AJS.

Právě čínský původ je, nalijme si čistého vína, pro řadu motorkářů poněkud nepřekonatelný problém. Jenže Číňanům nelze upřít, že se za poslední zhruba dekádu kvalitativně nesmírně pozvedli, což platí zejména u „přiznaně čínských“ značek. Zkrátka nabídnou nový stroj se zárukou za cenu, za kterou se u zavedených japonských či evropských značek zmůžete jen na ojetinu.

Je to tedy podobné dilema jako u aut, jen se rozhoduje mezi jinými zeměmi původu. Zatímco u aut to často bývá starší Česko nebo nové Rumunsko, u motorek je to starší Japonsko nebo nová Čína. Rozhodnutí je pak na každém.

Nejlevnější „dvacky“ pro šestnáctileté

Jeden z nejrozšířenějších způsobů, jak začít brázdit silnice na jedné ještě před dovršením plnoletosti, je motorka, kterou rozsah řidičského oprávnění A1 (od 16 let) omezuje na 125 cm3 objemu a 11 kW výkonu. Záměrně jsme se tady soustředili skutečně pouze na motorky a vyřadil skútry, protože skútrů neznámých značek za cenu kolem 30 000 korun je nepřeberné množství.

Yuki 125i Vox

Foto: Yuki

Když jsem byl ještě takové „motocyklové mládě“, občas jsme si s kamarády z motorek Yuki dělali tak trochu legraci. Jenže nikdo nemůže Yuki upřít, že je na našem trhu už pěknou řádku let a pořád nabízí celkem kvalitní stroje za celkem nepřekonatelnou cenu. Tu vůbec nejnižší, tedy celkem fantastických 56 490 korun za novou motorku, nese model 125i Vox.

Benelli TNT 125

Foto: Benelli

Benelli je italskou značkou, která se po finančních problémech ocitla v čínském vlastnictví. Jeho výsledkem je nová řada levnějších motocyklů, na jejímž začátku stojí prťavý městský stroj TNT 125. Ten se na českém trhu nabízí za 64 990 korun.

Keeway Superlight 125

Foto: Keeway

Za stejnou cenu jako Benelli, přece však úplně jinak koncipovaný, je juniorský „chopper“ Keeway Superlight 125. Na názor na chopperovou stopětadvacítku se mě neptejte, myslím, že by mladí měli jezdit na úplně jiných motorkách a že na choppery a cruisery je tu krize středního věku, ale každému dle jeho uvážení. I tady je cenovka 64 990 korun.

AJS Tempest Roadster 125

Foto: AJS

AJS je jedna z britských značek, která svou největší slávu zažila na samém začátku dvacátého století. Její aktuální produkce je z ekonomických důvodů přesunuta do Číny, přesto se ale ohlíží zpátky na kořeny a Tempest Roadster je sympatickým retro cruiserem za 65 990 korun.

Honda CB 125F

Foto: Honda

Přece se vešla i jedna motorka japonského výrobce! Honda CB 125F je základní motorkou Hondy a po celém světě se jí prohání miliony kusů. Je sice strohá, možná až neatraktivní, ale taky celkem bytelná a hlavně ekonomická. Ke svojí pozoruhodně nízké proklamované spotřebě 1,5 litru na 100 kilometrů přidává i cenu 69 900 korun za nový stroj.

Nejlevnější začátečnické třístovky a čtyřstovky

Ve chvíli, kdy někdo začíná s motorkami až po dosažení plnoletosti, je tím správným odrazovým můstkem právě tahle třída. Motorky v kubaturách okolo 300 a 400 cm3 jsou stále absolutně nezákeřné a stačí na ně řidičák A2 do 35 kW, v provozu se ale prosazují přece jenom o dost lépe a i takový výlet mimo město je najednou mnohem svižnější.

CFMoto 300NK

Foto: CFMoto

O tom, že se „přiznaně čínská“ značka CFMoto může stavět kvalitou svým japonským konkurentům na roveň, jsem se přesvědčil při testu nejnovějšího retro-scrambleru z jejich dílny. Jednoválcová třístovka je však přece jenom na začátku modelové řady, což se ovšem projevilo i v ceně – ceníkových 92 990 korun.

Voge 300R

Foto: Voge

Do stejné kategorie jako CFMoto spadá i Voge, které je však na našem trhu výrazně mladší. I tady dostanete moderně střiženého naháče s jednoválcovou třístovkou a taky tady je za hodně příjemnou cenu. Konkrétně 94 990 korun.

Jawa 350 OHC

Foto: Jawa

A nechybí ani stará dobrá Jawa – konkrétně čtyřtaktní jednoválec 350 OHC (reálný objem je 397 cm3), jenž má svůj základ v čínské produkci Shineray. Tento základ putuje k nám do Týnce nad Sázavou, kde je dále dokončován. A poté prodáván v základním provedení za 99 930 korun. Já jsem před dvěma lety vyzkoušel variantu Scrambler, která rozhodně není špatná.

Benelli TRK 251 a Leoncino 250

Foto: Benelli

Benelli TRK 251

Foto: Benelli

Benelli Leoncino 250

Moderní minimalistické pojetí nabízí další Benelli ve výběru. Jeho kapalinou chlazený jednoválec je sice menší než ten u Jawy, přece však disponuje podobným výkonem (24,5 proti 27,4 koně) a cena se liší doslova v desetikorunách. Za Benelli Leoncino 250, případně za cestovní TRK 251 zaplatíte shodně 99 990 korun.

F.B. Mondial HPS 300i

Foto: F.B. Mondial

Nová produkce znovuzrozené značky F.B. Mondial opět sází na retro – vždyť zkratka HPS znamená v tomto případě „Hipster“. Motorky se vyrábí v Číně v továrně Piaggio, a v případě HPS 300i jde o stylovou jednoválcovou třístovku, která nabídne dost srandy za sympatických 106 990 korun.

Nejlevnější univerzální pětistovky na řidičák A2

Tady opouštíme sféru začátečnických strojů a vstupuje se do kategorie půllitrových dvouválců, které v posledních pár letech vytvořily vlastní specifický trh. Jde o stroje, které můžete stále řídit s omezeným řidičským oprávněním A2, ale jejich výkon je u samotné horní hranice 35 kW. Jedná se o ekonomicky velmi přívětivé a univerzální stroje, které zcela pohodlně poslouží pro dojíždění po městě, ale přitom už se na nich slušně vyblbnete i mimo město a můžete absolvovat delší cesty. Níže jsou každopádně zmíněny jen čtyři značky – víc se jich ve třídě pětistovek nesešlo.

Voge 500R

Foto: Lukáš Volšický

Silnějšího sourozence třístovky z předchozí kategorie jsem letos vyzkoušel v rámci testu a zejména za ty peníze, o které si Voge říká, nelze tomuto naháči nic moc vytýkat. Motor je kopií Hondy (viz další motorka) a funguje celkem uspokojivě. Cena je nastavená na velmi přívětivých 142 990 korun.

Honda CB 500F a Rebel 500

Foto: Honda

Honda CB500 F

Foto: Honda

Honda Rebel

Právě řadový dvouválec Hondy začali výrobci v Číně hojně kopírovat, nicméně pokud chcete právě originální předlohu, nemusíte vynaložit o moc peněz více. Moderní naháč japonské značky má právě oněch zmíněných 35 kW (47 koní) a stojí sympatických 159 900 korun. Za úplně stejnou cenu můžete případně koupit i menší verzi cruiseru Rebel se stejnými parametry.

Benelli TRK 502 a Leoncino 500

Foto: Benelli

Benelli TRK 502

Foto: Benelli

Benelli Leoncino 500

Buď cestovní enduro, nebo stylový scrambler dostanete opět u Benelli. Taky tady je k mání dvouválcový půllitr o výkonu rovných 35 kW, tentokrát však vlastní konstrukce. Cenovka je nastavena shodně na 159 990 korun.

RVM 500 a RVM 500 Scrambler by Jawa

Foto: Jakub Deml

RVM 500 by Jawa

Foto: Lukáš Volšický

RVM Scrambler 500 by Jawa

Týnecká Jawa k nám v současnosti importuje dvě motorky s řadovou dvouválcovou pětistovkou (ano, je to zase ten samý motor okopírovaný od Hondy), které mají mimořádně složitý rodokmen, ale jsou vlastně dost povedené. Je to (stejně jako u Benelli) cestovní enduro RVM 500, potažmo stylový RVM Scrambler, obojí s přídomkem „by Jawa“. Obě shodně vychází na 165 850 korun.

Nejlevnější střední třída velkých motorek

Teď se definitivně vrháme do světa velkých kubatur přes půl litru, pořád však stanovujeme omezení na 800 cm3. Jedná se tedy hlavně o šestistovky a sedmistovky, které už umí slušně potahat za ruce, ale v některé se pořád vejdou i do řidičského oprávnění A2 – v některých případech se tak takto kategorie, kubatuře navzdory, prolíná s pětistovkami. Takže které ze strojů přes půl litru nabízí nejlepší ceny? V tomto výběru se pro změnu nachází tipů rovnou šest. Je tu totiž více motorek (vlastně pět), které mají téměř shodnou cenovku a vejdou se velmi těsně pod hranici 180 tisíc korun. Zároveň značně ubylo čínské produkce a víc se začínají prosazovat „tradiční“ značky.

CFMoto 650NK

Foto: CFMoto

Jen jedna z motorek v této kategorii je výrazně levnější, a je to CFMoto 650NK. Nabízí dvouválcový řadový motor o objemu 649 cm3 a design moderního naháče, a to všechno za cenu, která „podbíhá“ i pětistovky z předešlé kategorie. 139 650 korun je vážně super cenovka, a když jenom trochu připlatíte, můžete mít i cestovní enduro 650MT nebo silničního cesťáka 650GT.

Foto: Lukáš Volšický

CFMoto 700 CL-X

A výjimečně zde zmíním i další motorku jednoho výrobce s vyšší cenovkou – nový scrambler 700 CL-X Heritage. Toho jsem měl možnost vyzkoušet letos, nabízí dokonce sedmistovkový dvouválec o výkonu 72 koní a velmi pěkné komponenty, to všechno za pořád parádních 175 990 korun.

Kawasaki Z650

Foto: Jakub Deml

Další řadový dvouválec, tentokrát 649 cm3 s výkonem 68 koní, najedete i u Kawasaki, konkrétně v modelu Z650. Příjemná kompaktní motorka vychází na 177 900 korun, pokud si vystačíte s černou barvou. Za další barvy si dva tisíce připlatíte.

Suzuki SV650

Foto: Suzuki

Stálice s dvouválcem do L, objemem 645 cm3 a výkonem dokonce 73 koní se vyrábí už pořádně dlouho, a pořád má světu a jeho motorkářům co nabídnout. Tahle živoucí legenda mezi „rozpočtovými“ motorkami nadělá i v aktuálním modelovém ročníku spoustu radosti, a přitom vám nezboří rozpočet. Cena je nastavena na smířlivých 179 900 korun.

Voge 650DSX

Foto: Voge

Jen o pár korun dráž můžete mít čínské Voge, jehož jednoválec nabízí 652 cm3 a 47 koní. Možná si teď říkáte, že je to vlastně dost peněz za výkon jako u pětistovky a čínskou značku bez historie, ale tohle Voge je velmi slušně vybavené cestovní enduro, připravené zdolat libovolnou dálku. Voge si za svůj největší model řekne 179 990 korun.

Yamaha MT-07

Foto: Lukáš Volšický

Svoje želízko do ohně vhazuje i japonská Yamaha se svojí futuristickou novou generací MT-07 – jedním z nejoblíbenějších sportovně laděných naháčů vůbec. Ten nabídne dvouválec s označením CP-2, který si motorkáři oblíbili i v novém Ténéré 700 nebo scrambleru XSR 700. Motor má 689 cm3 objemu a 73 koní výkonu, a za to všechno u Yamahy zaplatíte 179 990 korun.

Benelli 752S

Foto: Benelli

Teprve loni představený naháč je vlajkovou lodí nabídky Benelli a v této cenové relaci do 180 tisíc nabídne nejvyšší objem i výkon (sice jen o pár koní, ale přece). Jeho dvouválec o objemu 754 cm3 má dokonce 76 koní. Pěkně vypadající a zajímavě vybavená motorka vyjde opět na 179 990 korun.

Nejlevnější velké a výkonné motorky

Chcete-li co nejvíc objemu, případně co nejvíc výkonu a rychlosti za co nejméně peněz, upřete svou pozornost právě sem. Tady už bez výjimky potřebujete neomezený řidičák, pořádné zkušenosti, ale pořád si vystačíte i bez mimořádně vysokého rozpočtu – jedná se koneckonců o nejlevnější motorky svého druhu na trhu. Tato kategorie není omezená jen kubickými centimetry. Kromě objemů nad 800 jsem zahrnul i menší kubatury, ovšem v podobě točivých čtyřválců s vysokým litrovým výkonem. Takže jaké stroje spadají do kategorie „hodně muziky za málo peněz“?

Honda CB650R

Foto: Honda

Ačkoliv má nejnižší objem v rámci této vrcholné kategorie, svým výkonem tu leckteré stroje překonává. Řeč je o vysokootáčkovém čtyřválci s objemem 649 cm3, který dosahuje výkonu 94 koní ve 12 000 otáčkách za minutu. To všechno v srdci sportovního naháče s lákavým „neo-retro“ designem, který vyjde na 207 900 korun.

Aprilia Shiver 900

Foto: Jakub Deml

Za svoje peníze můžete dostat i Aprilii, konkrétně model Shiver 900. Ten disponuje obratným šasi, v jehož příhradovém rámu buší vidlicový dvouválec o objemu 896 cm3 a výkonu 95 koní. Cena, o kterou si Aprilia za tenhle pěkný kus techniky říká, přitom není přemrštěná. Konkrétně zaplatíte 219 900 korun.

Suzuki GSX-S 750

Foto: Suzuki

Úplně stejnou částku necháte taky u Suzuki. Zde opět platí, že je nižší objem 749 cm3 vyvážen faktem, že jde o točivý čtyřválec, pocházející původně ze supersportovní motorky. Navíc jde o vůbec nejvýkonnější motor z celého článku – v 10 500 otáčkách má sportovní naháč k dispozici plných 113 koní. A to je při ceně 1 946 korun za koně taky nejlepší cena ze všech. GSX-S 750 vychází na 219 900 korun.

BMW F 900R

Foto: Jakub Deml

Tímhle počinem motocyklová divize BMW před časem hodně překvapila. Rozhodla se totiž vstoupit na pole sportovně laděných devítistovek a cenově tu konkurovat hlavně japonským a italským výrobcům. Model F 900R má sice motor vyrobený v Číně u Loncinu, ale jedná se o řadový dvouválec o objemu 895 cm3, podávající výkon 105 koní. A taky nese sympatickou cenovku 224 800 korun bez příplatků.

Ducati Scrambler Icon Dark

Foto: Ducati

Ducati se všeobecně řadí mezi dražší motorky, jeden model se sem ale přece jenom těsně vešel. Jde o základní provedení modelové rodiny Scrambler – tedy rodiny nesmírně populárních a stylových naháčů s terénními prvky. O výkon v téhle třídě zase až tolik nejde, i přesto má vidlicový dvouválec s ikonickými desmodromickými rozvody, objem 803 cm3 a výkon 73 koní. Na pořízení budete potřebovat 233 000 korun.

Reklama

Související témata:
Načítám