Hlavní obsah

MotoGP 2023 a vše, co potřebujete vědět: Změny v pravidlech, kdo může vyhrát a kde závody sledovat

Foto: MotoGP

Mistrovství světa silničních motocyklů – MotoGP – bývá díky častějšímu předjíždění dramatičtější než Formule 1

První závod se jede za necelý měsíc! MotoGP startuje víkendem 24.–26. března na úžasném Portimau v Portugalsku a končí 24.–26. listopadu ve španělské Valencii. Čeká nás hned 21 závodů, hodně jsme zvědaví na takzvané sprinty po vzoru F1. Ale novinek je podstatně víc…

Článek

Mistrovství světa silničních motocyklů bývá díky častějšímu předjíždění dramatičtější než Formule 1. Napínavá podívaná, množství mnohdy i kontaktních soubojů, hned tři kategorie a drsní chlapíci, kteří se často vyšvihnou do sedla i po dramatickém pádu. Přidejte si k ještě hostesky na startovní roštu a najednou je jasné, proč se MotoGP těší takové oblibě u fanoušků po celém světě.

Loňská sezóna byla napínavá až do posledního závodu, když po Velké ceně Valencie bral svůj první titul mistra světa Ital Francesco Bagnaia. Ale hlavně, po dlouhých patnácti letech šampionát vyhrála Ducati, nekonečné čekání italského výrobce skončilo!

Foto: Ducati

Tohle čekání bylo pro Ducati zatraceně dlouhé…

Kromě toho byla ale loňský rok poměrně stabilní. Tedy alespoň do té doby, než přišla Suzuki se šokujícím rozhodnutím opustit šampionát a mistr světa roku 2020 Joan Mir se svým stájovým kolegou Álexem Rinsem museli hledat nové angažmá. No a taky než se vedení rozhodlo, že od roku 2023 se i v MotoGP pojedou po vzoru Formule 1 sprintové závody, které ale budou bez výjimky součástí každého závodního víkendu!

Sprinty budou vždy v sobotu, uskuteční se na poloviční počet kol než hlavní nedělní závod a budou se za něj udělovat poloviční body. Zatímco pro fanoušky to bude další zajímavé závodění, tak jezdci už tak nadšení nejsou. „Kdyby se sprint jel čas od času jako ve formuli, tak by to mohlo být zajímavé. Ale každou sobotu… Spousta okruhů jako Assen nebo Mugello jsou fyzicky náročné a po závodech jsme naprosto vyčerpaní. Myslím, že je to špatný nápad,“ zhodnotil změnu Fabio Quartararo, mistr světa MotoGP z roku 2021.

Program a kalendář závodů MotoGP 2023

Poprvé od roku 2006 nebude prvním podnikem sezóny závod v Kataru, sezóna místo toho začne v Portugalsku na členitém okruhu Portimao. Z kalendáře bylo vyřazeno Finsko, jehož závod byl v minulé sezoně stejně zrušen, jezdci se nepředstaví ani v Aragonii. Novinkou jsou pak závody v Kazachstánu a v Indii.

Hodně se těšíme na Velkou cenu Francie, která se bude konat 14. května. Bude to totiž jubilejní tisící velká cena v historii MotoGP! A zvědaví jsme samozřejmě i na dva nové podniky v kalendáři. Inaugurační GP Kazachstánu je naplánována na 9. července na novém okruhu Sokol International RaceTrack, zatímco okruh Buddh International v Indii známe už z efjedniček, tam se MotoGP pojede prvně 24. září. Celkově jde o 74. a 75. dějiště MotoGP. Velká cena Kataru se pak uskuteční jako předposlední podnik sezóny.

Třídy MotoGP, Moto2 a Moto3 se v roce 2023 pojedou na všech závodech.

Foto: MotoGP

Takhle vypadá kalendář MotoGP pro rok 2022. 21 závodů v 18 zemích světa

První oficiální předsezónní test roku už proběhl malajském Sepangu, znovu se všichni sejdou v Portugalsku na okruhu v Algarve pouhé dva týdny před zahájením sezóny na dvoudenním testování. To bude 11. až 12. března.

Změny v pravidlech MotoGP pro rok 2023

Pro sezónu 2023 došlo v pravidlech k řadě menších změn, ale tou nejvýznamnější, která bude mít masivní dopad na šampionát, jsou již zmíněné sobotní závody ve sprintu.

Pořadatele k tomu vede snaha udělat show napínavější, sprint se pojede na poloviční vzdálenost než nedělní závod a budou se v něm udělovat poloviční body. O startovním roštu sprintu pak rozhodne kvalifikace, která se jede v sobotu ráno.

Body se budou udělovat od prvního do devátého místa, přičemž výsledek nebude mít žádný vliv na startovní rošt hlavní velké ceny. Sprintový závod tedy neurčuje pořadí na startovním roštu závodu Grand Prix, jako je tomu například v MS superbiků nebo ve Formuli 1. Výsledky sprintu budou započítány samostatně do statistiky do hlavního závodu.

Sprintové závody taky samozřejmě nutně znamenají nový časový formát závodních víkendů.

Další zajímavou novinkou je pak sledování tlaku v pneumatikách. Vloni to bylo docela téma, protože Michelin, jakožto dodavatel pneumatik pro šampionát, stanovuje minimální tlaky pro závody, a jak se ukázalo, tak mnohé týmy je nedodržovaly. Nebyla však žádná šance to kontrolovat. A podle zasvěcených by to u některých stájí mohlo znamenat zpomalení až o sekundu na kolo!

Foto: KTM

KTM spolupracuje na vývoji svého motocyklu se stájí Red Bull ve Formuli 1

Zrychlit by se naopak mohlo díky upravené aerodynamice, byť vylepšení kapotáží na přední části motocyklu je omezeno pouze na jednu výměnu za sezónu. Jeden design může být homologován pro začátek sezóny, druhý je povolen v průběhu roku. V sezóně tak lze závodit pouze ve dvou provedeních. Organizátoři tím chtějí udržet náklady, protože aerodynamický vývoj je hodně drahý. A taky nechtějí zvýhodňovat KTM, která už při vývoji aerodynamiky stihla využít svých vazeb na Red Bull ve spolupráci s týmem F1 v Milton Keynes.

Vývoj motoru byl pro sezonu 2023 zmrazený. Výrobci sice mohou nasadit nové motory na začátku sezóny, ale tyto konstrukce musí být homologovány před prvním závodem a nelze je během roku odpečeťovat – s výjimkou bezpečnostních důvodů, pokud to schválí technický ředitel. Pořád tedy jde o čtyřtaktní motory s atmosférickým plněním o objemu 1 000 cm3. Motocykly dokážou vyvinout maximální rychlost výrazně přes 350 km/h.

Jezdci a týmy MotoGP v sezoně 2023

Překvapivé rozhodnutí Suzuki stáhnout se ze závodů MotoGP zapříčinilo hned několik jezdeckých přesunů ve stájích Hondy, KTM i Ducati.

Foto: MotoGP

V MotoGP přibyl pro sezonu 2023 jen jeden nováček, loňský mistr světa z Moto2

V sezóně 2023 je sice jen jeden nováček v podobě úřadujícího mistra světa Moto2 Augusta Fernandeze, ale jinak to byla řádná rošáda. Ducati si samozřejmě ponechala Francesca Bagnaiu, k němu pak podepsala Eneu Bastianiniho ze satelitního týmu Gresini, který se už stihl blýsknout čtyřmi vyhranými závody.

Bastianini pak nahrazuje Jacka Millera, který se po pěti letech jako jezdec Ducati přesouvá do továrního týmu KTM vedle Brada Bindera.

Foto: MotoGP

Ducati čeká nelehký úkol: Zkusit obhájit titul mistra světa mezi jezdci i týmy

Yamaha nasadila nezměněnou sestavu a na startu bude mít letos jen dva motocykly, když její původně satelitní tým RNF přešel k Aprilii. A když už jsme u RNF, tam je kompletně nové obsazení, Miguel Oliveira a Raul Fernandez přišli z KTM.

Tovární tým Honda se pak bude snažit přerušit své hubené období a šestinásobnému mistru světa Marcu Márquezovi bude partnerem Joan Mir ze Suzuki. V LCR se Álex Rins připojil k Hondě jako partner Takaaki Nakagami.

Rins zaujal místo Alexe Marqueze a mladší bratr Marca přešel na místo Bastianiniho v týmu Gresini Ducati. Fabio Di Giannantonio zůstává jezdcem Gresini, přičemž sestavy VR46 a Pramac Ducati se pro nezměnily.

Kde a jak sledovat MotoGP

Stejně jako Formuli 1, tak i MotoGP není problém pustit si v televizi. Tedy pokud máte zaplacené programy Sport1 a Sport2. Pak samozřejmě existují ještě pokoutné streamy, ale nejlepší a nejspolehlivější je samozřejmě online kanál samotné Dorny, pořadatele motocyklového mistrovství světa. Za 30 eur (700 Kč) měsíčně získáte nejen živé vysílání, ale také exkluzivní záběry, statistiky a přístup k archivu. Pokud jste zapálený fanoušek, tak to v podstatě nejde jinak.

Vstupenky na MotoGP

Každopádně pořád platí, že vidět MotoGP na vlastní oči je zážitek. A ještě nedávno jste kvůli tomu nemuseli za hranice. Všichni ale víme, jak to v Brně dopadlo, a řekněme si na rovinu, že návrat MotoGP na Masarykův okruh by se rovnal zázraku. Nejbližší destinace tedy jsou Sachsenring v Německu nebo Spielberg v Rakousku, fantastická atmosféra na vás pak čeká při všech závodech na Apeninském poloostrově.

Ceny vstupenek jsou podstatně příznivější než ve Formuli 1, třeba za nedělní vstup na Spielberg zaplatíte necelých 100 eur (2 350 Kč). Nedělní vstup na německý Sachsenring vyjde minimálně na 92 eur (2150 Kč).

Budete letos sledovat MotoGP?
Jasně, jsem skalní fanoušek
82,6 %
Možná na pár závodů mrknu
15,4 %
Motorky mě moc nezajímají
2 %
Celkem hlasovalo 941 čtenářů.

Reklama

Načítám