Hlavní obsah

Konec výjimek u vyhrazených jízdních pruhů v Praze?

Foto: PID

Magistrát hlavního města Prahy zvažuje konec časových výjimek pro jízdní pruhy určené pro autobusy, taxislužby, vozidla integrovaného záchranného systému a cyklisty. Od změny si slibuje zvýšení bezpečnosti pro cyklisty a chodce. Nebo jde snad jen o další způsob ždímání kapes řidičů osobních aut?

Článek

Vyhrazené jízdní pruhy se staly trnem v oku mnoha Pražanů. Z často ucpaných hlavních tahů městem byl jeden jízdní pruh vyhrazen pro průjezd autobusů, taxislužeb, vozidel integrovaného záchranného systému a cyklistů. Magistrát spolu s dopravním podnikem si jejich fungování velice chválí, protože skutečně urychlily průjezd především autobusů MHD. Délka pruhů se proto neustále rozrůstá, nyní už jich je na území hlavního města přes padesát kilometrů.

Faktem však je, že z pohledu reálné vytíženosti je situace zcela jiná – tyto vyhrazené pruhy totiž většinu času zejí prázdnotou, což mohou řidiči postávající ve vedlejších pruzích v dopravních zácpách, které se tímto krokem logicky výrazně prodloužily, pozorovat přímo z první řady. Logicky se tak řidiči cítí vedením města poněkud zrazeni. A nyní se má tato situace ještě o něco zhoršit…

Server Zdopravy.cz totiž informoval o tom, že je ve hře návrh na zrušení všech výjimek u těchto vyhrazených jízdních pruhů a kompletní zákaz vjezdu pro osobní auta. Fungování vyhrazených jízdních pruhů bylo totiž většinou časově omezené na dobu dopravních špiček (pondělí až pátek v časech 6-10 a 14-19 hodin) – mimo tyto časy je mohla volně využívat i osobní auta (což příšerně dlouhé dopravní zácpy neřešilo, ale řidičům osobních aut to přinášelo alespoň částečný komfort). Nyní by však většina těchto dopravních výjimek měla být zrušena a vjezd osobních aut do vyhrazených pruhů by měl být kompletně zakázán.

Magistrát tuto změnu obhajuje zjednodušením situace pro cyklisty a přecházející chodce. Jenže současně chce také zavést kamerový systém na sledování dopravy v těchto pruzích a automatizované pokutování všech, kteří do něj neoprávněně vjedou. Pro městskou kasu by tak vedle dost výnosné sítě rychlostních kamer vznikl další zdroj tučných příjmů, protože přehlédnout ve změti pražského dopravního značení pár značek navíc a omylem vjet do zcela prázdného pruhu je až nebezpečně snadné…

K tomuto návrhu lze do neděle 6. září podat připomínku, ale podle dosavadního přístupu magistrátu je dost velká šance, že bude okázale ignorována. Komplikovat život řidičům osobních aut a ždímat z nich další peníze, se pro vládu i magistrát hlavního města stal nejspíš oblíbený sport.

Jaký je váš názor na tuto změnu u vyhrazených jízdních pruhů? Schvalujete ji, nebo vás vytočila? Napište nám do diskuse! Nebo rovnou napište na pražský magistrát...

Reklama

Načítám