Hlavní obsah

Jak jezdit ve zúžení na dálnici?

Foto: Profimedia
3. 9. 2019

Silničáři nám, vedle statické expozice pracovních strojů, připravili v opravovaných úsecích dálnic ještě jedno „milé“ překvapení, a to svedení provozu do dvou zúžených pruhů. Ono by se nedělo nic hrozného, kdyby se v tom zúžení uměli řidiči chovat.

Článek

Zpravidla se v těchto pruzích setkáte také s omezením rychlosti a samozřejmě i s úsekovým měřením, aby náhodou v těch pomalu se sunoucích kolonách někdo neměl vyšší průměrnou rychlost než nemohoucí hlemýžď.

Ale teď vážně. Je evidentní, že obrovskému množství řidičů dělá jízda v zúžení velké problémy a počínají si, jako by někdo vypustil zmatenou gazelu do výběhu plného lvů. Neuškodí si tedy připomenout, jak v zúžení jezdit, co v něm dělat a co u všech čertů nedělat.

Je to jako běžná jízda v pruzích

Můžeme si to zjednodušit a odkázat na nedávný článek, který se právě jízdě v pruzích věnoval. Nic speciálního se totiž nemění a i pro provoz svedený zpravidla do dvou zúžených pruhů platí stejná pravidla jako pro provoz v normálních pruzích, když zrovna kolem neprobíhají stavební práce (či spíše statická výstava stavební techniky).

Může to mít ale jisté omezení. Protože nikoho nenapadlo nákladně a zdlouhavě rekonstruovanou dálnici D1 rozšířit na aspoň tři pruhy (ano, my víme, že ne všude je to možné, ale na asi 90 % trasy Praha-Brno k tomu prostor je), u většiny opravovaných úseků jsou pruhy užší než normálně. Dle normy má jízdní pruh na rychlostní komunikaci 3,5 nebo dokonce 3,75 metru, ale v zúžení bývají oba pruhy, případně jen ten levý, výrazně užší, někdy jen 2,5 m, případně dokonce jen 2,2 m. Obvykle je šířka pruhů v zúžení 3,15 m vpravo a 2,5 m vlevo.

Můžete se tak setkat s omezením, že v levém pruhu nesmí jet vozidla přesahující určitou šířku. A pozor, počítá se i šířka včetně zrcátek. Znejte proto parametry svého vozidla, a pokud přesahuje šířku, která je uvedena na zákazové značce B15 „Zákaz vjezdu všech vozidel, jejichž šířka přesahuje vyznačenou mez“, nesmíte levého pruhu použít.

Jinak opět platí, že se jezdí v pruhu pravém, přičemž ten levý se smí použít jen pro předjíždění. Kdo se tak usadí v levém pruhu a na té osmdesátce mu rychlost osciluje mezi šedesátkou a sedmdesátkou, čímž omezuje všechny normální řidiče za sebou, je to hulvát, nezdvořák a zlořád. A především se dopouští přestupku. Jakkoli máme k práci policie většinou výhrady, aspoň toto už hlídky ve vozidlech pro skrytý dohled (který jsme si zaplatili z povinného ručení) občas sledují a trestají.

Opatrně v úsecích se „střídavou jízdou“

V některých místech zúženého úseku, například na mostech nebo pod nimi, neumožňuje v krátkém úseku profil vozovky bezpečnou jízdu dvou vozidel vedle sebe, proto se můžete setkat se značkou „Střídavá jízda“. Tato značka v katalogu značek nefiguruje a nemá ani své oficiální označení. Lze ji tak brát jako doporučení a upozornění, že se blíží úsek, ve kterém nebudete mít v obou pruzích dostatek prostoru.

Auta tak jedou za sebou střídavě vlevo a vpravo, aby se pak mohla zase rozjet, jak se pruhy rozšíří. Ale je to spíše řešení z nouze, aby se kvůli třeba dvaceti metrům nemusel svádět provoz z dvou zúžených pruhů jen do jednoho. Asi si dovedete představit, jak by to tam vypadalo.

Co dělat, a co hlavně nedělat?

Prostě se chovejte v zúžení jako v normálních jízdních pruzích. Na okreskách třetího řádu, kdy má každý pruh také jen dva a půl metru, snad zvládnete jet relativně normálně. Tak proč ne tady? Sestavili jsme žebříček rad, které vám snad pomohou jízdu v zúžení zvládnout, přežít a nezpůsobit zbytečný karambol.

1. Koukejte daleko dopředu a ne metr před kapotu. Řidič vždycky jede tam, kam kouká, takže čím déle budete civět na ta svodidla blízko vašeho zrcátka, tím dříve si o ně auto „opřete“ a ucpete nejvytíženější dopravní tepnu v Česku na několik hodin. Pohledem daleko před auto někam na horizont se vaše jízda stabilizuje a nebudete cukat volantem sem a tam.

2. Seďte za volantem pořádně a držte ho oběma rukama. Auto pak budete mít lépe pod kontrolou a nebude se pod vámi mlít ze strany na stranu jak mokrý hadr na holi. Když držíte volant pěstí nahoře, jako když vynášíte ze sklepa mokrou tašku plnou plesnivých jablek, cestuje pod vámi auto metr sem metr tam, že vám jsou i ty dva pruhy v zúžení malé. Vůbec ho pak nemáte pod kontrolou.

3. Jezděte vpravo u pravého kraje. Vlevo se vydejte jen tehdy, pokud se na to předjíždění cítíte. Jestli je pro vás předjíždění kamionů a dodávek v zúžení nekomfortní, laskavě se ukliďte doprava a nechte jet ty, kterým jízda v zúženém levém pruhu nečiní problém.

4. Sledujte značení. V některých zúžených úsecích je dovolená ne jen osmdesátka, ale také třeba stovka (většinou tam, kde je provoz sveden do jednoho pruhu v protisměru a zároveň je tam zákaz vjezdu nákladních aut). Laskavě tak, pokud to podmínky dovolí, jeďte tou stovkou, ať nezdržujete řidiče, kteří s udržováním rychlosti na suché silnici s dostatečnou dohledností nemají žádný problém. A nebojte se na tachometru nastavit třeba 110. Tachometr aut přeměřuje a ve skutečnosti by vám policie nenaměřila ani tu stovku.

5. Nezírejte do mobilu, nehrabte se v navigaci a sledujte provoz. V zúžení je to prostě rizikovější než na plně propustné komunikaci s dostatečně širokými pruhy. Soustřeďte se proto pořádně na řízení auta, na to, co se kolem vás děje, a ten telefon si vyřiďte, až zastavíte na odpočívadle. Nebo aspoň do doby, až se provoz zase rozjede na plnohodnotném úseku.

autowebAUTOWEBaUtOwEb