Hlavní obsah

Co (ne)dělat, když se blíží sanitka a jiné vozy IZS

Foto: Shutterstock
27. 5. 2019

Vozidla s právem přednostní jízdy jsou pořád jen auta. Abyste jim udělali místo, není potřeba vždycky dupat na brzdu a zablokovat silnici. A někdy musíte i projet na červenou. Nikdy nevíte, kdy budete sanitku potřebovat vy.

Článek

Vozidla s právem přednostní jízdy, ať už se jedná o sanitku, policii, hasiče nebo jiná zásahová vozidla, se v provozu vyskytují zcela běžně a někdy i s poměrně velkou četností. Plno řidičů ale při jejich příjezdu zcela zbytečně zmatkuje a místo toho, aby jim udělali prostor, zacpou celou silnici. Co tedy dělat (a hlavně nedělat), když se k vám blíží houkající sanitka?

Nemusíte nutně hned zastavit

V dáli blikající sanitka není signálem k tomu, abyste ihned šlápli na brzdu a zastavili provoz na páteřní komunikaci. Sanitka nepotřebuje, aby auta stála a musela se jimi proplétat. Vždyť pro sanitku je ucpaná křižovatka to nejhorší. Sanitka (resp. její řidič) potřebuje, aby provoz jel svižně a plynule.

To samé platí pro ostatní vozy IZS nebo jiná auta s právem přednostní jízdy. Jeďte dál a až uvidíte houkající auto za sebou, udělejte mu místo, jak jen to půjde. Ale za každou cenu hned neskákejte na brzdu, protože pak štrúdl aut za sebou zastavíte a zbytečně vytvoříte kolonu, kterou se bude muset sanitka (nebo jiné auto s právem přednostní jízdy) proplétat.

Hlavně udělejte místo

Většina silnic je dostatečně široká na to, aby se vozidlo protáhlo prostředkem. Stačí tak uhnout ke straně a nechat houkající auto projet prostředkem. Opět nemusíte za každou cenu zastavovat, zejména pokud před sebou vidíte volnou silnici, na které bude dostatek místa se s vozem se zapnutými majáčky vyhnout. Jestliže se blikající a houkající auto blíží proti vám, pokračujte dál, prostě jen uhněte ke straně. Samozřejmě v úzkých ulicích nebo v místech se zúžením bude nutné zastavit a vůz pustit. Úplně špatně je každopádně situace, kdy dvě auta, jedoucí proti sobě, zastaví na stejném místě. Sanitka, která by se jinak mohla úplně jednoduše vyhnout nejprve jednomu a pak druhému autu, tak musí kličkovat mezi dvojicí stojících vozů.

Na dálnicích je pak potřeba vytvořit tzv. „uličku pro záchranáře“, pokud se vozidla pohybují (nebo stojí) v koloně. Ulička se tvoří už při příjezdu ke koloně, ne až v momentě, kdy se blíží auto IZS. Nemusíte to přehánět, stačí najet k levému okraji v levém pruhu a k pravému v pravém. Uprostřed pak už bude dost místa. Na dvouproudé dálnici je to jednoduché, řidiči uhýbají tak, aby vytvořili nouzový pruh uprostřed (samozřejmě je zakázáno do něj bezdůvodně vjíždět). Pokud má dálnice více pruhů, ulička se tvoří vždy mezi úplně levým a druhým pruhem zleva.

Klidně projeďte na červenou

Nejvíce problémů způsobují řidiči vozům IZS ve městech, zejména pak na křižovatkách s provozem řízeným světelnými signály. Když nemůžete uhnout ke straně, prostě do křižovatky s opatrností vjeďte, i když svítí červená. Ostatní řidiči (většinou) pochopí, že děláte prostor projíždějící sanitce nebo hasičům a budou k vám tolerantnější.

Pokud by snad byla křižovatka vybavena kamerou pro sledování provozu na červenou, pokutu za to nedostanete. Nicméně mít třeba záznam z palubní kamery by nebylo od věci, pokud by vás snad chtěl někdo za projetí křižovatky na červenou popotahovat po úřadech. Každopádně dbejte zvýšené opatrnosti, protože ne všichni o sanitce ví, tak ať neseberete auto přijíždějící ze směru, který má zelenou.

Hasiči potřebují hodně místa

Velká hasičská auta nemají takové manévrovací schopnosti jako menší sanitky nebo osobáky policistů. Takže i když hasičské auto houká, může jet vzhledem k okolnímu provozu poměrně pomalu. Přeci jen ta několikatunová zásoba vody nebo hasicího média něco váží a řidič nemůže s vozem s vysokým těžištěm dělat tak prudké manévry a říznout zatáčku.

Hasiči si potřebují najet do zatáček a potřebují kolem sebe výrazně víc prostoru. Také nečekejte, že hasiči zvládnou zastavit na pár metrech. Chovejte se k hasičskému autu tak, jako by nemělo brzdy. A znovu, v zúžených uličkách raději využijete výkonu svého auta a hasičům odjeďte a počkejte na místě, kde bude pro všechny více prostoru. Zadupnout to v úzké ulici je to nejhorší, co můžete udělat.

Pozor na podivné manévry policistů

Hlavně od vozů policie se můžete dočkat velice podivných manévrů, jako je otáčení do protisměru, náhlé změny směru, vjíždění na chodník a podobně. Nikdy nevíte, co policisté zrovna provádějí za akci a koho nahánějí. Ale to vám může být jedno, právo přednostní jízdy mají tak jako tak. Ano, také už jsme několikrát zažili situaci, kdy si policisté zapnuli majáčky, proletěli zacpanou křižovatku a pak hned majáčky zase vypnuli.

Navíc i řidiči aut IZS jsou pořád jen lidé jako vy, takže sem tam nějaký manévr mohou hůře odhadnout a dopustit se menší (či větší) řidičské chybičky. Každopádně houkající auto s právem přednostní jízdy není důvod k tomu, abyste ve strachu zadupli na místě brzdy. Prostě jeďte dál, pokud možno u strany a když to situace vyžaduje, nebojte se v případě potřeby zrychlit a najít si lepší místo, kde můžete sanitce (a jiným vozidlům s majáky) uhnout.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama