Hlavní obsah

Jak fungují semafory? Jejich nastavení není vůbec jednoduché

Foto: Shutterstock
18. 1. 2019

Semafory jsou v dnešní době nepostradatelnou součástí měst. Čím větší město, tím více semaforů. Až se skoro zdá, že už bez nich dnes řidiči nedokáží projet bezpečně křižovatkou, což dokládají chaotické situace v ulicích ve chvíli, kdy semafory například z důvodu poruchy dočasně nefungují. Jak ale semafory vlastně fungují? Jejich nastavení je někdy pěkná věda!

Článek

Někdy se může zdát, že nám to ty semafory dělají snad naschvál. Jedeme po hlavní ulici a každou chvíli stojíme na červené. To je nejde nastavit tak, aby na sebe zelené navazovaly? I nám v redakci to vrtalo hlavou, a tak jsme pátrali po příčinách. A zjistili jsme, že nastavit semafory není vždycky tak úplně legrace.

O tom, že je snahou nastavit semafory tak, aby na sebe pokud možno co nejvíce navazovaly, nám potvrdili i pracovníci společnosti Eltodo, která většinu tuzemských semaforů spravuje. Podle nich je řízení světelné signalizace vždy dynamické, tedy ovlivňované skutečným provozem: „Řízení může být buď izolované nebo koordinované. Koordinované řízení více světelných signalizačních zařízení je to, co bývá obecně laicky nazýváno zelená vlna, a jeho cílem je sladit intervaly volna na více křižovatkách v jednom tahu tak, aby vozidla projela plynule přes více křižovatek. V období slabého provozu, zejména v noci, se v některých případech využívá celočervené fáze, kdy je v základu pro všechny červená a kdo přijede první, dostává ihned volno,” vysvětluje základní principy nastavení semaforů Jiří Průša, vedoucí oddělení DI projekce společnosti Eltodo.

Jak ale sami z praxe víme, ne vždy na sebe semafory navazují a leckdy se může zdát, že je to spíše výjimkou. „Koordinované řízení více křižovatek obvykle nejde nastavit ideálně pro oba směry, nebo dokonce plošně, vždy se jedná o určitý kompromis. Aby vycházelo ideálně pro oba směry, musely by být splněny potřebné podmínky pro vzájemnou vzdálenost jednotlivých semaforů, což lze v reálném městě těžko zaručit,” vysvětluje hlavní problém Jiří Průša z Eltoda.

Kromě nepravidelných vzdáleností mezi jednotlivými semafory komplikuje jejich nastavení i řada dalších subjektů: „Berou se v úvahu například i zájmy ostatních účastníků dopravy, například preference tramvají nebo maximální délka čekání chodců, které mohou koordinaci také narušovat,” vyjmenovává dále Jiří Průša.

Foto: Shutterstock

Semafory, kam se podíváš. Dnešní moderní města se bez nich neobejdou

Dnešní semafory bývají standardně vybaveny čidly, která detekují vozidla a přizpůsobují podle toho délku volna. Ve většině případů se jedná o malé kamery na vršku semaforů, existují ale i čidla elektromagnetické indukce kovových předmětů (vozidel) zabudovaná ve vozovce.

Při jízdě v noci někteří řidiči (a většina taxikářů) blikají z dálky na blížící se semafory s červenou. A následná zelená není dílem náhody. Mohou za to právě zmíněná čidla umístěná na vršku semaforů: „V noci čidla reagují na světla vozidel. Použitím dálkových světel tedy teoreticky může kužel světla dopadnout na vyhodnocovanou plochu dříve, a může tak být dříve vyhodnocena přítomnost vozidla. Pokud už ale vůz stojí před stopčarou a je již zaregistrovaný, nemá změna intenzity světla na funkci semaforu jakýkoli vliv,” vysvětluje Průša. A zároveň varuje: „Fungování křižovatek je vyladěno na běžné osvětlení vozidel, a rozhodně není potřeba pro jejich průjezd používat dálková světla. Naopak v případě jejich použití na osvětlené komunikaci ve městě může dojít k porušení ustanovení zákona 361/2000 Sb.”

Blikání na semafory dálkovými světly si proto raději dvakrát rozmyslete, protože za to můžete snadno dostat pokutu. Navíc nefunguje zdaleka na všech křižovatkách: „U křižovatek, které detekuji vozidla smyčkami nebo je nedetekují vůbec, pak samozřejmě nemají světla vůbec žádný vliv,” dodává Jiří Průša závěrem.

HLASUJTE: Používáte při jízdě v noci bliknutí dálkovými světly pro uspíšení zelené na semaforu?
Ano, funguje to velmi dobře
11.7 %
Ne, porušuje to předpisy
6 %
Nevěděl(a) jsem, že to funguje
82.3 %
Celkem hlasovalo 6653 čtenářů.
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama