Hlavní obsah

Řízení provozu policistou je pro řadu řidičů oříškem

Foto: Policie ČR
29. 11. 2018

Jednou za čas se stane, že na frekventované křižovatce přestanou fungovat semafory, případně její část zablokuje dopravní nehoda. Pak přichází na řadu řízení provozu policistou. Zdánlivě jednoduchá věc, kterou by měl znát každý řidič už z autoškoly, ale způsobuje řadě z nich potíže. Vyznat se v gestech policisty řídícího dopravu přitom není nic složitého.

Článek

Teoreticky by měl být provoz křižovatky řízené policistou stejně plynulý jako v případě řízení semafory. To ale většinou není. Na vině není špatné či zmatečné řízení policisty, jak často řidiči tvrdí, ale spíše jejich neznalost pokynů a gest, které policisté v souladu s předpisy používají. V křižovatce pak vzniká chaos a doprava v okolí kolabuje.

I krátká anketa v rámci naší redakce ukázala, že v gestech policistů tápe mnohem víc lidí, než by se mohlo zdát. Pravidla jsou přitom velmi jednoduchá. Důležité je, jak k vám policista stojí a jakým směrem kýve paží. Zapamatujte si to nejdůležitější, co musíte jako řidič bezpodmínečně znát: Pokud k vám policista uprostřed křižovatky stojí čelem nebo zády, znamená to vždy jasný signál „Stůj!“

Foto: BESIP

V tomto případě musí cyklista zastavit před hranou křižovatky, nehledě na to, že je na hlavní. Oba vozy mohou jet

Pokud policista vodorovně kýve rukou (případně směrovkou, kterou v ruce drží), naznačuje tím autům, že mají jet, takzvaně je popohání. Naopak kýváním rukou nahoru a dolů řidičům naznačuje, aby zpomalili. Veškerá gesta mohou být také doprovázena píšťalkou – tu zpravidla policisté používají ve chvíli změny směru jízdy, nebo když na své gesto upozorňují zmatkujícího řidiče.

Vztyčí-li policista paži nebo předloktí pravé paže se směrovkou, znamená to signál „Pozor“. Řidič jedoucí ze směru, pro který byl provoz dosud zastaven, se v tuto chvíli má připravit k jízdě, naopak řidič ve směru dosud volném je povinen zastavit. Pokračovat smí jen v případě, že už by nestihl bezpečně zastavit.

Foto: BESIP

Cyklista se má připravit k jízdě, červené vozidlo naopak zastavit

Signál „Volno”, tedy pokyn k jízdě do křižovatky, nastává ve chvíli, kdy se k vám policista otočí bokem. Nemusí mít ani roztažené ruce nebo nějak gestikulovat, stojí-li zkrátka bokem, můžeme vjet do křižovatky. Při tomto postoji může řidič v křižovatce také odbočit vlevo nebo vpravo, musí ale dát přednost protijedoucím vozidlům a odbočovat před policistou a nikoliv za ním.

Foto: BESIP

Cyklista může jet, zelené vozidlo mu před odbočením musí dát přednost. Žluté auto stojí

Asi největší potíže dělá řidičům postoj tzv. trojstranné uzávěry, tedy když má policista pravou paži (tu se směrovkou) předpaženou a levou upaženou. Pokyn „Stůj“ v té chvíli platí jak pro řidiče přijíždějící k zádům policisty, tak pro řidiče blížící se k policistovu pravému boku. Zcela volno mají řidiči přijíždějící k levému boku policisty, kteří mohou i odbočit doleva či doprava. A co řidiči jedoucí k čelu policisty? Ti mohou odbočit pouze doprava.

Foto: BESIP

Asi nejsložitější situace – cyklista i zelené vozidlo mohou jet, modré auto stojí

Důležité je si zapamatovat, že signály policisty jsou vždy nadřazené dopravním značkám i semaforům, a to i v případě, kdy semafory normálně fungují. Řídit se pokyny policisty mají za povinnost nejen řidiči motorových vozidel, ale i cyklisté nebo chodci. Kromě policistů pak mohou provoz řídit i vojenští policisté, příslušníci Vojenské pořádkové služby nebo v případě potřeby i městští strážníci nebo hasiči.

Pokud se řidič dostane do situace, kdy neví, co pokyny policisty znamenají, je vždy lepší zastavit, než to takzvaně risknout: „Policista si toho všimne a vyzve vás samostatně k jízdě, například na vás ukáže a mávne, že máte jet,” vysvětluje praxi Eva Kropáčová, tisková mluvčí Policejního prezidia a dodává, že v takové chvíli se řidič nemusí obávat pokuty. Pokud by ale řidič v křižovatce vinou své neznalosti zmatkoval natolik, že by ohrozil ostatní účastníky dopravního provozu, může to už policista řešit: „Většinou zastaví provoz a jde řidičovi domluvit. V případě kolize vinou neznalosti těchto pravidel už ale samozřejmě dojde i na pokutu, stejně jako kdyby řidič nerespektoval dopravní značení,” popisuje praxi Eva Kropáčová.

Dobře znázorněné jsou pokyny policistů ve videu níže:

HLASUJTE: Znáte bez zaváhání všechny pokyny a gesta dopravních policistů?
Ano, jsou jednoduché a logické
73.7 %
Jen některé, občas si nejsem jist(á)
23.6 %
Ne, pokaždé zmatkuji
2.7 %
Celkem hlasovalo 2464 čtenářů.
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama