Hlavní obsah

Hyundai vyvíjí auto na vodík, které pojede 300 km/h

Foto: Hyundai

Je to už pěkných pár let, co automobilka Hyundai spatřila ve vodíkovém pohonu potenciál. Teď vyvíjí ve spolupráci se studenty technických oborů tento vodíkový závodní vůz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Elektrifikace je v automobilovém průmyslu už takřka všudypřítomná, a tak kdo nevyrábí, nebo alespoň nevyvíjí auto poháněné elektřinou, jako by nebyl. Technologie elektromobilů není dnes už sice v plenkách, stále by se pořád dalo říct, že je nanejvýš v předškolním věku. Jenže tato technologie roste jako z vody a pomalu, ale jistě se daří buď zcela odstraňovat, či alespoň potlačovat vrozené neduhy elektromotorů. Řada výrobců si tak teď pokládá otázku, jakým způsobem je nejlepší tu elektrickou energii získat. Hyundai do budoucna počítá s vodíkem!

Článek

Sny o elektromobilitě a čistější přírodě jsou sice krásné, nicméně i samotné elektromobily mají na ekosystém vliv – jmenujme třeba výrobu baterií a fakt, že stále poměrně velká část světa elektřinu získává „postaru“, tedy z hnědouhelných elektráren. Ovšem vodíková auta alespoň jeden z těchto problémů řeší – jen si onu miniaturní „elektrárnu“ vozíte s sebou a vedlejším produktem „výroby“ elektřiny je jen vodní pára.

Foto: Hyundai

Jeden by ani neřekl, že nějaký vodíkový „křáp“ umí vyvinout až 805 koní

Nevýhody? Není jich moc, zato je tu jedna velká – přeprava a skladování vodíku je velmi náročná a nákladná záležitost, proto se do této technologie příliš výrobců zatím nehrne.

Korejský Hyundai však této technologii věří, a kupodivu má na tomto poli i poměrně slušnou expertízu – ve skutečnosti už v roce 2001 začali na vybraných trzích prodávat vodíkový typ Santa Fe FCEV, v letech 2013–2018 se vyráběla vodíková ix35 Fuel Cell s dojezdem skoro 600 km a cestu si nakonec tato technologie našla i do modelu Tucson.

Aby tyto zkušenosti a odbornost mohli Korejci ještě nadále prohloubit, uzavřeli spojenectví s Forze Group Racing – jde o sdružení studentů technických oborů, kteří navrhují a staví vodíková vozidla a také se účastní závodů vodíkových aut. Prvním z plodů této spolupráce je vůz Forze IX, závodní vůz nápadně připomínající prototyp pro vytrvalostní závody. Letos má dojít k prvnímu zátěžovému testování podpůrných systémů a jejich „porozumění si“ s pohonnou jednotkou. V roce 2022 dojde k finálnímu testování systému a vůz by měl být připravený na závody.

Samo o sobě to zní jako docela nudné povídání – jen do doby, než řeč přejde na výkony. Jelikož Forze IX ve svých útrobách vozí ještě palivové články, je na závodní auto poměrně těžký – váží 1 500 kilogramů. Jeho elektromotory však posílají na všechna čtyři kola výkon plných 805 koní, které jej dokáží neslyšně „rozburácet“ až na 300 km/h.

Zkušenosti při výrobě závoďáků tak nechybí ani korejské automobilce, ani studentskému projektu Forze. Když se k tomu přičte také několikaletá zkušenost Hyundaie s vodíkovým pohonem, je jasné, že vodíkový závoďák Forze IX představuje především, a to doslova, investici do budoucna. V horizontu řekněme dvaceti až třiceti by tak v Hyundai mimo jiné i díky tomuto projektu mohli v rukávu držet docela slušný triumf – ale to potvrdí, nebo vyvrátí až čas.

Reklama

Načítám