Hlavní obsah

Sdílená vodíková auta najela už přes 5 milionů kilometrů

Foto: Toyota
20. 3. 2020

O vodíku není zdaleka tolik slyšet jako o elektromobilitě. A není se čemu divit, zatím je tato technologie pohonu na začátku. Ne ve vývoji, ale spíše v uvedení do praxe. S vodíkem to zkrátka ve velkém není úplně jednoduché, ale že to jde, ukazuje například německý poskytovatel sdílených automobilů.

Článek

Německá společnost CleverShuttle není klasická taxislužba ani carsharing, je to spíše kombinace obojího. Poskytuje sdílené jízdy, čímž spojuje individuální cestování s profesionálním řidičem a cenově dostupné sdílené jízdy. Motivací zákazníků ale většinou není snaha za každou cenu ušetřit, ale spíše chránit životní prostředí. Celá jízda se pak plánuje pomocí mobilní aplikace.

CleverShuttle využívá pouze elektromobily a vodíkové automobily, díky čemuž se může pyšnit nulovými emisemi v místě jízdy. Vodíková auta společnosti představuje 45 vozů Toyota Mirai, první z nich začaly pro firmu „taxikařit” už v roce 2017. A od té doby vodíková auta se zeleným logem na kapotě najezdila po německých městech již více než 5 milionů kilometrů.

Toyota Mirai je poháněna pouze vodíkem, který se v palivovém článku proměňuje na elektrickou energii pohánějící elektromotory o výkonu 113 kW (154 koní). Jedinými emisemi je čistá vodní pára. Na jednu nádrž paliva pak má Toyota Mirai ujet až 500 kilometrů, přičemž tankování zabere necelé tři minuty – právě v tom je největší výhoda oproti elektromobilům, které k plnému nabití potřebují někdy i celé hodiny.

A zdá se, že s vodíkovými auty jsou spokojeni i zástupci společnosti CleverShuttle, a to navzdory velmi malé síti vodíkových dobíjecích stanic. „Elektromobily na palivové články jako Toyota Mirai se díky jejich spolehlivosti staly důležitým pilířem naší nabídky. Pomáhají nám poskytovat pohodlné cestování bezpočtu pasažérů a přitom produkují jen čisté vodní páry,“ říká provozní ředitel a spoluzakladatel firmy Jan Hofmann.

Foto: Toyota

Výhodou vodíkových aut jsou nulové emise v místě jízdy a také rychlé tankování

Výhodou oproti vozidlům s konvenčním pohonem jsou, stejně jako u elektromobilů, nižší servisní náklady. To je aspekt, který se v případě taxislužby, kde jsou vozidla vytěžována mnohem více než v případě soukromých vozů, vyplatí obzvlášť. „Pět milionů najetých kilometrů ukázalo, že vozidla na palivové články naprosto splňují potřeby každodenního použití. Absolutně žádné technické závady a neomezené schopnosti palivových článků s doposud až 180 tisíci kilometrů na každé vozidlo, to ukazuje vyspělost a odolnost systému palivových článků od Toyoty,“ říká ředitel berlínské pobočky Toyoty Ferry M. M. Franz.

Služba CleverShuttle je k dispozici v německých městech Berlíně, Mnichově, Lipsku, Drážďanech, Düsseldorfu a Kielu. Další města budou podle zástupců společnosti brzy přibývat. Sdílených jízd využívají podle nich především fanoušci technologií a lidé, kterým záleží na ochraně životního prostředí. Spojováním cest více osob na podobných trasách je zajištěna nízká cena služby, která je tak až o 40 procent nižší než obvyklé sazby klasických taxislužeb.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.