Hlavní obsah

Testy: Hyundai i30 N Fastback – dokonalost na první dobrou

Foto: Jakub Deml
28. 6. 2019

Nevím jak vy, ale moje sportovní začátky byly krušné. První šipka do vody skončila spíš placákem, při běhu jsem zakopl o své nohy a z kola jsem napoprvé spadl. No co, napoprvé nikdo není mistrem. Tedy až na Hyundai, který na první pokus vystřihl takový sportovní výkon, že se před ním musel poklonit nejeden konkurent v nejvyšší lize!

Článek

Sportovní verze i30 N vtrhla do třídy hot hatchů takovým stylem, že se okamžitě stala hvězdou první velikosti a fanoušci na ni stáli fronty u showroomů (místo plánovaných 3 tisíc kusů ročně se jich prodalo už přes 16 tisíc!). Za všechno může především Albert Biermann, bývalý šéf sportovní divize BMW M, který přinesl cenné zkušenosti – a na vyrovnanosti i30 N hatchback je to sakra znát, to auto prostě nemá slabinu! Hyundai hodlá tento špičkový výkon zopakovat s praktičtější a elegantnější verzí Fastback (karoserie typu liftback). Zvládne to?

Půlku otázky už máme zodpovězenou. S i30 N Fastback jsem se totiž nedávno svezl na okruhu a zjistil, že tam působí dost ostře a koncentrovaně, abyste za jeho volantem mohli sázet jedno rychlé kolo za druhým a skvěle se u toho bavit. Jenže co na obyčejné okresce? Tam je totiž přehnaná nabroušenost často na škodu – na mizerném českém asfaltu se okruhoví specialisté trápí, při běžném jezdění do práce a na nákupy dokáží být pěkně otravní. Byl jsem hodně zvědavý, jak si s takhle náročným úkolem skloubení toho nejlepšího z obou světů rychlý Fastback poradí…

Foto: Jakub Deml

Hyundai i30 N Fastback

A stejně jako hatchback mě ani trochu nezklamal! Stačí přepnout všechna nastavení ze závodního režimu do komfortního a s i30 N Fastback se dá pohodlně jezdit denně. Má stejně rozsáhlou komfortní i bezpečnostní výbavu a pohodlné užívání jako běžná i30, anatomická sedadla jsou pohodlná i na dlouhé cesty, dozadu se snadno vejdou dospěláci a kufr má proti hatchbacku o 55 litrů větší objem a praktičtější tvar i přístup.

Foto: Jakub Deml

Volant, pedály, řadička a sedačka, která vás v zatáčce podrží, víc vás zajímat nebude

Samozřejmě jistých rozdílů oproti běžné sériovce si snadno všimnete – podvozek je i v komfortním režimu tužší, řízení vyžaduje pevnější ruku, kola se víc chytají kolejí, motor naštvaněji bručí a žere kolem osmi litrů… To je však jen malá cena za adrenalinové zážitky, které vám ostré „eNko“ přinese, když se do toho opřete. Přepněte ho zpátky do nejostřejšího režimu (jen podvozek dejte raději pouze na Sport místo Sport Plus, ten už je vážně jen na okruh), zadupněte plyn do koberečku a pevně se držte!

Fastback se zakousne do okresky a žene se po asfaltu jako lovecký pes po stopě, motor u toho naštvaně vrčí a výfuk výhružně prská a práská, vy za volantem dřete a auto vás odměňuje precizní ovladatelností a oddanou poslušností. Pojede tam, kam ho pošlete, nechá se vést na milimetr přesně a ani na horším asfaltu nevypadne z role, takže nikdy nemusíte povolit. Jen když se občas podíváte na tachometr a zastydíte se, že tohle tempo možná přece jen patří spíš na okruh.

Hyundai i30 N je vážně fantastický, a přitom se s ním tak snadno žije – konec výmluv, kvůli zábavě za volantem nemusíte dělat žádné ústupky! A věřte mi, že v hot hatchové extralize je jen málo aut, které by dokázaly nabídnout tak poklidnou jízdu v běžném provozu s neochvějnou koncentrovaností při plném kalupu. Dříve byl etalonem téhle kombinace Golf GTI, ale ten nikdy nebyl ani zdaleka tak strhující, jako je i30 N. Král je mrtev, ať žije král! A je jedno, jestli sáhnete po i30 N v hatchbacku nebo Fastbacku, obě to jsou stejně zatraceně dobrá auta.

Hyundai i30 N Fastback stojí o pouhých 20 tisíc víc než hatchback. Základní Fastback stojí 779 990 Kč, ale vy jednoznačně chcete Performance verzi za 799 990 Kč, která přináší 25 koní navíc, elektronický diferenciál, výkonnější brzdy, 19“ kola, aktivní výfuk a rozpěru v kufru. Není co řešit.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem1 998 cm3
Výkon202 kW (275 k) při 6 000 ot./min.
Točivý moment353 Nm při 1 450 - 4 700 ot./min.
Převodovkamanuální, 6 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 516 kg
Akcelerace 0-100 km/h6,1 s
Maximální rychlost250 km/h
Spotřeba (kombinace)7,8 l/100 km
Objem palivové nádrže50 l
Kola a pneumatiky235/35 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 455/1 795/1 419 mm
Rozvor2 650 mm
Objem zavazadlového prostoru436 l
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama