Hlavní obsah

Testy: Cupra Ateca – jak dopadl první sportovní pokus nové značky?

Foto: Jakub Deml
8. 7. 2019

Seat před časem osamostatnil svou ryze sportovní značku Cupra a jako první produkt vybral… sportovní SUV?! No, zvláštní volba. Ale už ji tady máme a teď musí ostrá Ateca předvést, že dokáže nést na bedrech celou tíhu sportovní pověsti nové značky Cupra. Tak se ukaž!

Článek

300 koní by mělo stačit všem. Vážně, pro okreskovou zábavu je to tak akorát – menší spřežení přináší méně zábavného zátahu, větší naopak generuje akorát zbytečně nebezpečnou rychlost. Pro reálný svět a běžné silnice je 300 koní vážně tak akorát. Samozřejmě nejradostněji se jim cválá, když táhnou lehké zadokolkové kupé (Cayman, Alpine), ale ani s hot hatchem nemají žádný problém. A nyní se ukazuje, že pěkně rozhýbou i střední SUV, jako je Cupra Ateca.

Foto: Jakub Deml

Rychlou Atecu snadno poznáte podle čtyř výfuků. Radši se s ní nesnažte závodit...

Ta vznikla přestěhováním techniky z Leonu Cupra do Atecy – může se tak pochlubit 300koňovým dvoulitrovým turbo benzinem, kombinovaným se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol, který ke crossoverům tak nějak patří. Na takhle našlápnutou Atecu nalepil Seat znak Cupra – prostě proto, že je stylovější (podobně to udělal Fiat s Abarthem). A výsledek… je parádně rychlý!

Když se ve 2 000 otáčkách z plných plic nadechne turbo, peláší Cupra Ateca jako splašená, motor u toho zlostně vrčí a občas si naštvaně odfrkne do výfuku. Na trojku spolkne rovinku jako malinu, dvojku dáte jen v pomalých zatáčkách zatažením za pádlo pod volantem, pak zase plná palba na trojku, a když náhodou najdete příležitost přeřadit na čtyřku, radši se už ani nedívejte na tachometr. Vážně, 300 koní je na točité silničky naprosto akorát.

Cupra Ateca nevypadne z role ani v zatáčkách. Sice sedíte výš než v Leonu, ale auto je podobně kompaktní a v plném kalupu se kolem vás ještě smrskne, snadno se propojíte a svou oblíbenou silničku s radostí vydrtíte. Kdo říkal, že s crossoverem nemůže být zábava? Ostrá Ateca totiž netrpí žádným kymácením nebo bojem se setrvačností, protože prostě není moc vysoká ani těžká. Trochu se naklání, ale tím spíš můžete pracovat s přenosy hmoty. Ve vinglu pak srdnatě drží zakousnutá do stopy a na výjezdu můžete jít brzy do plynu, protože vám kryje záda schopná čtyřkolka podporující neutrální chování. Tohle je skutečná okresková zbraň.

To ale není všechno, co umí. Až se dost vyblbnete, stačí ji přepnout do komfortního režimu a nechat vyděšenou rodinu trochu vydechnout – Cupra najednou působí stejně uvolněně jako běžná Ateca. Je pohodlná a tichá, prostorná a praktická, navíc ji můžete vybavit všemožnými komfortními i bezpečnostními vychytávkami, takže vám tu nebude absolutně nic chybět. Nějaké ústupky sportovnosti? No, občas cítíte hmotu kol nazutých do nízkoprofilových gum a těžko se udržíte, abyste jezdili v průměru pod deset litrů (dálky by ale v pohodovém tempu mohly jít i za osm), jinak nic.

Foto: Jakub Deml

V kabině bohužel moc rozdílů od běžné Atecy nenajdete, takže si nepřipadáte za volantem moc výjimečně. Tedy jen do chvíle, než prošlápnete pedál plynu

Takže pokud budou všechna hot-SUV takhle dobrá, mohlo by se jim podařit vyhubit hot hatche – stejně, jako to hot hatche před pár lety udělaly se sportovními kupéčky. Tlak neutuchající poptávky po tomhle druhu aut je prostě příliš silný a konstruktéři se už naučili dostatečně potlačit přirozené nevýhody koncepce crossoverů (pořád však platí, že čím větší a těžší, tím je to horší).

Na druhou stranu je jasné, že Leon Cupra je ještě o kus ostřejší sportovní náčiní – k řidiči má blíž a silnici požírá ještě o chlup víc zničujícím tempem. Pro většinu běžných zákazníků už ten rozdíl ale není tak zásadní, aby je to odradilo od vysněného SUV. Nu, každému co jeho jest.

Cupra Ateca má ale jiný problém. Vlastně je to problém celé ideje značky Cupra. Jasně, oddělit sportovní divizi a polepit auta tajemnými znáčky, které nikdo na ulici nepoznává, je víc cool než jim nechat znak a image laciného Seatu. Jenže na druhou stranu produkty Cupra zatím nejsou ani zdaleka tak výjimečné a odlišné od běžné produkce španělské automobilky, aby ospravedlnily prémiovou cenovku. Cupra prostě není Abarth. To však nemění nic na tom, že je Cupra Ateca vynikající kompaktní hot-SUV. Nic pomalejšího nechtějte, nic rychlejšího nepotřebujete.

Byla tu řeč o ceně? Seat pověsil na nejrychlejší Atecu ambiciózní cenovku 1 214 900 Kč. Ta navíc pořád není konečná, příplatky u testovaného kousku ji dokázaly vyšroubovat na úroveň 1,4 milionu. Za Seat s logem Transformerů? Au! Faktem je, že za podobné peníze nic takhle rychlého a zábavného nepořídíte, takže vám to určitý smysl dávat může. Nám moc ne, protože víme, že Leon Cupra začíná na 893 tisících…

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem1 984 cm3
Výkon221 kW (300 k) při 5 300 - 6 500 ot./min.
Točivý moment400 Nm při 2 000 - 5 200 ot./min.
Převodovkaautomatická dvouspojková, 7 stupňů
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost1 632 kg
Akcelerace 0-100 km/h5,2 s
Maximální rychlost247 km/h
Spotřeba (kombinace)7,2 l/100 km
Objem palivové nádrže55 l
Kola a pneumatiky245/40 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 376/1 841/1 615 mm
Rozvor2 631 mm
Objem zavazadlového prostoru485 l
autowebAUTOWEBaUtOwEb