Hlavní obsah

Testy: Ze Škody Kodiaq RS moc sportu nevyrazíte. Ale vadí to?

Foto: Jiří Čermák
1. 4. 2019

Má sportovní jméno, sportovní bodykit, sportovní volant i sedadla, výkonný motor a parametry slibující zábavu. Přesto vám nerozšíří zorničky ani nenapumpuje žíly adrenalinem. Na druhou stranu do něj snadno naložíte celou rodinu i se psem a pohodlně přeletíte celou Evropu na dovolenou v Itálii i bez aerolinií. Co víc byste chtěli od rychlého rodinného SUV?

Článek

Zapomeňte na vzletná marketingová prohlášení o strhující sportovnosti. Zapomeňte na rekordní čas na Nürburgringu. A rozhodně zapomeňte na historický odkaz legendární 130 RS. Tím si zážitek z Kodiaqu RS jen pokazíte. On totiž není sportovní v tom pravém slova smyslu – neužijete si úžasně komunikativní ovládací prvky, nevychutnáte si balancování na limitu přilnavosti a chloupky na celém těle se vám nepostaví do pozoru z nadšeně točícího motoru ječícího u červeného pole. To ale vůbec nevadí, protože i tak je naprosto skvělý!

Foto: Jiří Čermák

Stovka za sedm sekund je spíš teritorium hot hatchů, ne rodinných SUV

Rozhodně mu neupřete rychlost. Jeho dvakrát přeplňovaný dvoulitrový turbodiesel nabízí 240 koní a 500 Nm, takže Kodiaq RS táhne jako lokomotiva i v dálničních rychlostech. Tedy ne, že byste z toho omdlívali samým vzrušením jako za volantem supersportu, ale jede vážně moc pěkně – nakonec stovka za 7 sekund a maximálka 240 km/h to jen potvrzuje. Navíc díky bleskovému a chytrému řazení sedmistupňového dvouspojkového automatu a trakci čtyřkolky působí ještě o chlup svižněji.

Zajímavější je však to, jak dokáže rychlost udržet i v zatáčkách. Základní Kodiaq je totiž naladěný na pohodlí, takže se při jízdě trochu kolíbá a kymácí. O podvozek Kodiaqu RS se ale v zatáčce můžete skutečně opřít – tady jsou znát kilometry strávené testováním na Nürburgringu, který nejistotu podvozku neodpouští. RS se nechá přesně vést, oddaně drží stopu a na výjezdech můžete jít z brzy do plynu, přičemž jasně cítíte, jak zadní kola (díky proaktivnímu pohonu všech kol s mezinápravovou spojkou) pomáhají těm předním vystřelit auto na další rovinku.

Foto: Jiří Čermák

Skvěle naladěný adaptivní podvozek vás nenechá na holičkách v ostře projeté zatáčce, při dálkových přeletech pak umí být příjemně pohodlný

Přitom vás svírá anatomicky tvarované sedadlo čalouněné Alcantarou, ruce máte na věnci sportovního volantu potaženého perforovanou kůží, pedály mají hliníkové nášlapy a konfigurovatelné budíky nabízejí zobrazení s centrálním otáčkoměrem. A to je hodně sportovní!

Ehm, ale fakticky je to v kabině vážně příjemné. Navíc se zezadu ozývá zajímavé bručení rezonátoru, které sice zní uměle a nepřekryje typické rachtání čtyřválcového turbodieselu (i mlácení víky popelnic zní lépe než čtyřválcový turbodiesel), ale aspoň zhutní atmosféru na palubě (pokud vás to bude otravovat, jde to vypnout) a zvenku zní tak, že se lidé dokonce ohlédnou.

Foto: Jiří Čermák

Verzi RS bezpečně poznáte podle odrazky přes celou šířku zádě

A uvidí překvapivě pohledné auto. Verze RS má upravený přední nárazník, výraznější prahy, 20“ kola Xtreme (typická pro modely RS), výrazné koncovky výfuku v zadním nárazníku (i když jsou falešné) a v téhle modré vypadá i díky kontrastním černým doplňkům vážně skvěle. Až se pak podíváte na obyčejný Kodiaq, bude vám na něm pořád něco chybět.

A přesně tak Kodiaq RS působí – jako dotažený Kodiaq. Vypadá dobře, kabina je skvělá, konečně pořádně jede a má povedený podvozek, přitom je pořád stejně pohodlný, úsporný (dá se jezdit za sedm na sto), vybavený (online dotykový infotainment, nálož jízdních asistentů a kupa komfortních prvků), prostorný a praktický (klidně ho můžete mít v sedmimístné verzi anebo s tažným zařízením). A na rozdíl od ostatních podobně velkých a svižných SUV nestojí nesmysl. Ne, vážně to není sporťák. Není obratný a hravý, je jen sebejistý a rychlý. Není podmanivý, na druhou stranu taky nepokazí žádnou zábavu. Kodiaq RS je prostě perfektní auto na každý den. Jen si k němu musíte pořídit ještě něco opravdu sportovního…

Škoda Kodiaq RS stojí ceníkových 1 189 900 Kč, což je o 138 tisíc víc než Kodiaq 2,0 TDI (140 kW 4 x 4 DSG7) Sportline, oproti němu ale dostanete silnější motor, hezčí exteriér a interiér i spoustu výbavy navíc. To nám přijde jako dobrý obchod.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, bi-turbodiesel, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem1 968 cm3
Výkon176 kW (240 k) při 4 000 ot./min.
Točivý moment500 Nm při 1 750 - 2 500 ot./min.
Převodovkaautomatická dvouspojková, 7 stupňů
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost1 880 kg (1 913 kg pro 7místnou variantu)
Akcelerace 0-100 km/h6,9 s (7,0 s pro 7místnou variantu)
Maximální rychlost221 km/h (220 km/h pro 7místnou variantu)
Spotřeba (kombinace)6,4 l/100 km
Objem palivové nádrže60 l
Kola a pneumatiky235/45 R20
Rozměry (délka/šířka/výška)4 699/1 882/1 686 mm
Rozvor2 789 mm
Objem zavazadlového prostoru720 l (590 l pro 7místnou variantu)
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama