Hlavní obsah

Bosch investuje stamiliony eur do výroby čipů

Foto: bosch-presse.de

Firma Bosch se rozhodla podpořit automobilový průmysl. Do výroby polovodičů investuje 400 milionů eur, tedy více než deset miliard korun

2. 11. 2021

Nedostatek čipů, pozastavení výroby, nedokončená odstavená vozidla, nejistota. Leckdo se teď ptá, co bude dál, případně se obává o budoucnost automobilek. Problém s nedostatkem polovodičů se nyní rozhodla řešit i známá německá firma Bosch. Otázka je, zda vyšší produkce podpoří trh včas.

Článek

Bosch. Firma s tradicí už od roku 1886, kterou založil Robert Bosch, je bez nadsázky technologickým gigantem naší doby. Díky základnímu kapitálu 1,2 miliardy eur v současnosti nenajdete větší firmu s právní normou GmbH, což je v Německu obdoba našeho s.r.o. Podle statistik měla firma Bosch v roce 2019 obrat 89 miliard eur se ziskem 77,7 miliardy eur, na svých webových stránkách se potom chlubí počtem 395 tisíc zaměstnanců po celém světě.

Foto: Bosch

Bosch hodlá zmírnit dopad nedostatků čipů investicí 400 milionů eur do výroby polovodičů. Většina z této částky poputuje do továrny v Drážďanech (na fotografii)

Bosch dodává díly a zařízení pro automobilový průmysl, takže je pro automobilky nesmírně důležitým subdodavatelem. Věnuje se však i průmyslové technologii balení, výrobě pro stavebnictví a průmysl i zabezpečovací technice. Z praxe však asi nejlépe známe jejich domácí spotřebiče a elektrické nářadí – každý, kdo někdy pracoval na stavbě nebo u dědy na chalupě, tomu téměř určitě prošla rukou vrtačka nebo akušroubovák značky Bosch.

Brzy možná bude tato firma platit i za zachránce automobilového průmyslu – negativní vliv nedostatku čipů hodlá zmírnit investicí těžko představitelných 400 milionů eur do vývoje a výroby polovodičů. Investice poputuje do celkem tří výrobních míst, přičemž největší část by měla přistát ve výrobním zařízení v Drážďanech. „Poptávka po čipech roste přímo šokující rychlostí,“ prohlásil Volkmar Denner, generální ředitel společnosti Bosch. „Ve světle současných událostí jsme se rozhodli systematicky rozšířit naši produkci polovodičů tak, abychom byli schopni našim zákazníkům poskytnout tu nejlepší možnou podporu.“

Současný nedostatek polovodičů způsobila řada faktorů, z jedné strany koronavirus a zpřetrhání výrobních a dodavatelských řetězců, z druhé stany nekonečna poptávka, kterou živi nejen moderní auta, ale také problémy ve světové přepravě. Většina výrobců přitom sídlí v Asii, právě proto míří Bosch se svou investicí do evropského závodu.

Foto: Bosch

Dnes Bosch vyrábí vše od domácích spotřebičů přes elektrické nářadí až po zabezpečovací techniku

Podle agentury Reuters plánuje Bosch vedle zařízení v Drážďanech investovat mezi lety 2021 a 2023 celkem 150 milionů eur do vytvoření nových výrobních prostor v továrně v Reutlingenu. „Naším plánem je doslova rozběhnout výrobu čipů v Drážďanech a současně také rozšiřovat výrobní prostory v Reutlingenu, abychom byli schopni naplnit výrobní kapacity,“ řekl Harald Kröger, člen představenstva. „Každičký čip, který vyrobíme, pomůže zlepšit současnou situaci,“ dodává.

Nebude to však jen domovské Německo, kde bude Bosch rozšiřovat své řady – v Penangu v Malajsii postaví rovněž zbrusu nové centrum pro testování již vyrobených polovodičů, společnost odhaduje, že toto zařízení bude hotové v roce 2023. Areál by měl pokrývat plochu přibližně 14 tisíc metrů čtverečních, součástí budou pochopitelně výrobní haly, kancelářské prostory, centrum pro výzkum a vývoj, ale zároveň i školící centra až pro čtyři sta zaměstnanců.

Co se týká samotných polovodičů, tak ty firma vyrábí už od roku 1970. Dnes je používáme zejména ve spotřební elektronice a v automobilech. Právě automobilový sektor byl značně zasažen jejich nedostatkem v důsledku narušení dodávek, řada výrobců čipů tak byla nucena přemístit těžiště výrobních kapacit k výrobě spotřební elektroniky.

Dle odborníků nás bude toto „mrtvé období“ kvůli setrvačnosti trhu trápit ještě během první čtvrtinu, možná i poloviny roku 2022 – jakékoliv navýšení produkce je tedy momentálně více než vítané, zejména pro výrobce automobilů, kteří přicházejí o zisky. Podle odhadů konzultační a analytické společnosti AlixPartners přijde automobilový průmysl jen za rok 2021 zhruba o 180 miliard eur.

Reklama

Sdílejte článek