Hlavní obsah

Škodu Auto trápí nedostatek čipů, omezuje výrobu

Foto: Škoda Auto

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Tuzemská automobilka Škoda Auto z důvodů nedostatku klíčových součástek výrazně omezuje výrobu ve svých závodech. Během odstávky hodlá dodělat tisíce rozpracovaných vozů. Odbory hovoří o „kritické situaci“ a zmiňují, že se veřejnost i zaměstnanci diví, proč si Volkswagen nepořídí vlastní továrnu na čipy.

Článek

Škoda Auto bojuje s nedostatkem polovodičů, bez kterých nemůže dokončit své vozy. Nyní se rozhodla přistoupit k dvoutýdennímu omezení výroby ve většině závodů a namísto výroby nových aut se zaměří na dokončení těch rozdělaných. Týkat by se to mělo zhruba 10 000 vozů, bez omezení zůstane v provozu pouze jediná linka v Kvasinách.

Zaměstnanci automobilky, pro které firma nenašla práci, zůstávají doma. V současnosti berou osmdesát procent průměrné mzdy, tedy včetně ročních bonusů, což znamená, že tato náhrada zhruba odpovídá dennímu výdělku. Radiožurnálu to řekl odborový předák Jaroslav Povšík. Ten později specifikoval, že chybí polovodiče například do rádií, ale také pro stahování oken u zadních dveří.

Proč VW nekoupí fabriku na čipy, ptají se lidé

Nedostatek čipů a řešení tohoto problému je hlavním tématem týdeníku Škodovácký odborář, který vydává odborová organizace Kovo Škoda Auto. Zde se uvádí mimo jiné zajímavý detail, a sice že veřejnost, ale i zaměstnanci nemohou pochopit, proč německý Volkswagen, pod který Škoda Auto patří, nekoupí vlastní továrnu právě na polovodiče. Týdeník vysvětluje, že důvodem je vysoká náročnost na výrobu čipů, což v praxi znamená, že by vybudování takové výrobny trvalo minimálně tři roky a vyšlo na více než deset miliard eur (255 miliard Kč). Podle vedoucího komunikace podniku Tomáše Kotery by se přitom situace měla stabilizovat již v druhé polovině příštího roku.

Foto: Škoda Auto

Počty vozů, které Škoda Auto celosvětově dodala v první polovině roku 2021

Tuzemská automobilka si užívala trvalý růst tržeb, který se z roku 2016, kdy činil 13,7 miliardy eur, dostal až na 19,8 miliardy v roce 2019. Loňský výsledek, který byl silně ovlivněn koronavirem, a z něj plynoucím zpřetrháním dodavatelských řetězců a problémy s logistikou, což má za následek právě nedostatek některých důležitých komponent včetně čipů, byl 17,1 miliardy eur.

Pomoc od státu a jednání s vedením

Po nedávné schůzce tripartity je více zřejmé, o jakou pomoc může výrobce aut žádat. Podle premiéra Andreje Babiše (ANO) by stát mohl automobilkám a jejich dodavatelům proplácet šedesát procent náhrady mzdy do 29 tisíc korun. Tuto podporu pro automobilový průmysl chce vyjednat v Evropské komisi. Peníze je možné podle evropských pravidel poskytovat do konce roku, jedná se o prodloužení do konce července příštího roku. Zatím by podniky mohly pobírat peníze za říjen a listopad, uvádí ČTK.

V listopadu se zároveň chystají zahájit kolektivní vyjednávání s firmou odbory Kovo. Ty ve zmíněném periodiku přiznávají, že vzhledem ke složité situaci, ve které automobilka je, nikdo nemůže čekat vysoký růst mezd či více než pět týdnů dovolené.

Reklama

Související témata:
Načítám