Hlavní obsah

Koronavirus vs. Škoda Auto. Česká pýcha zůstává v zisku

Foto: Škoda Auto

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Světová epidemie koronaviru prudce dopadla na automobilky. Řada firem byla nucena přistoupit k nepopulárním opatřením, jakými bylo snižování dividend, rušení méně ziskovějších projektů a omezování výroby. Z výsledků hospodaření, které nyní zveřejnil koncern Volkswagen, vyplývá, že tuzemská Škoda Auto zůstává v provozním zisku. Ten ovšem v prvním pololetí letošního roku klesl meziročně o celé tři čtvrtiny. Samotný koncern se v černých číslech neudržel.

Článek

Prvních šest měsíců letošního roku bylo pro automobilky těžkou zkouškou. Výrobci vozů, ale i dodavatelé, kteří jsou na ně navázaní, nyní počítají ztráty a mění své plány, ale někdy i celé byznys modely. Výjimkou nejsou dokonce ani společnosti, které ohlásily bankrot. V této složité situaci ovšem z finančních výsledků koncernu Volkswagen vyplývá, že se mladoboleslavská značka Škoda Auto udržela v provozním zisku, který činí skoro 230 milionů eur (šest miliard Kč).

Ačkoliv se taková částka může zdát jako obří, není situace pro škodovku rozhodně jednoduchá. Před rokem byl provozní zisk skoro čtyřikrát vyšší (konkrétně zhruba 21,5 miliardy korun). Značka prodala za 6 měsíců po celém světě 372 tisíc vozů, což představuje meziroční propad více než třetinu. Tržby ve výši 7,5 miliardy eur (téměř 200 miliard Kč) klesly o více než čtvrtinu.

Co trápí automobilky

Kvůli hygienickým opatřením zažila firma odstávku výroby ve třech svých tuzemských závodech. Ta trvala bezmála šest týdnů. Nemluvě o nižší poptávce, kterou s sebou přinesla nejistota po koronavirové krizi.

„Škoda Auto v uplynulých letech dokázala úspěšně hospodařit, a nyní tak stojí na solidních finančních základech. V této výjimečné situaci, způsobené pandemií koronaviru Covid-19, jsme neprodleně přijali rozsáhlá a efektivní opatření ke stabilizaci hospodářského výsledku, cashflow a likvidity. Tato opatření již mají pozitivní účinek,“ nechal se v tiskové zprávě slyšet předseda představenstva, nedávno odvolaný Bernhard Maier. Dodal, že v nastavených procesech hodlá firma pokračovat.

Foto: Škoda Auto

Co se lokací týče, největší propad odbytu evidovala značka v Indii (Škoda Auto zveřejňuje dodané vozy, jejichž počet se od prodaných aut liší, a to kvůli době, kdy byl vůz zakoupen a kdy byl dodán), zde počet dodaných vozů klesl o meziročně téměř polovinu (ze 7 200 za první pololetí roku 2019 na 3 700 vozů), poté následuje Čína, kam meziročně zamířilo o téměř dvě pětiny méně vozů (pokles z 125 900 vozů na 77 400) a na třetí příčce je západní Evropa s poklesem o třetinu (z 275 700 na 181 700 aut). Lépe se dařilo značce v Turecku, kde činí nárůst 46 procent (z 5 200 vozů na 7 600).

S trochou nadsázky by se dalo říct, že může koncern Volkswagen, pod který česká automobilka spadá, škodovce závidět. Německému mamutovi se nepodařilo udržet se v černých číslech (loňský provozní zisk činil zhruba 10 miliard eur) a propadl se do provozní ztráty (-800 milionů eur). Na to bude firma reagovat snížením dividendy. Vedle koronaviru trápí koncern aféra Dieselgate, v rámci které musí odškodnit vlastníky vozů v USA za nainstalovaný software, kterým falšoval výsledky testů emisí.

Budoucnost českého autoprůmyslu

Nyní nezbývá, než čekat, co přinesou nadcházející měsíce. Včera se rozhodlo o tom, že nástupcem po odvolaném (a velice schopném) Maierovi bude Thomas Schäfer, dosavadní šéf automobilky Volkswagen v Jihoafrické republice. Jeho úkolem bude zřejmě tlačit produkci levnějších vozů.

Na podzim pak čeká českou automobilku odhalení prvního čistě elektrického škodováckého SUV, od kterého si firma hodně slibuje. Sama ho tituluje jako „nejdůležitější vůz značky“, což je možná trochu odvážné tvrzení, vzhledem k tomu, že se „přehlížených“ Octavií za půl roku prodalo přes 110 tisíc. V krizi je navíc nejvíce znát pokles zájmu o dražší a luxusnější vozy, což zřejmě elektrické SUV bude.

Třetí a možná nejdůležitější ovšem bude situace ve světě. Je možné, že o novém Enyqu budeme podávat informace z domova během zákazu vycházení, možné ale také je, že v té době už bude na světě vakcína a lidé si budou u dealerů rozhodovat, jakou škodovku si koupí.

Reklama

Načítám