Hlavní obsah

Zrají jako víno: Pět přehlížených aut, jež byla chyba prodávat

Foto: BMW

Banka vám neschválila hypotéku a rádi byste nějak ochránili naspořené peníze před inflací? Řešením může být jeden z těchto nadčasových automobilů, které ve své době buď nebyly pochopeny, nebo na ně dnes už veřejnost zapomněla.

Veřejnost je buď dlouho přehlížela, nebo na ně zapomněla po představení nástupce. Dnes však tyto vozy zrají jako víno a díky své nadčasovosti některé z nich představují lákavou investici. Minimálně u jednoho už je však možná pozdě…

Článek

V historii bylo spoustu aut ve své době odmítnutých, přehlížených, či dokonce zatracovaných. Říká se, že pravdu vždy ukáže až čas. Těchto pět krasavců si na docenění automobilovou veřejností muselo počkat roky, někdy dokonce desetiletí. Ovšem dnes se ukazuje, že tyto vozy předběhly dobu a teď zrají jako víno!

1. BMW řady 8 (1987-1999) (E31)

První řada 8 byla pohodlná, skvělá pro zdolávání dlouhých vzdáleností a napěchovaná technologiemi – v očích skalních fanoušků však poněkud těžkopádná. Zájemci o opravdu rychlé BMW tak koupili buď M3, která byla daleko mrštnější, nebo M5, jež byla stejně rychlá, a navíc praktičtější.

E31 byla ve výrobě téměř deset let, ale 30 621 vyrobených a prodaných vozů není důvod k oslavám. „Osmička“ byla zkrátka pro fajnšmekry a nic na tom nezměnil ani její nadčasový a aerodynamický design. Dlouho byla přehlížena, ovšem dnes se znalci a sběratelé mohou po zachovalých kusech utlouct. Nadčasovost dokazuje i nová řada 8, která používá prakticky tu stejnou ideu, jen v moderním balení.

Foto: BMW

Pokud o E31 uvažujete, raději neotálejte, ještě se dají sehnat za relativně slušný peníz. Nicméně kusy s nízkým nájezdem už hravě překonají hranici jednoho milionu Kč.

2. Mercedes-Benz SL generace R129 (1988-2001)

V případě Mercedesu R129 přezdívaného „Žehlička“ už se o komerčním úspěchu mluvit dá, neboť během zhruba 13leté produkce sjelo z linky přes 213 tisíc vozů. V devadesátých letech navíc opravdu povedených luxusních kabrioletů moc nebylo, není tedy divu, že se R129 dařilo. A navíc je to prostě Mercedes SL, to už samo o sobě leccos vypovídá.

Nicméně na přelomu milénia už začalo SL přesluhovat, a když přišla v roce 2001 nová generace R230, která tu starou převyšovala ve všech objektivních směrech, na R129 se pomalu, ale jistě zapomnělo. Dnes jde pravděpodobně o poslední generaci SL ze staré školy.

Foto: Mercedes-Benz

Slušnou R129 ještě pod milion seženete, ovšem na ceny speciálních AMG verzí se raději ani neptejte…

3. Porsche Boxster generace 986 (1996-2004)

Je pozoruhodné, že Boxster stihl osud velmi podobný jako v případě Mercedesu R129. Oba vozy ve své době byly jakýmsi archetypem svého segmentu, a tak jen marně hledaly konkurenci. A k oběma se veřejnost po představení novější verze otočila zády…

Generace 981 je stále příliš mladá, kdežto nejnovější 982 už se zdá být přetechnizovaná. A 987, která první Boxster nahradila, se jeví sběratelům jako nezajímavá. Ovšem 986 už se odrazila od svého cenového dna, navíc si s odstupem času veřejnost uvědomila, že na svou dobu šlo o povedený model. A nezapomínejme, že první Boxster pomohl vytáhnout Porsche z průšvihu!

Foto: Porsche

Studie prvního Boxsteru z první poloviny 90. let (na obrázku) veřejnost uchvátila, prodejní čísla sériové verze byla slušná. Aktuálně jde o jeden z nejlevnějších sporťáků od Porsche.

4. Aston Martin DB7 (1994-2004)

DB7 pochází z doby, kdy Aston Martin vlastnila automobilka Ford. Tomu patřil i Jaguar, takže obě značky tehdy byly poměrně úzce propojené. Ale jak kdysi řekl Jeremy Clarkson v pořadu Top Gear: každý nový Jaguar, který přijde po novém Astonu, je vždy o něco lepší (dnes už pochopitelně mají obě značky jiného majitele).

Hlavním problémem DB7 tedy byl jeho nevlastní bratr, Jaguar XK. Měl podobnou dávku stylu, byl nepatrně dotaženější a byl i podobně pohledný. Za více než deset let produkce se prodalo jen něco přes 7000 kusů DB7, relativně nízký počet vyrobených kusů mu však paradoxně hraje do karet. A nelze mu upřít, že vyšlapal cestičku svému nástupci DB9, který se prodával jako teplé housky na krámě.

Foto: Aston Martin

Design z pera Iana Calluma odolává zubu času opravdu zdatně. Šestiválcové verze lze sehnat poměrně hluboko pod 1 milion, na dvanáctiválec si připravte 1 až 1,5 milionu.

5. BMW Z8 (1998-2003)

Dosud jsme tu měli dva ve své době nepochopené vozy, které připravily půdu pro své nástupce (E31 a DB7). Měli jsme tu i takové, které si užily své období slávy a pak na ně veřejnost zapomněla, aby si po dlouhých letech opět vzpomněla. Z8 je však trochu jiný případ – ta se své první slávy dočkala relativně nedávno…

Dost možná šlo o jedno z prvních „kontroverzních“ BMW – design z pera (rovněž kontroverzního) designéra Chrise Bangleho nebyl přijat stoprocentně kladně a prodeje nezachránil ani poctivý 5,0l osmiválec ze soudobého BMW M5, o účinkování v bondovce Jeden svět nestačí nemluvě.

Foto: BMW

Prodejům BMW Z8 nikterak nepomohla ani role ve snímku Jeden svět nestačí po boku Pierce Brosnana. Ještě v roce 2020 stály vozy okolo 1,5 milionu, dnes už stojí nesmysl.

O pět let a pouze 5703 prodaných vozů později nakonec mnichovští výrobu ukončili. Dnes však design Z8 začíná pozoruhodně dozrávat, navíc jde o BMW s velkoobjemovým atmosférickým motorem, což je v dnešní době terno. Výsledek? Jejich ceny se jen za posledních doslova pár let dočista zbláznily.

U kterého z uvedených vozů jste jeho investiční potenciál v hloubi duše tušili a který vás naopak překvapil? Dejte nám vědět v diskuzi. Prostřednictvím ankety potom můžete zvolit svého oblíbence, kterého byste nejraději parkovali v garáži – i když je pravda, že ideální by asi bylo mít všech pět, no ne?

Reklama

Načítám