Hlavní obsah

Škoda dělí národ a nemá háček. Značka svůj přerod ale zvládla se ctí

Foto: Škoda Auto

Až za pár let uvidíme produkční verzi Vision 7S na silnici, nikoho už šokovat nebude

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Škoda a její nové já: právě představený koncept Vision 7S reprezentuje blízkou budoucnost automobilky. A samozřejmě okamžitě vzbudila spoustu emocí. Část fanoušků je nadšená, a těm, kterým se nelíbí, můžeme vzkázat jediné: budete si muset zvyknout…

Článek

Automobilky si nedávají novoroční předsevzetí, ale čas od času pocítí potřebu změny i ony. Nezačíná to radikální dietou ani krutým obdobím nucené abstinence, spíš se určí nový směr, upraví se designové pojetí a trochu se opráší logo. V posledních letech si tím prošla většina automobilek (GM i Kia, Peugeot, Nissan nebo Dacia a další), nyní přišel čas i pro Škodovku. A víte co? Zvládla to se ctí!

Představení nové identity ve formě konceptu Vision 7S samozřejmě rozbouřilo emoce. Nový design si hned získal spoustu nadšených fanoušků, stejně jako hlučnou skupinu odpůrců. Ale tak je to u každé mladoboleslavské novinky, jen si vzpomeňte na „čtyřoký“ facelift trojkové Octavie nebo „čínský“ Kamiq s dělenými světly. Emoce však za pár týdnů opadnou, veřejnost si rychle zvykne a Škodovky se budou prodávat dál jako na běžícím páse.

Foto: Škoda Auto

Pojetí přídě je vážně netradiční, ale… proč ne?

A totéž bude zaručeně platit i v případě Vision 7S. Její nové designové prvky, jako je „virtuální“ maska se svislými světly, ostře řezaný C-sloupek nebo zadní světla tvarovaná do písmene „T“ místo dřívějšího „C“, které dnes jitří emoce, budou u nových Škodovek za pár let zcela běžnou věcí, které si už ani nevšimneme. Ostatně to uvidíme již brzy na produkční variantě tohoto konceptu – odmyslete si kryty v náraznících a nášlapy v prazích, přimyslete si běžný pár zadní dveří a místo kamer si představte klasická zpětná zrcátka (změny v interiéru budou pochopitelně rozsáhlejší)… a máte před sebou „elektrický Kodiaq“. Líbí?

Foto: Škoda Auto

Připomíná vám to Range Rover? A to je jako špatně…?

Elektrická budoucnost

Prodejní úspěchy Enyaqu iV (od uvedení na trh se ho prodalo již přes 70 tisíc kusů) dodaly automobilce odvahu skočit do divokých vln elektromobility s rozběhem místo pomalého osmělování – slíbené tři elektromobily nepředstaví do roku 2030, jak bylo původně oznámeno, ale již do roku 2026. Kromě sedmisedadlového SUV, tedy produkční verze Vision 7S, se můžete těšit i na kompaktní crossover o velikosti Karoqu a malé městské auto podobné Fabii.

Foto: Lukáš Kukla

Enyaq jde na dračku, což otevírá dveře dalším modelům rodiny iV

Nám vlastně ano, protože je to na první pohled osobité a sebevědomé auto, které nevypadá ani trochu jako ocucaný bonbon – častá přirovnání k Land (Range) Roverům nejsou vůbec od věci a pro škodovácké velké SUV vlastně působí jako lichotka. Vlastně jediné, co nám v novém designovém jazyku chybí, jsou typické „křišťálové“ prvky, které byly v designovém světě skutečně unikátní, vzhledu Škodovek přidávaly na vytříbenosti a měly aspoň trochu propojení na české tradice.

Naopak háček u nápisu „ŠKODA“ v novém logu automobilky nám chybět nebude. Češi a pár okolních slovanských národů ho sice vnímaly, ale zbytek světa si s ním nevěděl rady, pro ně to byla prostě „SKODA“ – takže je jen rozumné, že ho designéři u nového loga potlačili. To okřídlený šíp na přídích a volantech Škodovek bychom postrádali o něco víc, ale právě tohle mohou být prvky, které světlo sériové podoby nespatří – uvidíme.

Foto: Škoda Auto

Okřídlený šíp by nám na přídích Škodovek chyběl, ale nejspíš i na to bychom si rychle zvykli

Celkově vzato se však modernizace identity značky povedla. Radikální proměny designu mohou často působit nuceně, samoúčelně a nevzhledně (podívejte se na nová BMW), ale Škoda to díky Oliverovi Stefanimu a jeho týmu zvládla se ctí. Nesnaží se o senzaci a polarizaci názorů, ani se nedrží zbytečně při zdi, je to osobitý vzhled hodný jedné z nejsilnějších evropských automobilek. Alespoň podle nás. Co si myslíte vy?

Co říkáte na novou designovou identitu značky Škoda?
Super, jsem nadšený
33,4 %
Nic moc, budu si muset zvykat
9,1 %
Dřív to bylo lepší
57,5 %
Celkem hlasovalo 2298 čtenářů.

Reklama

Načítám