Hlavní obsah

Jak udržovat auto v zimě v dobré kondici? Tady je pár tipů

Foto: Jakub Deml
24. 1. 2020

Zima se letos v nižších polohách ještě nerozjela naplno, a meteorologové dokonce říkají, že se má v únoru ještě oteplit. Přesto není radno zimu podceňovat. Ono stačí pár dní hlubokých mrazů a auta (a jejich uživatelé) dostanou pořádně zabrat.

Článek

Než se v diskusi pustíte do psaní komentářů, že letos přece žádná pořádná zima není a že bylo zbytečné přezouvat na zimní pneumatiky, připomeňme si, že i v březnu můžeme zažít nejchladnější dny v roce. I duben umí zaskočit sněhovou nadílkou. Takže jak se o auto starat, aby v zimě a nízkých teplotách fungovalo spolehlivě?

Kvalitní směs do ostřikovačů a čistá okna

Udržujte v čistotě okna a to zevnitř i zvenku, ať z auta dobře vidíte. Vyhněte se nejlevnějším kapalinám do ostřikovačů na bázi methanolu, nebo dokonce acetonu. Nejen, že jsou zdraví škodlivé, ale ještě vám ničí auto – naleptávají gumová těsnění kolem oken a hlavně plastové kryty světel.

Pokud nechcete kupovat drahou kapalinu do ostřikovačů na benzinkách, zásobte se z nějakého e-shopu, dokonce lze koupit originální koncentráty přímo od automobilek. Kvalitní kapaliny jsou vyrobené na bázi přírodního lihu a obsahují etylenglykol, takže se odpařují pomaleji. Díky tomu pak trysky ostřikovačů nezamrzají. Pravidelně dolévejte, spotřeba kapaliny je v zimě vysoká, hlavně pokud máte i ostřikovače světel.

Velmi účinnou pomůckou proti namrzání oken je ale udržování skla v naprosté čistotě. Pomohou tzv. tekuté stěrače, což je vlastně chemická ochrana okna. Ta odpuzuje vodu, vlhkost pak na okně tolik nenamrzá a jde také lépe odstranit. Kvalitní aplikace tekutých stěračů (včetně strojního čištění okna) stojí okolo 500 korun a vydrží zhruba půl roku.

Dobíjení akumulátoru

Zima je velice náročná na akumulátor. Při startování potřebuje studený motor spoustu energie a další odebírají komfortní spotřebiče, především vyhřívání oken, sedadel a u některých aut (dieselů) i například předehřívání palivového vedení či elektrický ohřev motoru.

Kdo jezdí krátké trasy, tomu se baterie nestačí dobíjet a měl by myslet na to, že bude potřeba pravidelně připojit akumulátor na nabíječku. Pokud takovou možnost nemáte, zkuste si aspoň jednou týdně naplánovat delší cestu (aspoň 50 km), ať se baterie dobije za jízdy. Případně omezte používání komfortních spotřebičů na minimum.

Palivo? Aditivujte a mějte natankováno

U benzinových motorů hovoříme o nutnosti používání aditiv hlavně v souvislosti s ochranou před tvorbou karbonových úsad. Ale u dieselů se často bez aditiv do nafty neobejdete, zejména pokud hrozí velké mrazy. Zimní nafta už má pod -15°C problémy, aditiva ale mohou pomoci posunout odolnost nafty proti „zamrzání“ až někam k -30°C.

Hlavně teď v zimě tankujte opravdu kvalitní naftu, která neleží od září v nějaké venkovní nádrži. V zimě (od 1. prosince do 28. února) má prodávaná nafta zaručenou filtrovatelnost jen do -20°C a vylepšená tzv. „arktická“ nafta s filtrovatelností až do -32°C je dostupná jen někde. Navíc pokud dlouhodobě neklesají teploty pod -10°C, čerpací stanice arktickou naftu neprodávají.

Speciální aditiva, například osvědčený VIF, mohou ale pomoci filtrovatelnost zlepšit i u standardní nafty. Rozhodně je to lepší než ředit naftu benzinem. To možná šlo u starých komůrkových dieselů, ale moderní turbodiesely, hlavně jejich vstřikování, tím můžete poškodit.

Současný průběh zimy tomu sice moc nenapovídá, ale raději tankujte v předstihu, ať máte v nádrži dostatek paliva pro případy, že byste někde uvízli. Kalamita (nebo jen hromadná nehoda) na D1 může způsobit, že zůstanete několik hodin či i přes noc na místě a bez zapnutého motoru a topení byste zmrzli.

Opatrně se zakrýváním chladiče

Oblíbeným řešením, jak urychlit ohřívání motoru (hlavně dieselu), je zakrytí části chladiče kartonem nebo jiným způsobem. Krátkodobě to fungovat může, ale pozor na stání v koloně. Motor se pak totiž může začít dokonce přehřívat, pokud chladič zablokujete úplně. Když už, raději použijte kryt mřížky chladiče (brání přímému přístupu chladného vzduchu ke chladiči). Na internetu určitě najdete přímo na vaše auto vyrobený kryt.

Toto řešení se zpravidla používalo u starších aut, ale moderní auta už by měla teplotu držet stabilně. Pokud se vám motor v zimě neohřívá, máte nefunkční termostat. A hlavně u dieselů s filtrem pevných částic to může být velký problém. Pokud se jednotka neohřeje na provozní teplotu, filtr se nemůže regenerovat a snadno se zničí.

Takže abychom to shrnuli: Mějte v autě stále dostatek pohonných hmot, u dieselů tankujte jen kvalitní zimní naftu a používejte raději speciální aditiva. Myslete na autobaterii, a když nemůžete dobíjet, omezte používání komfortních spotřebičů. A pokud vám auto netopí, místo zakrývání chladiče si nechte opravit termostat.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama