Hlavní obsah

Zimní nafta – proč dbát na to, co tankujete s příchodem zimy

Foto: Shutterstock
3. 11. 2018

Zimní mrazy umí s kondicí auta pěkně zatočit. Stejně jako byste vy nechtěli stát celou noc na mrazu, nesvědčí to ani autu. A i když se poctivě připravíte – vyměníte pneumatiky, dolijete nemrznoucí směsi a přibalíte si do kufru zimní výbavu – pořád zbývá jedna nástraha, kterou řidiči často opomenou: vyměnit palivo v nádrži.

Článek

Je mrazivé ráno, zkřehlýma rukama čistíte namrzlá okna, naskočíte do studeného interiéru, chcete nastartovat a uhánět do práce, když tu… Nic. Auto prostě nestartuje, případně nastartuje, ale daleko vás nedoveze. Přesně tohle určitě nechcete s prvními mrazy zažít. Vysvětlení celého problému přitom může být zcela prosté – v nádrži máte letní naftu.

Jasně, většina z vás to ví, vážně neobjevujeme žádnou Ameriku, ale není od věci si to s příchodem mrazů připomenout. Nafty totiž existuje více druhů a liší se podle teploty, při které zamrzá – a podle toho se liší i období její distribuce:

• V létě (od 15. dubna do 30. září) je v prodeji nafta třídy B (tzv. letní) s filtrovatelností (povinná laboratorní zkouška, která měří mezní teplotu průchodnosti nafty palivovým filtrem) kolem 0°C.

• V přechodovém období (na podzim od 1. října do 15. listopadu a na jaře od 1. března do 15. dubna) se prodává nafta třídy D s filtrovatelností -10°C.

• V zimě (od 1. prosince. do 28. února, distribuce začíná již od 16. listopadu) je v prodeji tzv. zimní nafta třídy F s filtrovatelností -20°C. Vedle toho ještě existuje arktická nafta třídy 2 s filtrovatelností - 32 °C, která se však nabízí pouze lokálně.

Foto: Shutterstock

To poslední, co v zimě chcete, je uvíznout kvůli zmrzlé naftě

Když tedy nejezdíte k pumpě tak často a nedáte si pozor, může se vám stát, že vám nafta v nádrži zamrzne – to když vám v ní zůstane přechodová nafta, nebo dokonce směs s letní naftou. Proto nezapomeňte starší naftu vyjet a dotankovat včas naftu zimní. Případně si můžete vypomoci dolitím přípravku „Super diesel aditiv zimní“ (měl by být v prodeji na většině čerpacích stanic), který zlepší hodnoty filtrovatelnosti nafty směrem k nižším teplotám. Toto řešení je však spíše preventivní, zmrzlé palivo v nádrži a ve vedení nerozpustí. V případě zamrznutí prostě musíte počkat, až nafta zase rozmrzne.

Pokud tankujete prémiové nafty, tento problém by se vás neměl týkat, protože jsou standardně aditivované a mají tak výrazně zlepšenou filtrovatelnost (pohybuje se v intervalu -26°C až - 35°C).

Stejně tak nic z toho nemusí trápit majitele benzínových aut, protože benzín má díky uhlovodíkovému složení bod tuhnutí pod -40°C.

Už se vám stalo, že jste kvůli zmrzlé naftě nenastartovali? Podělte se o své zkušenosti v diskusi.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama