Hlavní obsah

Auto Union Typ C nově v Rodném domě Ferdinanda Porsche

Foto: Škoda Auto

Jen málokteré auto vystihuje výraz „legendární“ jako Auto Union Typ C z roku 1936 s šestnáctiválcovým motorem o objemu 6,0 litru. Výkon 520 koní vzbuzuje respekt ještě dnes

Co mají společného Česko a německé sportovní vozy? Samozřejmě Ferdinanda Porsche. Z rodného domu velkého konstruktéra je dnes muzeum příznačné nazvané Rodný dům Ferdinanda Porsche a od nynějška k exponátům přibude také legendární monopost Auto Union Typ C Grand Prix z roku 1936. Vůz je technicky pozoruhodný dodnes, ba dokonce se člověk neubrání jedné otázce: „Jak bylo možné v té době postavit něco takového?“

Článek

Před dávnými lety přišel ve Vratislavicích u Liberce na svět muž, který se nesmazatelně zapsal do historie automobilových dějin – Ferdinand Porsche. Ne každý to ví, ale budova tohoto domu je dnes již 10 let ve vlastnictví společnosti Škoda Auto. Rozsáhlá rekonstrukce, která byla zprojektována za účelem navrátit budově vzhled z doby před téměř 150 lety, byla dokončena v roce 2016.

Foto: Škoda Auto

Typ C byl na svou dobu neskutečně pokrokový – pérování torzní tyčí nebo samosvorný diferenciál v té době působily jako z jiného světa

Od nynějška je v expozici Rodného domu Ferdinanda Porsche také monstrózní závodní monopost z meziválečné doby – Auto Union Typ C, který budí respekt ještě dnes. Pro většinu z nás jsou nejlépe představitelná čísla, která mluví za vše – 6,0litrový motor V16 o výkonu 520 koní uložený před zadní nápravou byl schopen tento aerodynamický doutník rozjet až na těžko uvěřitelných 313 km/h.

Jde o velmi detailní repliku závodního speciálu ve specifikaci Grand Prix, takže přesně v této podobě vůz startoval do tehdejší Velké ceny, v podstatě předchůdce dnešní Formule 1. Přesnou kopii ikonického stroje Auto Union Typ C a de facto vrcholného výtvoru Ferdinanda Porsche v kategorii Grand Prix zapůjčila instituce Audi Tradition z Ingolstadtu. Typ C v letech 1936 a 1937 stanovil přes 30 světových rekordů.

Historická „formule“ však není jediným lákadlem – další novou výstavu tvoří rovněž výstava připomínající sérii náročných dálkových jízd Evropou, Asií, Amerikou i Afrikou, které podnikly v tomtéž období vozy Škoda.

Foto: Škoda Auto

Volant byl z důvodu stísněného kokpitu odnímatelný. Chtělo by se vám v tomhle kokpitu krotit 520 koní s úzkými pneumatikami a absolutně bez elektroniky? Nám tedy moc ne – leda ještě předtím sepsat závěť

Moderně pojatá expozice zvyšuje svoji atraktivitu tím, že interaktivním způsobem zapojuje každého návštěvníka do děje, a díky tomu lze zábavnou formou poznávat svět techniky, technologií, bohaté historie, ale vlastně i budoucnosti mobility. Jedním z důvodů, proč se mnozí návštěvníci do muzea rádi vrací, je pravidelná obměna expozice. Díky spolupráci s odbornými institucemi bylo možné zapůjčit třeba takové skvosty jako Porsche 356 No. 1 „Show Car“, tedy detailní rekonstrukci původního sportovního vozu Porsche, která vznikla díky přesností restaurátorské expertízy Porsche Muzea.

Právě od Porsche 356 No. 1 „Show Car“ převzal vůz Auto Union štafetu coby nejatraktivnější expozice muzea, jedinečná replika závodního speciálu zkonstruovaného Ferdinandem Porsche bude ve Vratislavicích nad Nisou k vidění do března 2022.

V podstatě jde o zástupce vrcholné kategorie automobilových závodů Grand Prix neboli takzvaných Velkých cen, které se jezdily i u nás na Masarykově okruhu v Brně. Velké ceny jako takové se pořádaly od roku 1906, Velká cena Československa se k nim připojila v roce 1930. U nás se Grand Prix jela naposledy v roce 1937 a po válce, v roce 1950, potom žezlo převzala nástupnická F1.

Foto: Škoda Auto

Na svou dobu byl Typ C i poměrně aerodynamický – uměl uhánět až nepředstavitelných 313 km/h

Německé vozy Auto Union společně s vozy Mercedes naprosto dominovaly Velkým cenám zejména v letech 1934 až 1939, tehdy se mluvilo o německé mašinérii. Pokroková koncepce z hlavy Ferdinanda Porsche byla pozoruhodná nejen uložením motoru před zadní poháněnou nápravou, které se koneckonců stalo posléze standardem pro Formuli 1.

Pozornost si zasloužilo také odpružení používající torzní tyče nebo tehdy naprosto revoluční samosvorný diferenciál, který znatelně zlepšoval trakci zadních poháněných kol, která musela odolávat surové síle šestnáctiválcového motoru. Monoposty Auto Union startovaly v celkem 61 závodech, z toho 30 z nich bylo kategorie Grand Prix. Připsaly si 24 vítězství, 23 druhých a 17 třetích míst.

Rodný dům Ferdinanda Porsche spadající pod muzeum automobilky Škoda se nachází ve Vratislavicích nad Nisou na Liberecku v Tanvaldské ulici 38. Obytný dům svého času sloužil i jako provozovna živnosti Ferdinandova otce Antona, který byl klempířem. Dnes je tento objekt možné navštívit vždy od pátku do neděle, a to od 9 do 17 hodin, po předchozí dohodě je však návštěva možná i mimo otevírací dobu. Standardní vstupné na jednu osobu činí 50 korun.

Reklama

Načítám