Hlavní obsah

Závodní Toyota Supra GT4 vyrazí na okruhy už příští sezónu

Foto: Toyota

Nová Supra jde závodit! Na okruzích po Evropě a posléze po celém světě si to rozdá třeba s Alpine A110 GT4 a Porsche Cayman GT4 Clubsport

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Najdete je v Moje sledované na Seznam.cz.

Čtvrtá generace Supry, tzv. Mk IV, má poměrně bohatou závodní historii, ovšem až na pár výjimek byste její závodní verzi hledali na starém kontinentu marně. Zúčastnila se převážně seriálů týkajících se domácího šampionátu Super GT, kde auta vlastně mnohdy připomínají spíše kategorii prototypů než GT. Toyota nedávno oznámila, že nová – pátá generace Supry se také pustí do světa závodů. A podívá se i k nám do Evropy!

Článek

Vlastně je to tentokrát trochu jinak – Toyota Supra GT4 se začne prvně prodávat v Evropě, a jak doplňující označení napovídá, zúčastní se seriálu, kde se auta daleko více podobají svým silničním protějškům. V Evropě se tedy Supra GT4 začne prodávat už v březnu 2020, Severní Amerika si musí počkat do srpna, zatímco v Asii se má začít prodávat dokonce až v říjnu 2020, tedy zhruba za rok.

Foto: Toyota

Na první pohled vypadá stejně jako silniční verze, druhý pohled však odhalí velké křídlo vzadu, očesaný interiér a závodní kola navlečená do lepivých pneumatik Pirelli

Svou roli v tom jistě hraje i společný vývoj s německou automobilkou BMW; Toyota tím jasně dává najevo, že Evropa je pro ni, co se sportovních modelů týče, důležitým trhem. Není divu, vždyť okruhové jízdy a závody jsou tu poměrně dost populární. Poté, co nás Toyota před časem „namlsala“ na koncept ostré Supry, tak už i potvrdila, že daný „koncept“ bude vyrábět. Už dokonce existuje ceník pro Evropu, podle nějž může být Toyota Supra GT4 vaše za 175 tisíc eur, tedy 4,5 milionu korun. Teď vás ovšem možná zklameme – pokud se tak tedy nestalo už v souvislosti s cenovkou – na silnici byste ji totiž přihlašovali marně.

Vtip je v tom, že Supra GT4 se o své místo na výsluní neutká s vozy jako Mercedes-AMG GT nebo Porsche 911 GT3. Tedy, alespoň ne s jejich silničními verzemi. Půjde po krku strojům jako Porsche Cayman GT4 Clubsport, Jaguar F-Type SVR GT4, Alpine A110 GT4 nebo McLaren 570S GT4. A věřte, že to bude pořádný boj, neboť tito soutěžící si účty hezky „ručně, stručně“ vyřídí za svodidly na uzavřeném asfaltu, mimo jiné taky v „Zeleném pekle“.

Jak už zaznělo výše, vozy kategorie GT4 (na rozdíl třeba od kategorie GT3 se žehlícími prkny místo křídel) se musejí ve velkém podobat svým silničním bratrům. Tedy, alespoň na pohled, pod kapotou už je to samozřejmě jiná písnička – tak třeba motor Supry ve verzi GT4 posílí na 430 koní a 650 Nm točivého momentu (oproti 335 koním a 500 Nm silniční verze). Nesmí samozřejmě chybět závodní výfuk Akrapovič, mechanický diferenciál s omezenou svorností a elektronické vychytávky, například kontrola trakce a ABS, které rovněž pocházejí ze světa závodů. Zůstává však sedmistupňový automat, ovšem uzpůsobený náročnějšímu zacházení, jemuž bude muset čelit na trati.

Foto: Toyota

Žádné komfortní prvky silniční Supry nečekejte – připlatit si můžete za systém monitorování tlaku v pneumatikách a kameru pro výhled dozadu

Pokud hádáte, že jsme zapomněli na podvozek, tak jste nás lidově řečeno „nachytali na švestkách“ – GT4 dostane nastavitelný podvozek od firmy KW, aby se mohlo auto přizpůsobit nejen každé trati, ale taky každé zatáčce daného okruhu. Závodní auto se rovněž neobejde bez pořádných brzd, a proto dostala GT4, ostatně jako většina jejích rivalů, brzdovou soustavu Brembo se šestipístkovými třmeny vpředu a čtyřpístkovými vzadu. Závodní Supra má však oproti té silniční „menší“ kola – bude jezdit na 18” ráfcích OZ, kdežto silniční jezdí na „devatenáctkách“. Závodní Supra však bude obouvat podstatně macatější hladké neboli slickové pneumatiky Pirelli.

Verze GT4 samozřejmě musí být oproti silniční Supře také lehčí – 1 350 kg oproti 1 514 kg silniční verze. Uvnitř pak najdeme bezpečnostní prvky jako ochrannou klec, závodní „ušatou“ sedačku s šestibodovými pásy... a dle regulí automobilové federace FIA nesmí chybět ani hasicí přístroj.

Zní to možná překvapivě, ale Toyota i k tomuto závodnímu autu nabízí jistý seznam příplatkové výbavy. Patří tam třeba kamera umístěná v zadním nárazníku, abyste měli pod dohledem toho neřáda v konkurenční Alpině, co vám tak šlape na paty. Jsou tu ale i další „komfortní“ prvky, například ukazatel aktuálního tlaku v pneumatikách, podsvícení interiéru, senzory odpružení, a dokonce vybavení homologované pro vytrvalostní závody. Pokud jste si tedy chtěli už konečně splnit sen a vyrazit na vytrvalostní závod na Nürburgringu, příští rok máte možnost. A už víte, čím byste mohli jet. Tedy alespoň na trati, na cestu tam to bude chtít odtahovku…

Reklama