Hlavní obsah

Zánovní řidičské sny, které se nevyplatí odkládat na zítřek

Foto: Jiří Čermák

Alfa Romeo Giulia QV je prozatím mým nesplněným automobilovým snem. Jenže skvělá auta se dají koupit i v levnějším sektoru

Pokud máte sportovní auta rádi jako my na Garáži, jistě sníte o Ferrari, Lamborghini anebo nejnovějším McLarenu. Jenomže žijeme v Česku a vozový park zde vážně nevypadá jako parkoviště v centru Curychu. Mnou vysněné Ferrari F12 stojí pět milionů a kdo z vás to má, přátelé? Jistě ani pověstný Jirka Paroubek, autor výše uvedeného legendárního bonmotu. České řidičské sny potřebují být tak trochu ze slevové akce.

Článek

V aktuálním blogu se zaměřím na maximálně čtyřletá relativně dostupná auta, která mají sportovní švih, spojuje je spokojený úsměv řidičů za volantem i spálený vysokooktanový benzin. Ostré hatchbacky, sportovní sedany, roadstery i sportovní kupé jsou kategorií, která stále více ustupuje nové automobilové módě.

Většinového zákazníka dnes zajímá, zda spojlerem neškrtne o vysoký obrubník při parkování, jak dokonalý má vůz infotainment a jestli se ve výčtu výbavy objevují i natáčecí světlomety s technologií Full-LED. Povídání o citu v řízení je mnohým ukradené. Ale ne všem. A pro ty je určen dnešní článek.

Foto: Petr Krab Jeřábek

Alfa Romeo Giulia je nádherná i v dieselovém provedení. A sakramentsky dobře jezdí

Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDm AT8 Super

Řidičský sen co spaluje naftu? Nezbláznil jsem se náhodou? To mě spíš okouzlil krásný italský design z pera Marca Tenconeho. Tenhle pán navrhl Alfu Romeo 4C i nádherný koncept Maserati Alfieri. Není divu, že je Giulia krásná! Ale co ta nafta? Samozřejmě, že je ostré QV s úžasným motorem přímo od Ferrari, karbonovou kapotou i doplňky evokující svět supersportů úplně jiné kafe. Ale nová stojí přes dva miliony a dvě až tři sezony ojetý kousek pod jeden a čtvrt stále nekoupíte. Náklady na údržbu a zejména na provoz také spolykají nemalé finance. A tak vám prozradím jeden trik.

Naftová Giulia nabídne víc DNA vrcholného „čtyřlístku“, než jsem si dokázal představit. Celý test netradiční ojetiny vám napíšu již brzy. Ale již nyní veřejně prohlašuji, že se zánovní Giulia s motorem o výkonu 180 koní ve středně bohaté výbavě stává jednoznačně mým nejoblíbenějším sportovním sedanem uplynulé dekády, který koupíte dokonce už jen za půl milionu korun. Vrcholné „čtyřlístkové“ provedení QV jsem měl loni půjčené dokonce dvakrát a v létě ho prohnal proti americkým svalům Mustangu Shelby GT350. Je to jiná liga, ale taky jiná cenová skupina.

Giulia QV má pro mne neodolatelný půvab, ale zatím jsem o jejím vlastnictví leda tak snil. Je zkrátka velmi drahá. Naštěstí právě dostupná varianta základnějšího provedení nabídne překvapivě stejně strmé a přesné řízení, vynikající pozici za volantem, fantasticky vyvážený podvozek. Jsem vyloženě šťastný, že mě ničím podstatným nezklamala.

Lehce ojeté exempláře, které se na trhu vyskytují (například z navrácených operativních leasingů), zůstanou ještě další dva roky v záruce a jejich provoz vás nebude stát víc než u mainstreamového auta střední třídy.

Foto: Petr Krab Jeřábek

Hyundai i30N jsem loni schválně porovnal s mým roadsterem pro radost, Fiatem 124 Spider a i30N si nevedlo vůbec zle

Ojetá Giulia ve výbavě Super s benzinovým 200k dvoulitrem (kterých je na trhu jen jako šafránu) anebo běžnější s dieselem 2.2 Multijet a osmistupňovou automatickou převodovkou ZF se stává v mém osobním žebříčku aktuálním horkým tipem pro nákup sportovně střižené ojetiny za rozumné peníze. Přesto se však (jak asi tušíte) neprodávají zrovna jako teplé housky na krámě.

Hyundai i30N Performance

Na představení tohoto auta jsem se během roku 2017 nesmírně těšil, protože mne překvapily pozitivní reakce kolegů, automobilových novinářů z prvních prezentací. Klíčky se mi k testovacímu exempláři podařilo získat až ke sklonku onoho roku.

K nalezení radosti z jízdy mi stačily první kilometry okresek za městem, světle modré tlačítko „N“ se šachovnicí a rychlá orientace v „custom N módu“. Tohle auto je hothatch nových časů, je plný tlačítek a přepínátek. Jenže, když jsem se tím prokousal, nastavil si ho tak, jak jsem předpokládal, že bude ideálně potřeba, auto začalo fungovat překvapivě analogově.

Ročníky 2018 (případně některý z úvodní série z roku 2017) nemají ještě filtr pevných částic a zvuk výfuku je vážně pecka. Auto umí s otevřenými klapkami dvojité výfukové koncovky práskat do výfuku skoro jako soutěžní speciál. Motor není možná nejrychlejší, ale dává smysl otáčkoměr pěkně dotočit až k červenému poli těsně nad 6 500 otáčkami.

Podvozek je čitelný, zadní náprava hravá. Volkswagen Golf GTI je možná uhlazenější a celkově lepší produkt, ale Hyundai i30N podstatně lepší řidičské auto. Z každého svezení jsem měl v uplynulých dvou letech úsměv na tváři. Vloni jsem si půjčil na pár dní novou variantu Fastback a moje náklonnost k ostrému hatchbacku z Nošovic jen potvrdila předchozí.

Pokud máte rádi tuhle kategorii automobilu a opravdový sporťák si jako druhé auto nemůžete dovolit, myslím si, že zánovní ojeté Hyundai i30N za cenu lehce převyšující 600 tisíc korun je dalším horkým tipem na jarní automobilové nákupy pro pravé benzinové hlavy. Všechna auta budou mít tovární záruku až do roku 2022. Zvýšených nákladů na servis se bát nemusíte.

Foto: Jakub Deml

Mazda MX-5 ND v základním 130 k provedení má vážně velké řidičské kouzlo

Mazda MX-5 ND Skyactiv-G 1.5

Co by to bylo za článek o dostupných sporťácích, když by v něm nefigurovala Mazda MX-5. Vloni jsme s kolegou Martinem vyzkoušeli Fiat 124 Spider i Mazdu MX-5 v základním provedení. Ačkoli já odjel domů Fiatem, stejně jsme se nějak svorně shodli, že slabší patnáctistovka červené Mazdy „Miata“ (jak ji nazývají v Americe) zkrátka a dobře funguje lépe jako zábavné autíčko pro letní radovánky se staženou střechou. Pokud si můžete dovolit jedno auto čistě pro radost nebo k životu nepotřebujete víc než dvě sedadla, volant a malý kufr, máte nyní v zimě ideální příležitost, jak výhodně nakoupit.

Kolegové novináři loni svorně básnili o skvělé oranžové „Annie“, čili výroční verzi s novým, točivějším dvoulitrovým motorem. Jenže taková vás vyjde na bezmála devět set tisíc, pokud ji na trhu vůbec ještě seženete.

MX-5 je sportovní auto, které jde přímo k základům motorismu a motorsportu jako takovému. Je jednoduché, strohé, lehké, s pohonem zadní nápravy. Víc nepotřebujete. Jestli vám jsou sympatické staré britské roadstery, jakým býval třeba populární Triumph Spitfire, tak Mazda MX-5 ND 1.5 je přesnou ideovou kopií. Má měkké odpružení, zvonivý a točivý motor a skvělou převodovku. S tou se skamarádíte, protože budete stále řadit, vytáčet motor až k blízkosti červeného pole u sedmi a půl tisíc otáček a ždímat ze slabé Mazdy poslední špetky výkonu.

Tahle až dětinská radost vás vyjde na necelých půl milionu korun. Bude mít najeto sotva třicet tisíc kilometrů a stále nějakou tu zbývající záruku výrobce.

Foto: Jakub Deml

BMW M2 Competition je jedním z nejzajímavějších sporťáku současnosti. A dá se pořídit za velmi dobré peníze

Že jsem hromadu sporťáků vynechal?

Máte naprostou pravdu. Uplynulé desetiletí totiž navzdory častým hudráním nás nadšenců do aut nad absolutním nedostatkem poctivých aut pro řidiče skončilo jako velmi plodné období. Kdoví, jak to bude s řidičskými auty pro nás benzinové hlavy do budoucna.

Minulé desetiletí bylo ale dobré. V roce 2012 přišla na trh dvojice sporťáků ze vzájemné spolupráce Toyoty a Subaru a pomalu každý „velký kluk“ snil o tom, jak si poveze ze showroomu svou novou „hačinu“, jak ji po vzoru někdejší legendy Toyoty Corolly GT Twincam (AE86) všichni přezdívali.

Foto: Petr Krab Jeřábek

Toyota GT86 je dostupným ryzím sportovním autem už od roku 2012. Na obrázku model prvního ročníku výroby

Tohle označení pochází z japonštiny, kdy slovo „Hachi“ znamená číslovku osm a „Roku“ zase číslovku šest. A motiv „86“ se na autě objevuje hned na několika místech. Na jiných pak zase stylizovaný prvek poukazující na motor typu boxer, který dodalo Subaru.

První ročníky už mají za sebou dobrých sedm sezón, přesto jejich cena prakticky neklesá pod čtyři sta tisíc korun. Náhrada je v nedohlednu a nad uvedením nové dvojice Subaru BRZ a Toyota GT86 i pro Evropu se stahují mračna. Pokud máte „v kapse“ nějakých 750 tisíc, honem si pospěšte a kupte nějakou předváděcí BRZ ve verzi Spec S. Zmizí v garážích nadšenců a v budoucnu jen tak nebudou.

Pokud je váš rozpočet ještě vyšší a dosáhnete na financování auta za milion i víc, otvírá se překvapivě další úroveň možností, čím si letos udělat radost. Velký pokles hodnot zaznamenal za posledních pár let od uvedení skvělý sportovní bavorák BMW M2.

Když nemáte přes 1,5 milionu na nový „Competition“, jeden milion korun vám koupí zánovní „obyčejnou“ M2, která bude stále v záruce výrobce. Zrovna tak se dá za podobnou částku v inzerci objevit tu a tam nějaké z posledních Subaru WRX STi, které se na náš trh přestaly dovážet na sklonku roku 2018.

Foto: Radek Chlud

Subaru WRX STi je legendou už od půlky 90. let. Název Impreza i jméno Colina McRae bude vždycky s tímto autem pevně spjaté

Měl jsem tu čest s ním strávit týden a jak si asi dovedete představit, rychle jsme se se Subaru skamarádili. A když je pro vás BMW s krásně klenutými boky příliš sportovní, křídlo WRX STi moc pubertální, vězte, že na evropském trhu už lze objevit a vybírat z množství elegantních kupé Jaguar F-type či amerických svalů v podobě pětilitrového Mustanga.

Tříleté exempláře F-type s kompresorem přeplňovaným šestiválcem se už dají sehnat lehce nad hranicí milionu korun, osmiválcové Mustangy i levněji. A to zní velmi zajímavě. Přeji příjemný a ničím nerušený lov v automobilových inzerátech a doufám, že i aktuální začínající dvacátá léta 21. století přinesou nám, bláznům do hezkých a pořádných aut krásné a jízdně zajímavé nové stroje.

Reklama

Související témata:
Načítám