Hlavní obsah

Test ojetiny: Subaru BRZ je dostupný sporťák pro masy

Foto: Dalibor Žák
13. 6. 2019

Jistě, na pořízení není Subaru BRZ (a příbuzná Toyota GT86) nijak levné auto, ale pokud jde o náklady na údržbu a provoz, levněji skutečné sportovní auto asi provozovat nejde. Navíc dostanete příjemný bonus v podobě mimořádné řidičské interakce, která je u moderních aut stále vzácnější.

Článek

Těch pravověrných sportovních aut pro běžné smrtelníky je dnes na trhu opravdu málo. Spousta značek vyměkla, a třeba moderní BMW už dávno nejsou tím, čím bývala kdysi. Automobiloví nadšenci, kteří neberou auto jen jako spotřební věc sloužící pro přesuny z A do B, ale chtějí si s ním užít také zábavu a občas zavítají na závodní okruh, mají opravdu těžký výběr.

Nabídka tradičních bavoráků se tenčí a v rukách pečlivých majitelů přežívá už jen pár pěkných kupé 330i E46, jejichž majitelé nemají zrovna důvod prodávat taková auta levně. O ostrých verzích M ani nemluvím, tam už ceny jen rostou. A to samé platí třeba pro první vodou chlazené generace Porsche 911. Jistě, čtyřkolku s automatem koupíte „levně“, ale udržovaná 911 s manuálem a pohonem zadních kol je pořád pohádka za tři čtvrtě milionu.

Na trhu nových vozů je to ještě horší – kdo chce relativně moderní auto, ale s tradicionalistickým přístupem k jízdě díky pohonu zadních kol, má na našem trhu vlastně jen dvě možnosti. Mazda MX-5 je pro ty, kteří rádi jezdí s otevřenou střechou. A další možností je Subaru BRZ, případně technicky příbuzná Toyota GT86. A my si dnes v ojetinách představíme právě Subaru.

Foto: Dalibor Žák

Subaru BRZ je jeden z posledních pravověrných dostupných sporťáků. Tím druhým je Mazda MX-5. U BMW už podobně zaměřené auto nekoupíte, Porsche Cayman a Boxster jsou cenově zcela mimo

Jako příklad ojetého Subaru BRZ nám poslouží exemplář, který nám zapůjčilo české zastoupení značky. Vůz z roku 2018 (jedná se ale o modelový rok 2019), který je aktuálně na prodej za 779 000 Kč, měl v době testu najeto 18 500 km. Zajímavostí testovaného auta byly originální doplňky STI v katalogové ceně 286 000 Kč. Ceníková cena takového auta by tak překročila milion korun.

Ty doplňky STI nejsou jen kontrastní designové prvky. Obsahují především funkční věci, které charakter vozu dost promění. Vedle výztuh podvozku má tak auto jiná příčná a podélná ramena, pevnější silentbloky a třeba i zkrácené řazení.

Musíte brát, co je

Nabídka na českém trhu není vůbec marná, i díky snažení českého importéra je u nás přece jen slušná nabídka aut, ze kterých se dá vybírat. Aktuálně ukazuje inzerentní server sauto.cz 16 BRZů na prodej, příbuzných GT86 jsou aktuálně v nabídce jen čtyři kusy. Ceny začínají u zhruba 400 tisíc korun za více jeté vozy. Nejlevnější jsou auta s nájezdem okolo 100 000 km, případně americké importy. Na mladé Subaru BRZ s nízkým nájezdem si pořád připravte kolem 600 tisíc korun.

Také můžete zkoušet štěstí za hranicemi, ale ani německý server mobile.de aktuálně nenabídne víc než 100 aut, jejichž ceny začínají u 12 000 eur, tedy asi 320 000 Kč. Pokud byste z nějakého důvodu chtěli automat, tak u nás jsme na sautu.cz našli dvě auta na prodej, v Německu jich je 26. Automat má řazení pod volantem a ve sportovním režimu funguje uspokojivě. Vůbec to není špatné auto, a pokud má třeba někdo zdravotní omezení, může být právě BRZ s automatem skvělá volba.

Hledáte-li opravdovou řidičskou kombinaci, chcete samosvor. „První generace mohly být i v EU bez samosvoru (verze Active). Tyto verze se prodávaly do modelového roku 2015, pak byly z důvodu nízkého zájmu vyřazeny,“ uvádí Zdeněk Zikmund z českého zastoupení Subaru. „Na první pohled jsou spíše těžko rozpoznatelné, ale tato auta měla menší 16" kola, neměla zadní spoiler, neměla přední mlhovky a například v kufru byla odlehčená o čalounění,“ doplňuje.

Poslední klasický sporťák

O tom, jak výborně Subaru BRZ jezdí, se toho napsaly už celé knihovny. V době, kdy skoro všichni vsadili na downsizing s přeplňovanými motory a řidičskou interakci vyměnili za otupělou gumovost adaptivních systémů řízení, přišlo Subaru (a Toyota) s autem, které působí jako ze staré školy. Zapomenete si podřadit a zpráská vás naftová Octavia. Špatně odhadnete nájezd do zatáčky a máte problém. Zavřete uprostřed zatáčky plyn a auto se vám přetočí jako starý žigulík.

Foto: Dalibor Žák

Na suchu musíte být přece jen dost agresivní, ale když zaprší, můžete si vrozený charakter klasické koncepce s preferencí zadní poháněné nápravy užívat i v naprosto snesitelných rychlostech. Tohle auto nepotřebuje 500 koní, aby s ním byla zábava

Vedle všech těch moderních rádoby sporťáků nastavených do bezpečné nedotáčivosti, aby s nimi mohla jezdit i absolutní řidičská nemehla, je Subaru BRZ auto pro lidi, kteří ví, co dělají. Případně se to aspoň chtějí naučit. Je to jako si přesednout do starého BMW či Porsche. V současné době je na trhu z podobných aut jen Mazda MX-5, která by nabízela řidiči podobné zážitky. Lepší moderní auto na naučení správné techniky sportovní jízdy asi nenajdete.

Někdo možná namítne, že na to, aby bylo Subaru opravdu sportovní, potřebuje více výkonu. Ale agresivní geometrie podvozku (Toyota ji má ještě ostřejší), která vybízí k přetáčivosti, a k tomu úzké gumy z Toyoty Prius kombinované s rychlým řízením, dělají výzvu z každé rychleji najeté zatáčky. Tady vážně velký výkon nepotřebujete. A když naprší, můžete si vrozeného charakteru s preferencí zadní nápravy užívat i v naprosto legálních, a pro mozek běžného řidiče snesitelných, rychlostech. Kruhové objezdy ještě nikdy nebyly ve 20 km/h tak zábavné jako s BRZem.

Spolehlivý, ale potřebuje péči

V případě Subaru BRZ se nemusíme babrat v několika motorizacích a verzích. Pod kapotou pracuje vždy plochý atmosférický čtyřválec 2,0 l, který je spojen buď s šestistupňovou manuální, nebo šestistupňovou automatickou převodovkou s hydrodynamickým měničem. V průběhu let se vlastně motor musel poprat jen s přechodem na jiné emisní normy, parametry ale zůstávají vesměs shodné: 147 kW a 205 Nm.

Foto: Dalibor Žák

Plochý čtyřválec je v zásadě spolehlivý. Největším rizikem jsou kusy bez servisní historie, u kterých nikdy nevíte, jak pečlivě majitel k údržbě přistupoval. Pokud se s autem jezdí ostře a pravidelně na okruhu, musí pro nový olej přece jen častěji. Navíc BRZ si o výměnu neřekne na palubním počítači jako jiná auta

Pokud jde o tu základní mechaniku, platí tento motor za spolehlivou jednotku, která nevyžaduje nic než kvalitní benzin s vyšším oktanovým číslem (předepsáno je minimálně 98 oktanů) a pečlivou údržbu. Jenže to bývá právě kamenem úrazu některých ojetin na trhu.

Běžná spotřeba se pohybuje do osmi litrů, střelci budou jezdit do deseti. Vážně nevidíme důvod, proč u motoru, u kterého je navíc každý kůň potřeba, šetřit na palivu. Tankujte jen vysokooktanový benzin s aditivy, případně dolévejte vlastní (ideálně vyzkoušený VIF). Kombinace nepřímého a přímého vstřikování sice pomáhá udržovat ventily a písty čisté, ale nebojte se motoru pomoci.

Právě používání nekvalitního paliva s nižším oktanovým číslem je původcem mnoha zbytečných problémů. Při dlouhodobém provozu to odnáší katalyzátor, jak motor běží na velmi bohatou směs, aby nižší oktanové číslo kompenzoval vyšší bohatostí. Jednotka také upraví předstih, takže klesne výkon (měření na válcové zkušebně často ukáže i o 20 až 30 koní méně).

Ve výsledku auto hůře jede a má vyšší spotřebu. Jako nouzové řešení na dojetí, pokud v okolí není pumpa s lepším benzinem, samozřejmě motor natural 95 přežije, ale nechtějte pak po něm vysoký výkon. Jinak hrozí, že ho při dlouhodobém provozu takovým způsobem doslova zaklepete.

Pro olej jezděte včas

Zodpovědně přistupujte také k servisu. Subaru nastavilo naštěstí konzervativní intervaly výměn oleje po roce nebo 15 000 km podle toho, co nastane dříve. Jestli patříte mezi okruhové střelce, nebojte se ještě interval zkrátit na polovinu. V motoru je něco málo přes šest litrů oleje, a to vás vážně finančně nepoloží. Pozor na specifikaci oleje, Subaru předepisuje SAE 0W-20, alternativně SAE 5W-30, API, standard SN, ACEA standard A3, A5. A ještě pozor na jednu věc. Subaru si o výměnu oleje neřekne v palubním počítači jako jiná auta.

Foto: Dalibor Žák

Běžná dynamická jízda nedělá tomuto Subaru problémy. Interval 15 000 km nebo jeden rok dodržujte však jen tehdy, pokud nedovádíte každý víkend na okruhu. Pro okruhové střelce a amatérské driftery doporučujeme zkrátit interval výměny klidně na 6 000 km. A tankujte jen benzin s oktanovým číslem 98 a vyšším

Jinak roční prohlídka s výměnou oleje stojí u Subaru do 4 000 korun, velká prohlídka po dvou letech nebo 30 000 km, kdy se povinně mění i olej v zadním diferenciálu, brzdová kapalina i kabinový filtr, vyjde na necelých 6 500 Kč. To jsou velmi lidové ceny, které znají i ti, kteří jezdí do autorizovaného servisu s Fabií.

Výměnu vzduchového filtru asi neodkládejte na 45 000 km nebo tři roky, nechte ho vyměnit každé dva roky při větší prohlídce. Možná vás překvapí, že výměnu svíček předepisuje výrobce až po 105 000 km nebo sedmi letech, ale je to poměrně komplikovaný úkon, který v domácích podmínkách půjde velmi těžko. Přesto bychom doporučili výměnu posunout na 60 000 km nebo čtyři roky. Podle servisního plánu Subaru stojí výměna svíček necelé tři tisíce.

Servisní plán pamatuje i na olej v převodovce. U manuálu se kontroluje každých 60 000 km nebo čtyři roky, u automatu po 30 000 km nebo dvou letech. Určitě nebude od věci právě po čtyřech letech (nebo 60 000 km) olej v obou převodovkách vyměnit. V manuálu je 2,2 litru oleje, v automatu 7,5 litru.

Foto: Dalibor Žák

Spojka je spotřební materiál. Manuální převodovka musí i po větším nájezdu řadit přesně. Pomáhá jí ale výměna oleje každých 60 000 km. Počítejte s tím, že u více ojetých kusů už to mezi jedničkou a dvojkou nepůjde moc lehce

Ohledně dalších provozních náplní je předepsána výměna 7,5 l chladicí kapaliny až po 11 letech nebo 220 000 km, následně po šesti letech nebo 120 000 km. Určitě lze doporučit zkrácení tohoto intervalu na polovinu.

Pokud se nevykašlete na servis a budete se k motoru hlavně za studena chovat s citem, nemělo by vás potkat nic zásadního. Vlastně tak budete odkázáni jen na výměny pneumatik a brzd podle toho, jak s autem jezdíte. Naštěstí jsou tu rozumné rozměry a ceny gum a brzd nijak nevybočují ze standardů běžných pro obyčejná auta. Sada slušných sportovních pneumatik 215/45 R17 stojí okolo 10 000 korun.

Do servisů muselo Subaru BRZ povinně jen jednou, a ještě se to týkalo hlavně aut pro severoamerický trh. „Na vůz je jen jedna svolávací akce, a ta se týká výměny ventilových pružin u prvních modelů, tedy jen u modelového roku 2013. Úplně prvních modelů se také týká kampaň na řídicí jednotku motoru. Taková auta ale v Evropě v podstatě nejsou. K nám totiž BRZ přišlo později, ale díky tomu naše specifikace již z výroby měly nový SW jednotky motoru,“ uvádí Zdeněk Zikmund ze Subaru.

„I vozů s nutnou výměnou ventilových pružin je u nás velmi málo. Důvodem je právě opoždění prodeje v cele Evropě, a ještě opožděnější prodeje v ČR... Samozřejmě, že i u nás se mohou objevit dovozy, zejména pak z USA, kde vůz může mít obojí. Podle čísla karoserie VIN jsme schopni zjistit, jestli vůz do nějaké z akcí spadá a jestli již byla oprava provedena,“ doplňuje odborník ze Subaru.

Celkové hodnocení: Ojeté Subaru BRZ

Pokud dodržíte výše uvedené servisní rady, není důvod se Subaru BRZ nebo příbuzné Toyoty GT86 bát. Jsou to v zásadě bytelná a spolehlivá auta, u kterých výrobce počítal s tím, že s nimi majitelé občas vyrazí na závodní okruh. Možná právě proto ale hodně vozů na trhu prošlo dodatečným tuningem. Dejte si tedy pozor, aby na autě byly jen ty díly, které tam patří. Různé experimenty s podvozkem a brzdami se tak maximálně projeví na jízdních vlastnostech (a většinou jde vše uvést do původního stavu), ale jakmile se někdo hrabal v motoru, už je značné riziko, že přesáhl možnosti této pohonné jednotky. Možná může kit s kompresorem a výkonem 300 koní vypadat dobře, ale sériové písty a klika už to nevydrží. Držte se továrního nastavení a bude vám s tímhle Subaru dobře. BRZy poznáte, že stejně větší výkon nepotřebujete.

Subaru BRZ / Toyota GT86 očima majitele
model: Toyota GT869/2012
najeto při koupi:39 500 km
najeto nyní58 000 km

Zkušenosti redakčního kolegy Kraba

Kolega Dalibor má pravdu. Každý den strávený za volantem Toyoty GT86 byl malou radostí. A malé radosti si v životě dělat musíme. Měl jsem s ojetým oranžovým (v klubu majitelů říkají „hnědka“ - pozn. aut.) kouskem z úvodní série Toyoty GT86 ročníku 2012 i nějaké starosti?

Můžu potvrdit velmi dobrou spolehlivost. Auto mělo při koupi najeto jen 40 tisíc kilometrů, historii znám do nějakých téměř 60 tisíc. I u současného majitele funguje bez potíží. Kromě pravidelné údržby bylo potřeba vyměnit jednu cívku, auto si o ní řeklo rozsvícenou žlutou kontrolkou „check engine“.

Doporučuje se používat olej viskozity 5W-30 a dokoupit olejový chladič. Teplota oleje při rychlé jízdě po dálnici anebo na závodním okruhu může jinak stoupat až klidně přes 130°C. Verze před faceliftem teploměr oleje nemají.

Foto: Petr Krab Jeřábek

Toyota GT86 se v oranžové metalíze představila veřejnosti v létě 2012

Jednoho dne mně do interiéru zavál štiplavý smrad spáleného oleje. Slušně mě to vyděsilo. Na vině byla drobná netěsnost servisního víka na pravé hlavě válců, v oblasti uložení vačkových hřídelí. Je to typický problém, minimálně všech raných kousků. Na vině je slabá vrstva tmelu. Dá se odšroubovat, přetmelit (tak jsem to opravil já) , případně koupit lepší aftermarketový díl. Je to drobnost, ale ten smrad vás může vyděsit. Olej z pod víka totiž kápne přesně na rozpálené svody.

Na co si při výběru ale doopravdy dejte pozor, to jsou opravy po nehodách. S těmi auty se majitelé moc rádi baví a každý nejsme učený závodník. Takže se občas nezadaří a dost nabízených kousků už bývá opraveno po nějaké ráně. Karoserie je lehká, zejména přední hliníková kapota, lak japonsky měkký a náchylný ke škrábancům. I následky menších nehod se musí opravit důkladně, a to znamená vynaložit hodně peněz. Na trhu se objevuje množství vozidel vykoupených na aukcích pojišťoven ve statusu „totální škoda“ a opravených v neautorizovaných dílnách. Takže před koupí si opravdu nechte svoje BRZ/GT86 prověřit odborníkem, který zaručeně stopy po haváriích pozná a má k tomu i náležité vybavení, minimálně alespoň hloubkoměr laku a dobré zkušenosti. 

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama