Hlavní obsah

Úžasná dobová reportáž ukazuje svět Škodovky v roce 1985: Kritika majitelů, spokojený náměstek a slibované příjemné překvapení

Foto: YouTube/Československý filmový týdeník

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pamatujete si na Československý filmový týdeník? Podívejte se s námi na jeden díl z roku 1985, který se celý věnoval pouze automobilům tuzemské značky Škoda. Je to hodně zajímavá podívaná, slibujeme.

Článek

Jestli je pro vás Československý filmový týdeník neznámým pojmem, pak vězte, že jde o cyklus publicistických krátkých filmů, který do roku 1989 divákům kin přibližoval události uplynulého týdne. Vysílán byl před začátkem hlavního filmu. Podle Wikipedie bylo natočeno 2 379 epizod.

Většinu dílů tvořilo několik reportáží, občas se ale týdeník věnoval jedinému tématu. Jako třeba 40. epizoda v roce 1985, která se celá zaměřila na značku Škoda.

Mladoboleslavská společnost totiž v roce 1985 slavila 80 let od zahájení výroby automobilů, což byl pro tvůrce Československého filmového týdeníku hlavní důvod, proč Škodě věnovat kompletní, zhruba 10 minut dlouhý díl.

Dnes tato epizoda představuje kouzelný výlet do minulosti, kdy naší zemi vládlo centrálně plánované hospodářství v režii jediné politické strany.

Reportáž nabízí unikátní pohled do zákulisí největší tuzemské automobilky, a to z několika úhlů. Milovníci klasických škodovek jistě ocení už jen nádherné záběry tehdejších vozů nebo jízdu tehdejší motorsportové novinky - Škody 130 LR.

Podívat se můžeme také do výroby, týdeník například vyzdvihuje pokrok automobilky v oblasti antikorozní ochrany a ukazuje, jaký proces v produkci nebezpečí napadení rzí snižuje. „Tento vysoce účinný a efektivní způsob je v Evropě poprvé zaveden do velkosériové výroby právě v naší Škodovce,“ zazní dokonce v reportáži.

Je rychlá a dobře sedí na silnici

Interesantní jsou i názory majitelů na vozy značky Škoda. Většina si je chválí, přičemž mezi pozitivy zazní například tvrzení, že škodovka je „rychlá a pohodlná“ nebo že „dobře sedí na silnici“. Jeden vlastník ovšem kritizuje vyšší hlučnost.

Část reportáže se věnuje prodejům jak v tuzemsku, tak v zahraničí. Tehdejší obchodní náměstek zdůrazňuje oblibu značky Škoda v Dánsku a jmenuje také nová teritoria, kde se československá auta začala prodávat - Turecko a Kanadu.

S vědomím, co se dělo po roce 1985, je také mimořádně zajímavá zmínka o „Škodě nové generace“. Týdeník totiž diváky s odkazem na zdroje v Mladé Boleslavi láká na „příjemné překvapení“.

Načítám