Hlavní obsah

Tak schválně: Vadí, nebo nevadí menší odchylka v tlaku pneumatik? Mrkli jsme se na jednu rozšířenou poučku z autoškoly

Foto: Jakub Misík

Možná i vás v autoškole učili ohledně tlaků v pneumatikách to, že předepsaný tlak výrobce můžete překročit o 0,2 baru a bude to v pohodě. Je tomu opravdu tak? Zeptali jsme se přímo odborníků na slovo vzatých!

Článek

S příchodem TPMS ventilů sloužících pro měření tlaku v pneumatikách se náš přehled o tom, jaký má které kolo tlak velmi rozšířil. Nemusíme tak hodnoty zjišťovat fyzicky, stačí nalistovat příslušné okénko v infosystému či počítači.

Mnozí z vás si z autoškoly možná pamatují, že jim instruktor říkal, že při huštění pneumatik je možné předepsaný tlak navýšit o 0,2 bar. A mnozí toto dodnes dělají, jenže…

Není to riskantní? A může i malá odchylka směrem vzhůru nějak zásadněji ovlivnit jízdní vlastnosti či bezpečnost? Na to jsme se zeptali specialistů ze Škoda Auto.

Foto: Jakub Misík

Tlak v pneu o něco vyšší než předpisuje výrobce? Není to riskantní?

Začneme rovnou připomenutím, že tlak v pneu je definován jakožto měřený za studena, protože v závislosti na teplotě se tlak mění.

Pneumatika pak jednak funguje jako jediná spojnice mezi autem a vozovkou a také jako vzduchová pružina, jejíž boční, směrová, radiální i axiální tuhost je přímo závislá na tlaku huštění.

Tlak ovlivňuje také silové a momentové charakteristiky obutí nebo rozložení tlaku v oblasti běhounu, což vidíme například u přehuštěných pneu, kde se víc opotřebovává střed, zatímco u podhuštěných kraje.

Foto: Jiří Čermák

I mírné zvýšení tlaku ovlivní charakteristiku vozu, ovšem nejspíš nijak dramaticky.

Jenže předepsaný tlak výrobcem není pro legraci králíkům, souvisí se sladěním komponentů podvozku i vozu jakožto celku. Takže co se stane, když poslechnu radu z autoškoly a tlak v pneu navýším například o zmíněných 0,2 bar?

  • mírně vyšší tuhost může zlepšit přesnost řízení, ale snížit komfort
  • vyšší tlak zapříčiní tvrdší reakce na nerovnosti a může zvýšit hlučnost
  • valivý odpor při vyšším tlaku obvykle mírně klesne, což má pozitivní vliv na spotřebu
  • podle rozložení tlaků roste opotřebení běhounu, ovšem dost individuálně podle konstrukce pneu

A co bezpečnost? Experti ze Škodovky uvedli, že odchylka +0,2 bar není dramatická. Dodali, že vozy Škoda Auto jsou konstruovány tak, aby byly odolné vůči drobným změnám. A tímto způsobem budou nejspíš dělaná i ostatní auta renomovaných značek.

Doporučení ze Škodovky nicméně zní používat tlaky předepsané výrobcem, protože ty byly zvoleny už při vývoji vozu pro optimální vyváženost všech parametrů. Stále totiž podle Škodovky platí, že každá odchylka znamená odklon od optimálního vyváženého nastavení.

Načítám