Článek
Moderní pneumatiky už nejsou jen pouhou gumovou pryží, ale nabízí daleko více funkcí a vlastností. Některé dostupné všem, jiné vyhrazené těm nejdražším autům na světě.
O co jde a jak různé technologie v současných gumách fungují? O tom jsme si popovídali s odborníkem Milanem Krupičkou z královéhradeckého pneuservisu Proxima.
Samozacelování
Každý zná tu situaci, kdy píchnete a musíte řešit opravu/výměnu pneumatiky/kola. Moderní obutí vybavené technologií samozacelování tento problém umí leckdy vyřešit samo.
Ve vnitřní části takové gumy je totiž předvulkanizovaná hmota navíc, která se po propíchnutí běhounu (nikoli bočnice) tlakem vzduchu natlačí do místa vpichu, čímž otvor ucpe.

Technologie samozacelování není spásná, po průpichu byste měli navštívit pneuservis.
Jde nicméně o nouzovou opravu, vždy dojde k poklesu tlaku v pneu a technologie zvládne zacelit jen určitou velikost průpichu. Tím to ovšem nekončí, jelikož i po této samoopravě musí auto do pneuservisu, kde se pneu zkontroluje, a pokud jde opravit, oškrábe se ona předvulkanizovaná hmota v místě průpichu a běhoun zacelí opravným hříbkem.
Teoreticky může být samozacelovací obutí ve srovnání s tím standardním sice o něco těžší, ale také tišší.
V současnosti na samozacelovací obutí sází vesměs jen vybraná auta skupiny Volkswagen, nicméně jde jej použít i na jiné vozy. Koupíte jej třeba pod značkami Pirelli, Continental, Bridgestone či Hankook.
Runflat
Jestli vám angličtina není cizí, tak víte, že run znamená běžet a flat plochý. Technologie runflat (RFT) byla navržena proto, aby vůz s defektem běhounu byl schopen dojet do nejbližšího možného místa opravy, a to klidně i po dálnici.
V principu jde o zesílené bočnice, které v případě ztráty tlaku pneumatiku podrží. Ovšem ne věčně, obecně se udává dojezd zhruba 80 km při rychlosti 80 km/h. Oficiálně je runflat pneumatika po defektu na výměnu, zejména kvůli právnímu hledisku, jelikož výrobce už poté nemůže zaručit její 100% funkčnost a zachování všech vlastností.

Runflat jsou pneumatiky se zesílenými bočnicemi, které umožní nouzové dojetí.
Některé pneuservisy opraví i RFT pneu s defektem běhounu na vlastní odpovědnost, pokud guma neztratila tlak (tolik), a tudíž nedošlo k poškození bočnic nebo k přílišné tepelné deformaci. Zkušené oko pneuservisu už zkrátka pozná, jestli bočnice dostaly/nedostaly zabrat.
Dříve měly pneumatiky RFT nižší jízdní komfort kvůli tvrdosti, dnes už se pohodlí RFT a non-RFT srovnalo. RFT gumy si můžete pořídit na jakékoli auto s kontrolou tlaku v pneumatikách.
Redukce hluku
Některé pneumatiky mají v sobě speciální vrstvu, která pomáhá snížit přenos hluku do kabiny až o 3 dB. Jde o hmotu připomínající molitan, která je vlepená z druhé strany běhounu.

Redukci hluku zajišťuje vrstva připomínající molitan.
Pneumatika s tímto odhlučněním je obvykle navržená na konkrétní auto, takže se nebavíme o obecně dostupné technologii. A stejně, když si dáte protihlukovou gumu z Tesly například na Škodu Superb, tak se kýžený efekt ani nemusí dostavit. Některá auta mají protihlukovou hmotu jen na dvou pneumatikách, jiná na všech čtyřech.
Důležité je, aby při montáži nebo skladování ona hmota nenavlhla. Pokud by se tak stalo, kolo nepůjde vyvážit, jelikož hmota nasaje vlhkost.
Pneu pro elektro
Všeobecně platí, že čím má pneumatika nižší dezén, tím má menší valivý odpor, proto výrobci obutí dnes hodně řeší, jakou nastavit hloubku dezénu. Zatímco dříve byl standard i 10 mm, dnes se bavíme o 7 mm.
Na druhou stranu hlubší dezén se rychleji opotřebovává, takže se obě gumy (10 mm a 7 mm) mohou v rámci opotřebení sejít na stejném vzorku relativně brzy.
Dále platí, že čím nižší dezén, tím také nižší hmotnost, teoreticky i delší dojezd a nižší emisní stopa.

Dnes má v nabídce pneu vhodné pro elektromobily většina renomovaných značek.
Existují také speciální pneumatiky pro elektromobily, dělá je třeba Hankook, dodavatel obutí pro seriál Formule E. Takové gumy bývají dražší, jejich směs je více přizpůsobená pro elektromobily, avšak rozdíly mezi obutím pro elektro a běžným prozatím nejsou významné.
Jestli vlastníte nějaké elektro a vybíráte obutí, nemusíte nutně sahat po speciálkách. Většina výrobců gum už má své řady modelů vhodné pro elektrická vozidla.
Pneu pro konkrétní auto
Když se vyvíjí auto, tak leckdy ruku v ruce s ním jsou vyvíjené i pneumatiky. Výrobce obutí dostane zadání, jak se vůz má chovat a jezdit. Podle toho se obutí vyvíjí a ladí, takže nejde jen o nějakou image.
Tyto pneumatiky pro konkrétní auta mají svoji značku, například BMW hvězdičku, Mercedes písmena MO, Tesla má T. Pneu pro konkrétní auto však nejsou masovou záležitostí a týkají se spíše dražších značek nebo specifických modelů (typicky sportovnější modely jako třeba Hyundai i30 N).

Například Bridgestone vyvíjel specifické 20palcové pneumatiky pro Maserati Grecale Folgore.
Takovou pneu byste neměli vybírat jen podle značky, ale přímo na konkrétní model. Totiž jeden rozměr gumy pro BMW může být použit klidně na čtyři modely, konstrukce těchto čtyř gum se může lišit. A to ovlivňuje zamýšlené jízdní vlastnosti, brzdné schopnosti nebo životnost gumy, typicky pak ve vysokých rychlostech.
Chytré pneumatiky
Stále poměrně novinka, kterou zatím nasadilo Pirelli pro McLaren nebo Pagani. Jde o pneumatiku, která v sobě má senzory, během jízdy sbírá data a posílá je autu. To potom může přesněji vyhodnotit zásahy trakční kontroly, stabilizace nebo efektivněji rozdělovat točivý moment na kola.
Cena za chytré obutí určené pro konkrétní vozidla se skládá z pneumatiky samotné, ale je třeba k ní připočíst 30 až 35 % navíc kvůli chytré technologii. Jedna taková kompletní pneumatika tak může vyjít klidně na 20 tisíc, nicméně to se v ceně supersportu skoro ztratí.

Pneumatiky se senzory od Pirelli najdete v autech od McLarenu nebo Pagani.
Kromě toho mohou tyhle chytré pneumatiky snímat vozovku a její kvalitu, což by při masovém nasazení mohlo poskytnout cenná data o reálném stavu silnic. Takže kdoví, třeba půjde jednou o standard podobně jako dnešní TPMS ventily na snímání tlaku.
Výhled do budoucna
Podle Milana Krupičky běžné sériové gumy pro normální auta nejsou nijak významně rozdílné proti těm, které tu byly před deseti lety. Budoucnost však může být riziková, a to z důvodu ekologie.

V září 2024 představil Bridgestone svoji první velkosériově vyráběnou pneumatiku Potenza Sport A, která obsahuje 55 % materiálů z recyklátů a obnovitelných zdrojů.
Do nových gum se totiž přidává recyklát starých pneumatik, který však nemá takové vlastnosti a kvalitu, jakou poskytuje samotný kaučuk (složka důležitá pro výrobu pneu). Kaučuku tedy ubývá, dorovnává se recyklátem.
Očekává se také další vývoj směrem k elektromobilům, a ještě větší důraz na udržitelnost. Tak či onak je třeba pamatovat, že pneumatika je jedinou spojnicí mezi autem a vozovkou, takže na obutí rozhodně nemá smysl šetřit.