Hlavní obsah

Tohle se jen tak nevidí. Na prodej je takřka nejetá první Octavia s legendárním motorem 1.9 TDI

Foto: Ráj veteránů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Naftový agregát 1.9 TDI koncernu Volkswagen je legendou mezi automobilovými motory, mnoho řidičů vám možná dokonce řekne, že jde o nejlepší diesel všech dob. K mání byl také v několika modelech značky Škoda.

Článek

Motor 1.9 TDI samozřejmě existoval v různých evolucích, všechny se ale i dnes těší značné oblibě. A to hlavně díky obecné spolehlivosti, nízké spotřebě paliva a charakteristickému mohutnému zátahu ve vhodných otáčkách.

V případě škodovek se turbodmychadlem přeplňovaná vznětová devatenáctistovka poprvé objevila pod kapotou první generace Octavie představené v roce 1996. Ta hned od uvedení na trh byla k dispozici s jednotkou 1.9 TDI ve verzi označované kódem AGR, která dávala maximální výkon 66 kW (90 koní) ve 4 000 otáčkách za minutu a nejvyšší točivý moment 210 Nm už od 1 900 ot/min.

Liftback (kombík dorazil později) s tímto motorem akceleroval z nuly na stovku za 13,5 sekundy (podle jiných údajů za 13,7 s) a rozjel se až na 182 km/h. Skvělá byla hlavně spotřeba, výrobcem udávaný apetit 5,3 l / 100 km v kombinovaném provozu v podstatě odpovídal realitě.

Později se v první Octavii objevily další varianty motoru 1.9 TDI - a populární byly všechny…

Nás ale bude zajímat právě ten první turbodiesel, tedy motor s kódovým označením AGR. V české inzerci, konkrétně na portálu rajveteranu.cz, jsme totiž objevili Škodu Octavia s touto legendární jednotkou v nezvyklém stavu.

Auta s motorem 1.9 TDI v drtivé většině najížděla velké porce kilometrů, exemplář, který je aktuálně na prodej, má ale za sebou pouhých 32 500 kilometrů! Jde přitom o vůz z prvních měsíců produkce, vyroben byl už v roce 1997.

Prodejce bohužel nevysvětluje, jak je možné, že škodovka dosud zvládla jen tak nízkou dávku kilometrů, Octavii pouze popisuje jako „uloženku“, jež je trvale garážována. A že prý nepoznala zimu. Přesto k ní přidá zimní sadu kol a poklic. Zmiňuje také platnou STK (do září 2025) nebo původní registrační značky.

Octavia ve výbavě GLX má údajně všechny originální tovární díly, zajímavostí jsou stylingové doplňky od firmy Milotec. V inzerátu dále najdeme poznámku o výměně oleje a filtrů či ošetření proti korozi. Interiér má být ve špičkovém stavu. Auto je k mání za 190 tisíc korun.

Reklama

Načítám