Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Na portálu Sauto.cz jsme totiž našli kousek, který je na prodej za 900 tisíc korun! Na první pohled jde přitom o vcelku obyčejný stříbrný liftback z roku 2000, navíc s nájezdem 272 tisíc kilometrů.
Důležitý je ovšem přídomek Long, který se v popisku u inzerátu objevuje. Pod tímto označením se totiž ukrývá mimořádně vzácná prodloužená verze, vyvinutá jako reakce na přání Miloše Zemana na konci 90. let.
Tehdejší předseda vlády toužil po tom, aby vrcholní politici jezdili v autech české produkce. Jenže to nebylo tak jednoduché. Tatra měla spoustu svých problémů a končila s výrobou osobních vozidel, takže tu byla jen Škoda. Ta ale na konci 90. let chystala novou Fabii, jinak měla jen Felicii a Octavii. Superb, který by se jako zástupce střední třídy pro roli reprezentativního vládního vozu hodil, se začal vyrábět až v roce 2001.
Mladoboleslavská automobilka přesto nabídla řešení. Připravila speciální, o 80 milimetrů prodlouženou verzi Octavie. Vůz byl přitom protažen vložením speciálního dílu v oblasti B sloupku. Délka vozu pak činila 4 591 mm, rozvor dosahoval 2 592 mm. Vzniklo tak více místa na zadních sedadlech.
Provedení Long bylo navíc k dispozici výhradně ve vrcholné specifikaci Laurin & Klement, která i dnes působí docela luxusně, hlavně díky interiéru bohatě čalouněnému kůží a zdobenému dřevěnými dekory. Vládní Octavia navíc mohla být vybavena telefonem, dodatečným interiérovým osvětlením, výklopnými stolečky nebo odnímatelným modrým majákem.
V Mladé Boleslavi, ve vývojovém centru automobilky, vzniklo jen několik kusů. Přesný počet už asi nezjistíme, uvádějí se přibližně dvě desítky exemplářů, maximálně snad 25 vozů. Původně se přitom plánoval až desetinásobek.
Octavia Long pochopitelně nebyla levná, nejprve stála 810 tisíc korun, pozdější verze pak dokonce 900 tisíc. A když tohle všechno vezmeme do úvahy, je jasné, že dnes „dlouhá oktávka“ představuje raritní automobil.
Stříbrný kousek z portálu Sauto.cz pochází z roku 2000 a dosud najezdil 272 tisíc kilometrů. Pod kapotou pracuje turbodmychadlem přeplňovaný 1,8litrový zážehový čtyřválec o výkonu 110 kW, spojený s pětistupňovou manuální převodovkou.
Výbava zahrnuje například automatickou klimatizaci, dálkové centrální zamykání, zadní loketní opěrku, rádio s CD měničem, palubní počítač, přípravu pro telefon, vyhřívaná sedadla nebo xenonové světlomety.