Hlavní obsah

Logo automobilky Škoda slaví 100 let. Vzešlo z veřejné soutěže, autor je neznámý

Foto: Škoda Auto

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Okřídlený šíp, jedno z nejznámějších log českého průmyslu, brzy oslaví 100. narozeniny. Většina lidí si ho spojuje s automobily značky Škoda, pojďme si proto připomenout, jak se znak mladoboleslavské firmy měnil.

Článek

V úplných počátcích společnost pro své výrobky - jízdní kola - používala vlastenecké označení Slavia. V dekorativním logu i na zjednodušeném kovovém štítku je doplňovala příjmení zakladatelů firmy Laurin & Klement.

Podobně tomu bylo u motocyklů vyráběných od roku 1899. S nástupem automobilové produkce (v roce 1905) se etablovalo kruhové logo s iniciálami L&K, po obvodu doplněné ztvárněním vavřínového věnce. Ten odrážel úspěchy v motoristickém sportu.

V komunikaci i na chladičích vozů se do konce 20. let 20. století vyjímal také kaligraficky provedený nápis Laurin & Klement odrážející secesní trend.

V roce 1925 mladoboleslavského výrobce koupila plzeňská akciová společnost Škodovy závody v Plzni a tato transakce také přinesla změnu jména automobilky i loga. Na vozy se tehdy dostal okřídlený šíp, který auta značky Škoda zdobí dodnes.

Ochranná známka v podobě letícího šípu, pomyslně neseného třemi pery, byla strojírenskému podniku Škoda úředně zaregistrována už 15. prosince 1923. Společnost si mimochodem současně nechala patentově chránit také později nevyužitou alternativu s pěti pery a integrovaným nápisem Škoda.

Logo z roku 1923 představovalo výsledek více než rok dlouhého hledání ochranné známky zahájeného vypsáním veřejné soutěže. Mezi přibližně třemi sty návrhy zvítězila varianta připomínající hlavu indiánského náčelníka s čelenkou z peří. Jméno autora návrhu loga zůstane už zřejmě navždy zahaleno tajemstvím, možná šlo o kolektivní dílo, postupně upravované různými pracovišti společnosti.

Redukce z pěti per pomyslně udržujících šíp v letu na tři souvisela s tím, že nová ochranná známka používaná na širokém spektru výrobků musela být zřetelná i po výrazném zmenšení a v trojrozměrném provedení výlisku či odlitku. Z těchto důvodů se nakonec ustoupilo také od doplňujícího slovního označení Škoda.

Foto: Škoda Auto

Okřídlený šíp jako logo si značka Škoda nechala patentovat v roce 1923.

A jak už víme, v roce 1925 emblém přešel také na automobily mladoboleslavského výrobce. Využívají ho dodnes, přestože se logo několikrát proměnilo.

Když automobilka Škoda přecházela začátkem 90. let minulého století pod křídla koncernu Volkswagen, změnilo se i grafické pojetí loga. V prosinci 1992 došlo k modifikaci ochranné známky ve smyslu, že modrou barvu nahradila zelená a v mezikruží se objevilo označení Škoda Auto s novým řezem písma.

Původní modro-bílé logo se pro firemní tiskoviny používalo do přelomu let 1992 a 1993, jako emblém na automobilech do roku 1995. Až model Felicia dostal modernizovanou podobu. Součástí emblému použitého na automobilech byl také vavřínový věnec odkazující na sportovní tradice a historické varianty loga společnosti Laurin & Klement.

Foto: Škoda Auto

V devadesátých letech se do loga probojovala zelená barva.

Tím se vývoj pochopitelně nezastavil. Na ženevském autosalonu roku 2011 se veřejnosti představila studie Škoda Vision D, první ukázka tehdy nového designového jazyka značky. A automobilka rovnou odhalila inovované logo. Zelený odstín okřídleného šípu se změnil na světlejší nazvaný Škoda Green, lemoval jej jemnější chromovaný (dříve černý) kruh. Logo i díky využití 3D prvku působilo výrazně plastičtěji.

Od roku 2012 se pak nové logo vyskytovalo také na vozech – na jejich kolech, přední masce i volantu.

Kromě kruhového loga s okřídleným šípem v podobě z roku 2011 se o sedm let později začal používat také slovní nápis Škoda, začal se prosazovat třeba na zádi vozů.

V létě 2022 se stal dokonce hlavním komunikačním nástrojem. Aby nápis získal na výrazu, dostal novou podobu s integrovaným háčkem, navíc pracuje se symetrií a kombinací oblin a hran. Typický háček v úvodním písmenu Š je integrovaný a splývá se symetrií loga.

Méně zásadní změnou prošel symbol okřídleného šípu. Logo se dočkalo zjednodušení, nově je vykresleno v ploché podobě a automobilka u něj může výrazněji pracovat s barvami. Součástí nové identity jsou i dva nové odstíny zelené, smaragdová a elektrická zelená. Ty podle automobilky zachovávají propojení s historií, zároveň přinášejí osvěžení a více odkazují na elektromobilitu jako základní pilíř budoucnosti značky.

A ještě poznámka - dlouhá léta platilo, že okřídlený šíp jako logo využíval také nástupce plzeňských strojírenských závodů. Loni ale Škoda Group prodala práva ke značce Škoda automobilce Škoda Auto. Součástí transakce je dohoda, že Škoda Group může název Škoda i tradiční znak používat do roku 2029.

Reklama

Související témata:
Načítám