Hlavní obsah

Když Ford změnil svět: Začátky výrobní linky nebyly snadné, dělníci padali jeden přes druhého

Foto: Ford

Píše se 1. prosince 1913 a Ford Motor Company způsobuje revoluci zahájením sériové výroby Modelu T

9. 12. 2022

V roce 1913 automobilka Ford v čele s Henry Fordem I. navždy změnila chod automobilového průmyslu. Zavedení výrobní linky sice ani náhodou není vynález Henry Forda, jeho automobilka však byla první, která její efektivitu před více než sto lety povýšila na zcela novou úroveň.

Článek

Dnes už žijeme v době, kdy auto vlastní téměř každý, kdo ho vlastnit chce. Byly však doby, kdy to vůbec nebylo běžné – a změnit to do značné míry pomohla revoluce v podobě spuštění výrobní linky ve Fordu doplněné o „zlepšovák“ inspirovaný jatky a pivovary.

Foto: Ford

Ford Model T byl jedním z prvních automobilů pro běžné lidi

Samotná myšlenka jakési dávné „výrobní linky“ se však zrodila už někdy v 12. století ve středověkých Benátkách. Uvnitř tamější loděnice totiž práce probíhala tak, že pomocí lan byly lodě spouštěny na vodu speciálním vyspádovaným kanálem, kde na každé další „zastávce“ řemeslníci montovali další a další komponenty.

A abychom byli přesní, výrobní linka v továrně Fordu v detroitském Highland Parku nebyla zdaleka tou první v automobilovém průmyslu. Tento systém si nechal patentovat Ransom E. Olds, zakladatel automobilky Oldsmobile.

Statická výrobní linka Ransoma Oldse sice udělala výrobu automobilů praktičtější – jeho koncept pomohl zvýšit produktivitu automobilky Oldsmobile až o 500 % – bylo to však vylepšení Fordu, které ji tolik zefektivnilo.

Foto: Ford

Když Henry Ford I. zvýšil mzdu na 5 dolarů na den, sjížděly se do Michiganu za prací doslova davy. Pracovní doba se navíc mohla zkrátit na 8 hodin, takže si lidé vydělali více za kratší dobu

Opravdový zlom tedy přišel v Michiganu 1. prosince 1913. Vedení automobilky Ford totiž zakomponovalo do svých výrobních linek zcela klíčový „pohyblivý“ mechanismus, pásový dopravník – čímž se nechalo inspirovat například u jatek nebo pivovarů.

Začátky však nebyly lehké. Lidé si paradoxně na pohodlnější práci ne a ne zvyknout – spousta zaměstnanců odešla ke konkurenci, protože pásová výroba se jim zdála nezáživná. Pro některé navíc bylo tempo až moc rychlé – zpočátku tedy nebylo výjimkou, že vozy byly přesunuty do další fáze výroby s chybějícími díly nebo si dělníci překáželi a následně padali, když se ve spěchu snažili nedostatek dohnat.

Foto: Ford

Výroba Fordu Model T probíhala v letech 1908 až 1927. Na fotografii odhadem z roku 1931 vidíme výrobu jeho nástupce, Modelu A

Henry Ford také zavedl denní mzdu celých 5 dolarů, což tehdy byla nevídaně vysoká částka. Výsledkem bylo, že do Michiganu se za prací slétali zájemci jako vosy na med, díky čemuž bylo možné poměrně záhy zkrátit pracovní dobu na 8 hodin a přejít na třísměnný provoz – závod Highland Park Assembly Plant tak byl schopen chrlit vozy 24 hodin denně.

Díky tomu se zkrátila doba výroby jednoho vozu z nějakých dvanácti hodin na pouhou hodinu a půl. Ford Model T s pořadovým číslem 10 000 000 byl vyroben v roce 1924, o rok později se podařilo zvýšit výrobu až na 10 tisíc vozu denně!

Foto: Ford

Další podobný „boom“ způsobil sportovní vůz Mustang ve druhé polovině 60. let

Nakonec z megalomanské vize Henryho Forda I. těžili vlastně i normální lidé. Zkraje minulého století totiž bylo auto nejen symbolem svobody, ale i prestiže a společenského postavení – některé věci se vlastně za více než sto let příliš nezměnily, že?

A nejen to. Faktem je, že v roce 1908 jste si museli na Model T našetřit celých 825 dolarů, což se dnes přirovnává k ekvivalentu přibližně 26 tisíc dolarů (650 tisíc korun). Ovšem v roce 1925 cena za nový Ford Model T klesla až na 260 dolarů – což dnes odpovídá dnešním 4 400 dolarům (asi 110 tisíc korun).

Co myslíte – je dobře, že si dnes může auto dovolit téměř každý?
Určitě ano – mobilita a svoboda pohybu
67,4 %
Tak napůl – řada lidí své auto ani pořádně nevyužije
19 %
Myslím, že ne – aut už je dnes na silnicích přespříliš
13,6 %
Celkem hlasovalo 1234 čtenářů.

Reklama