Hlavní obsah

Testy: Volkswagen Golf TDI – Diesel není mrtvý

Foto: Jakub Deml
30. 11. 2020

Naftové motory se z kompaktních vozů v poslední době znatelně vytrácejí. Houfně je nahrazují benzinové tříválce nebo hybridní pohony. Staré dobré „té-dé-íčko” abyste dneska v této kategorii pohledali. Jednou z výjimek je ale Volkswagen Golf osmé generace, který má tradiční turbodiesel stále v nabídce. A my jsme ho měli k dispozici k týdennímu testu.

Článek

O tom, jak vypadá osmičkový Golf, se zde není asi potřeba příliš vypisovat. Na Garáži jsme se mu věnovali již několikrát, tak jenom v kostce – tvar auta je stále „golfovitý”, jak jsme po desetiletí zvyklí, světla mají ostřejší a užší tvary (a efektní dynamické blinkry), jinak ale žádné překotné změny nečekejte. Tohle je přece Golf a k němu revoluční proměny prostě nepatří.

Stejně tak nebudete šokováni odvážnými barevnými variacemi – ačkoliv si můžete vybrat také pěknou červenou či modrou metalízu, většina barev v nabídce je spíše usedlá, stejně jako námi testovaná šedá. Golf má zkrátka za ta léta vybudovanou takovou pozici, že nemusí lákat na pestrobarevné kombinace, nabízí úplně jiné „zbraně”.

O něco více než zvenčí je evoluce modelu znát v interiéru. Osmá generace Golfu je značně digitalizovaná, což se samozřejmě podepsalo i na vzhledu kabiny. Klasických tlačítek a voličů zde už moc nenajdete, interiéru dominují displeje, a to jak desetipalcový displej infotainmentu, tak 10,2palcový virtuální kokpit před očima řidiče. Veškeré funkce se přestěhovaly na dotykový středový displej, a pod výdechy klimatizace tak již najdeme jen prostornou přihrádku na mobilní telefon či další věci.

Foto: Jakub Deml

Interiér doznal na první pohled více změn než vnější design

Hlasitost audia či teplotu sice můžete nastavit jednoduše bez klikání na displej pomocí dotykové lišty pod displejem (jako v nové octavii), i tak bychom ale upřednostnili spíše klasické kruhové voliče jako dřív, které vyžadovaly méně soustředění. Pokrok holt nezastavíš. Jako jednoznačnou nevýhodu pak spatřujeme nutnost vypínání stop/startu přes menu na displeji. Volkswagen sice není rozhodně jediný, kdo se touto cestou vydal, jedno fyzické tlačítko navíc na středovém panelu vedle voliče převodovky by je ale také nezabilo.

V kabině najdeme sice tvrdší plasty, ale vše je skvěle zpracované a lícuje, nic nevrže a ani náznakem nevypadá levně či nekvalitně. Trochu nepraktické je velké množství lesklých ploch, na kterých jsou chtě nechtě vidět všechny možné otisky a šmouhy. Všímaví jedinci pak jistě postřehnou, že oproti předchozím generacím chybí pár detailů, jako je stropní schránka na brýle, krycí roletka na držáky nápojů nebo kolenní airbag. Kapotu motoru pak nově nedrží hydraulika, ale klasická železná vzpěra. Někde se na ty technologie a emisní normy ušetřit musí.

Foto: Jakub Deml

Design interiéru je krásně čistý, některá tlačítka nám ale přesto chybí

Jinak ale kabina zaslouží pochvalu. Je to příjemné místo k žití, je výborně odhlučněná a posádce nabízí dostatek prostoru jak vpředu, tak i na zadních sedadlech. Středový panel zdobí decentní elektronický volič převodovky shift-by-wire, efektní je také ambientní osvětlení, které mění barvu podle zvoleného jízdního režimu. A pochvalu zaslouží také nový infotainment, který reaguje velmi svižně a navíc volbu potvrzuje akustickým signálem, takže víte, kdy jste volbu stiskli a kdy ne.

Nové novinářské Golfy jsou k dispozici ve výbavě 1st Edition, která vychází z výbavy Style. V ní najdeme například navigaci, hlasové ovládání, vyhřívaný volant, bezdrátové nabíjení mobilního telefonu nebo bezdrátový Apple CarPlay a Android Auto. V námi testovaném autě tak chyběla třeba dnes již zcela běžná parkovací kamera nebo bezklíčový přístup, to jsou ovšem věci, které nejsou nepostradatelné, a Golfu je tak klidně odpustíme. Snadno je vynahradí třeba povedená příplatková sedadla, kterými auto disponuje.

Foto: Jakub Deml

Příplatková sedadla v novém Golfu jsou perfektní a vpředu mají i nastavitelnou délku sedáku

A nebyli bychom ve Volkswagenu, kdyby se v novém modelu nevytasili s pokročilými bezpečnostními a asistenčními systémy. Nový balíček jízdních asistentů Travel Assist obsahuje například adaptivní tempomat s prediktivní funkcí, asistent jízdních pruhů, asistent pro jízdu v dopravní zácpě, monitorování slepých úhlů nebo systém rozpoznávání dopravních značek.

Pojďme ale k tomu, co asi většinu čtenářů zajímá nejvíc. A tím je naftová motorizace pod kapotou. Ta naše (110 kW) je sice o 37 tisíc dražší než stejně výkonný benzinový mild-hybrid 1,5 TSI EVO mHEV a rovnou o 118 tisíc dražší než klasická 1,5 TSI EVO. Přesto se může některým vyplatit.

Tenhle motor je totiž důkazem toho, kam až mohou dnešní moderní diesely dojít. Nafťáky jsou v posledních letech spíše zatracované, řada automobilek od nich zcela upouští a každý druhý expert u piva vám řekne, že „dýzl už je dávno mrtvej”. Nový Golf ale dokazuje, že to tak není. Motor je velmi kultivovaný, skvěle odhlučněný a má příjemný zátah v širokém spektru otáček. Zapomeňte na tradiční chrochtavý projev, tady už pomalu na první poslech nevíte, zda jedete v naftovém či benzinovém autě.

Foto: Jakub Deml

Diesel v novém Golfu ukazuje, jak skvělý může moderní naftový motor být

Někoho možná ale u tohoto motoru odradí to, čím se s ním Volkswagen pyšní. A to je jeho čistota a ekologičnost. V praxi to totiž znamená hned dva filtry pevných částic a dvojí vstřikování močoviny před každým z katalyzátorů SCR. Na druhou stranu, každého uživatele potěší spotřeba. Ta se v kombinovaném režimu pohybuje reálně kolem 4 litrů na sto kilometrů, při šetrné jízdě klidně i pod touto hodnotou.

Pozice za volantem je v Golfu naprosto přirozená, auto padne skvěle do ruky. Tady je vidět, že Golf už zkrátka má nějaké ty životní zkušenosti napříč generacemi za sebou a ve Volkswagenu moc dobře vědí, jak tyto pracně vydobyté poznatky nějakým tím revolučním řešením nezhatit. A zatím se jim to daří, osmou generaci nevyjímaje.

Podvozek Golfu je dobře vyvážený, nabízí pohodlí i dostatečnou jistotu v zatáčkách. Příjemná je také možnost volby jízdního režimu, kdy se mění odezva na plyn, výše otáček i tuhost řízení. V eco-režimu pak auto ve chvílích, kdy je to výhodné, vyřazuje na neutrál a nechává vůz „plachtit”.

Foto: Jakub Deml

Golf je skvěle vyvážené auto, které umí s nafťákem pod kapotou jezdit za 4 litry na sto

Nezaostává ani převodovka, která řadí hladce a sype tam kvalty přesně tak, jak má. A kdyby měl někdo pocit, že to zvládne líp, tak odezva pádel pod volantem je okamžitá, dají se tak dobře používat při touze po svižnější jízdě. Při jízdě v noci pak oceníte skvělé Matrix LED světlomety.

Volkswagen Golf je v automobilovém světě symbolem evoluce, která zatím šla vždycky správným směrem. Negativa se tady hledají jen těžce, ne každému však bude vyhovovat přílišná digitalizace všeho a hledání i základních funkcí v menu infotainmentu. Jinak je to všestranné a skvěle vyvážené auto, které velmi dobře jezdí, a to s příjemně nízkou spotřebou. A to není rozhodně málo.

A kolik za to všechno? Nový Golf za méně než půl milionu korun neseženete. Ceník v současnosti začíná na částce 508 900 Kč za 1,0 TSI s manuálem, mild-hybridní 1,5 TSI pak seženete od 677 900 Kč. Varianty TDI začínají na cenovce 612 900 Kč za slabší 85 kW verzi s manuálem a na 765 900 korunách za námi testovaný 110kW automat.

Technické údaje
Motorvznětový čtyřválec, čtyři ventily na válec, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem1 968 cm3
Výkon110 kW (150 koní) při 3 000 ot./min.
Točivý moment360 Nm při 1 600 až 2 750 ot./min.
Plněníturbodmychadlem
Převodovkasedmistupňová automatická
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 540 kg
Akcelerace 0-100 km/h8,8 sekundy
Maximální rychlost223 km/h
Spotřeba (kombinovaná)4,2 l/100 km
Objem palivové nádrže50 litrů
Kola a pneumatiky225/45 R17
Rozměry (délka/šířka/výška)4 284/1 789/1 456 mm
Rozvor2 619 mm
Objem zavazadlového prostoru380 litrů

Reklama

Sdílejte článek
Související témata: