Hlavní obsah

Nejdostupnější elektromobil od BMW jménem iX1 udiví výkonem přes 300 koní a hladkou jízdou

Video: Honza Koubek

 

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Po ukončení prodejů převratného BMW i3 se na jeho místo prodralo auto, které je všechno možné jenom ne převratné. Vypadá skoro stejně jako benzinové BMW X1 a ovládá se také velmi podobně, jenom je tišší a jezdí výrazně plynuleji.

Článek

BMW na to jde od lesa. Vyzkoušeli si elektromobily postavené od úplné nuly - to byl právě ten model i3 a pak také hybridní sportovní BMW i8. Tyhle dva vozy bohatě stačily, aby si automobilka ověřila, jak extrémně nákladné je vyvíjet jedinečné elektromobily, které si ale pak kupuje poměrně málo lidí. Takže aby se daly vyrábět elektromobily pro většinového zákazníka, bylo třeba změnit plán.

Mluvil jsem o tom už u BMW i4, ale iX1 je prakticky ten samý případ. Technický základ vozu je totiž od začátku vyvinutý tak, aby mohl využít jak spalovací, tak plně elektrické pohonné systémy. Díky tomu nevznikly žádné další náklady, a tak se prozatím jediná dvoumotorová verze iX1 prodává už od 1 360 000 Kč. To je méně, než dáte za dvoumotorovou Škodu Enyaq 80× iV, která je sice uvnitř o něco prostornější, ale rozhodně se bavoráku nevyrovná ani kvalitou, ani výkonem.

BMW iX1 xDrive30 má výkon 313 koní a točivý moment 494 Nm, což mu zajišťuje neobyčejně silnou a plynulou akceleraci téměř z jakékoliv legální rychlosti. Akumulátorová sada o využitelné kapacitě 64,7 kWh zajišťuje dojezd podle normy WLTP vypočítaný na 440 km, ale pokud nepojedete na udušený režim Eco, zapnete si klimatizaci nebo topení a nedejbože opustíte pomalý městský provoz, budete mít co dělat, abyste se přiblížili ke čtyřsetkilometrové hranici. V reálném provozu počítejte s dojezdem okolo 350 km, v zimě spíš ke 300 km.

Také jsem narazil na pár dalších zvláštností. Rychlonabíjení zvládá výkon 130 kW, což je v dnešní době slabší průměr, systém jízdních režimů postrádá volbu Individual, ve které byste si mohli nezávisle měnit tuhost řízení a tlumičů, a automatická prediktivní rekuperace v tomto případě příliš nefunguje. Auto se s ní chová nepředvídatelně a je lépe ji vypnout a nahradit předem nastavenou úrovní elektrického brzdění.

Na druhou stranu, samotná jízda s iX1 je pak velmi jednoduchá, až oddechová. Ovládání bude důvěrně známé každému majiteli moderního BMW, od spalovací X1 se ale ta elektrická liší v několika důležitých ohledech: zaprvé je velmi tichá a zadruhé odpadají problémy, které v případě spalovacích verzí kritizovala většina novinářů - a sice neduživé motory, nedoladěné převodovky a celkově nezajímavé jízdní vlastnosti. Na moje další dojmy z BMW iX1 se podívejte ve videu.

Reklama

Načítám