Hlavní obsah

BMW 540i je nejlepší kombík současnosti, říká Honza Koubek. Musíte jej ale správně zvolit

Video: Honza Koubek

 

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pro někoho je to protimluv, pro jiné perfektní spojení: kombík se sportovně nadaným podvozkem a silným motorem. Když se takové auto opravdu povede, může být jednou z výjimek potvrzujících pravidlo, že dobré auto se má soustředit pouze na jednu oblast svých schopností. Příkladů jsou spousty.

Článek

Mrňavý hatchback se hodí na proplétání městským provozem, ale moc toho neodstěhuje a na otevřené silnici mu většinou brzy dojde dech. Plnokrevný offroad, jako třeba Jeep Wrangler, vás nezklame v bahně, ve sněhu, v písečných dunách a mnohdy ani ve vyschlém řečišti plném balvanů – ale ve městě v něm budete trpět. Lehounký otevřený roadster vás bude bavit na zatáčkovité silnici, ale jako rodinné auto je k ničemu. Existuje samozřejmě spousta aut, které jsou tak nějak „mezi kategoriemi“ a snaží se dělat víc věcí najednou. Dokonce se podle toho někdy i jmenují – ano, crossovery. Slovo crossover doslova znamená křížence dvou nebo více automobilových kategorií.

Pokud se nějaké auto stane ve svém oboru legendou, většinou to právě není kříženec, ale čistokrevný zástupce té které kategorie. Jen málokdy se totiž stává, že by jedno auto opravdu vyniklo ve více disciplínách, které si často dost protiřečí. Jak chcete mít skutečně sportovní auto, které má dobré jízdní vlastnosti a je v rukou cítit, a zároveň dobrý stěhovák, kterým odvezete rodinu, ledničku, dva psy a podobně? Snaží se o to kdekdo, ale většinou to skončí tak, že dostanete slušné rodinné auto, které o sobě sice tvrdí, že je sportovní, ale jakmile ho pořádně vezmete pod krkem, jeho dynamické schopnosti jsou dost omezené.

BMW řady 5 se ovšem podobnému nebezpečí vyhýbalo už od svého zrodu. Řada 5 vždycky platila za sportovní protiváhu k pohodlnému Mercedesu třídy E a zdaleka nešlo jen o pohon zadních kol a nádherné řadové šestiválce. Nastavení podvozku, tlumení, odpružení, řízení, správné vyvážení pedálů, řazení a odporu ve volantu, to všechno posouvalo pětkové bavoráky do pozice nefalšovaných sportovních sedanů… a kombíků. A korunovala je verze M5.

O nejsilnější variantě ale dnes mluvit nechci, v testu jsem totiž měl BMW 540i Touring. Kdysi byl tenhle znáček výsadou osmiválcových čtyřlitrových verzí, dnes už je všechno jinak, nicméně třílitrový řadový benzinový šestiválec s přeplňováním si rozhodně nezaslouží žádné přezíravé kroucení hlavou. Je to skvělý motor, v dnešní době jeden z posledních opravdu vynikajících víceválců. Má krásný zvuk, dostatek výkonu, dobrou odezvu…

A je namontovaný ve velmi dobře nastaveném autě. Nebudu tvrdit, že se projedete jako v Porsche Caymanu, to prostě nejde. Ale v rámci své kategorie jde o nadprůměrně zábavné svezení. Jenže BMW řady 5 Touring má v rukávu i další dovednosti. Je reprezentativní, elegantní a umí být i pohodlné… Jenom musíte dobře volit, když si ho kupujete. Kde je háček? To zjistíte ve videu!

Načítám