Hlavní obsah

Mimozemšťan za volantem Macíkova dakarského speciálu: Jak těžké je řídit závodní kamion s výkonem přes 1000 koní?

Foto: MM Production
4:12
4:12

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Oblíbená Marocká rallye je již v plném proudu, ale ještě před jejím startem usedl za volant Macíkova kamionu mimozemšťan – devítinásobný mistr světa Sébastien Loeb. Jak se mu svezení s rodinným domkem poháněným tisíci koni líbilo?

Článek

Po včerejším 19kilometrovém prologu na rozkoukání (a hlavně určení startovního pořadí) dnes Rallye du Maroc pokračuje první ostrou zkouškou. Světová závodní špička tu má poslední příležitost vyzkoušet techniku (a sebe) před lednovým Dakarem 2026.

Na trať napříč marockými písečnými pláněmi a kamenitými pistami dlouhou celkem 2 277 kilometrů a rozdělenou do pěti etap vyrazí i ti nejlepší z Čechů: motorkáři David Pabiška, Milan Engel, Milan Brabec, Jiří Brož a Libor Pletka, v autech Martin Prokop s Viktorem Chytkou, Tomáš Ouředníček s Rafalem Martonem a sestry Kolocovy, a konečně v kategorií kamionů dvojnásobní vítězové Martin Macík s Františkem Tomáškem a Davidem Švandou. A samozřejmě s Pepou, zcela novým kamionem MM Technology nejrychlejší specifikace Evo4.

Ještě než soutěž odstartovala, pustil Martin Macík za volant svého Pepy i tři slavné závodníky z kategorie aut – Sébastiena Leoba (Dacia Sandriders), devítinásobného mistra světa v rallye, Naniho Romu (Ford M-Sport Racing), který Dakar vyhrál za řídítky motorky i za volantem auta, a Setha Quintera (Toyota Gazoo Racing), rekordmana v počtu vyhraných etap na Dakaru (v roce 2022 jich za volantem lehkého prototypu získal 12) – aby si vyzkoušeli, jak vypadá rallye z druhého patra. „Ve spolupráci s pořadatelskou organizací A.S.O. jsme chtěli ukázat, že přechod do kategorie kamionů může být jednoduchý a že jde o kategorii, která má rozhodně co nabídnout i jezdcům z jiných tříd. Soudě dle výrazu všech tří závodníků po testu byl cíl aktivace splněn,“ vysvětloval Martin Macík.

„Jste banda šílenců, že s tím jezdíte tak rychle. Tohle je fakt bláznivý“ smál se Seth Quintero, který z něj byl evidentně nejnadšenější. Před ní měl přitom velké pochybnosti: „Musíš přestat říkat, že je to jako rallye auto. Vždyť je o tolik větší!“ reagoval při úvodní instruktáži, když mu Martin Macík vysvětloval, jak snadné je Pepu řídit. A na konci uznal, že se mýlil. „Je to mnohem snadnější, než jsem čekal. Řízení je lehčí než v mém autě. Brzdy jsou lehčí než v mém autě. Byla to sranda, celou dobu jsem se smál. Bylo to boží! Myslím, že jeden takový kamion potřebuju,“ přiznával na konci.

„Kategorie kamionů je jedním z historických pilířů Dakaru, součástí DNA rallye. Vždy přispívala k jedinečnému charakteru a rozmanitosti tohoto závodu,“ připomíná Adrien Le Pan de Ligny z pořadatelské organizace A.S.O. „Naším cílem s touto aktivací bylo ukázat širšímu publiku, že závodní kamiony jsou nejen velkolepé, ale také překvapivě snadno ovladatelné. Pro špičkové jezdce je vzácnou příležitostí usednout za volant dakarského kamionu, a proto jsme cítili, že je důležité zviditelnit tuto kategorii prostřednictvím této zkušenosti, kterou si Seb, Nani a Seth, zdá se, užili.“

„Byla to skvělá akce, kde se spojila zábava s užitečnou aktivací a jsem rád, že A.S.O. takto podporuje kategorii kamionů. V našem Josefovi se svezly dvě generace pilotů a oba byli mile překvapení. Jak Sébastien Loeb, tak i Nani Roma a Seth Quintero nečekali, jak skvěle se dá rally kamion ovládat, jak přesně brzdí a jak rychle si na něj člověk zvykne. Že je to zkrátka stejné jako rally auto, jen obrovské. Super spojení příjemného s užitečným, kde jsme mohli ukázat, že co děláme v MM Technology, má smysl. Věřím, že podobné aktivity přivedou do naší kategorie novou krev a určitě chceme v podobném duchu pokračovat.“

Držíme palce Martinovi i dalším českým borcům, kteří se budou celý tento týden rvát s nástrahami etap Rallye du Maroc. Snad se jim podaří naladit skvělou formu na Dakar 2026 a přitáhnout k této výjimečné akci ještě víc fanoušků.

Načítám