Článek
Závody okruhových tahačů Czech Truck Prix a NASCAR speciálů Euro NASCAR Series patří ke zlatým hřebům celé mostecké závodní sezóny, takže není divu, že i letos přilákaly přes čtyřicet tisíc natěšených fanoušků (mezi kterými nechyběl ani prezident republiky Petr Pavel). Část z nich dorazila i proto, že v obou závodech mohla sledovat a fandit českým zástupcům.

Martin Macík a Martin Doubek byly největšími fanouškovskými lákadly uplynulého závodního víkendu v Mostě.
Mezi kamioňácké okruhové specialisty se totiž tentokrát přimíchal dvojnásobný dakarský vítěz Martin Macík, který si chtěl zkusit něco nového a vidět se s fanoušky přímo v českém prostředí. Vzhledem k tomu, že před závodním víkendem absolvoval za volantem okruhového tahače pouze několik tréninků (dva na okruhu v Mostě a jeden na Nürburgringu), ani sám nepomýšlel na vítězství. Podařilo se mu ale dorovnat kvalifikační tempo zkušených borců, takže věřil, že je na trati trochu potrápí.
„Úplně se nepodařilo, co jsem chtěl, ale jak jsou ideální podmínky, tak rychlost ostatních je obrovská. Nejsem schopen se k nim docvaknout. Snažil jsem se, ale nešlo to,“ přiznával po prvním sobotním závodě Macík. Víc dramatu přinesl odpolední závod, kdy trať smočil lehký déšť: „První tři kola byla zadní část trati až po Matador jako jedna velká klouzačka.“

Na písku Martin Macík vládne, na okruhu se ale musel hodně rychle učit.
První z nedělní dvojice závodu pak přinesl nechtěný spin po lehkém kontaktu se soupeřem, ve druhém si Macík připsal první předjetí – což jen dokazuje, jak se v průběhu závodního víkendu s vozem sžíval a nabíral tempo. „Za mě to byla nádherná zkušenost. Naučil jsem se spoustu nového a možná se na okruh ještě někdy podívám, třeba v autech. Výsledky byly očekávané, je potřeba se na to podívat realisticky. Teprve teď mám za sebou třeba 50 ostrých kol, a to rozhodně není dost na to, abych mohl pomýšlet na nějaké vyšší pozice, takže jsem spokojený,“ komentoval závěr víkendu Martin Macík.
Především však vůbec nešlo o výsledky: „Hlavní důvod, proč tady jsem, jsou fanoušci. Chci podporovat motorsport, chci pro ně něco dělat a je mi jedno, jestli tady pojedu poslední nebo první. V tomto případě je to opravdu o tom udělat show a udělat motorsport bližší pro český fanoušky.“
O poznání lépe se dařilo Martinu Doubkovi, zkušenému NASCAR borci, který se pravidelně dokáže měřit s těmi nejlepšími. Což ostatně dokazoval v kvalifikacích pro sérii Open i Pro, kde se pohyboval na samé špici (sobotní kvaldu pro Open dokonce vyhrál). V závodech ale několikrát doplatil na konktaktnost závodů NASCAR a záludnost první šikany, kde ho soupeři několikrát nesmlouvavě vytlačili, nemilosrdně pošťouchli, nebo rovnou zákeřně nakouřili.

Martin Doubek si vybral pořádnou dávku smůly, ale skvělými stíhacími jízdami to dokázal vynahradit.
Přesto svůj Ford Mustang po skvělých (často stíhacích) jízdách dokázal dovézt do cíle na stupních vítězů (dvakrát druhé místo, jednou v kategoii Pro, podruhé Open) nebo alespoň v jejich blízkosti (páté a šesté místo). Nasbíral tak spoustu bodů do průběžného hodnocení a je ve hře o třetí mistrovský titul v kariéře. „Pocity jsou trochu smíšené, ale nasbíral jsem body. Ztrácím jen pět na prvního, což je krása. Navíc přišlo 43 000 lidí, což je bomba,“ uvedl Doubek v rozhovoru pro Sport.cz.
Závodní víkend s okruhovými tahači a vozy NASCAR se tak skutečně vydařil, celou dobu bylo na co dívat – i díky podpůrnému závodu britských GT a historických závoďáků ze 60. let. Tím ale sezona na Autodromu Most rozhodně nekončí, už tenhle víkend se pojede vytrvalostní závod amatérů Le Most, v říjnu pak ještě The Most Classic & Histo Cup a Carbonia Cup. To byste si taky neměli nechat ujít!