Hlavní obsah

Martin Macík, naše kamionová naděje na Dakaru: Není čas na hrdinství. Teď už budu jenom tlačit! Takhle rychle jsem s kamionem ještě nejel

Foto: MM Technology

Jestli se můžete na něco spolehnout, pak že Martin Macík nebude nijak taktizovat a prostě pojede naplno!

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

A jak řekl, tak se stalo. Martin Macík si už může na Dakaru 2024 odškrtnout první vyhranou etapu. Ale rozhodně nekončí, plánuje tlačit dál. „Podle mě je to jediný způsob, jak Dakar vyhrát.“ Je spokojený s technikou, ztrácí ale v navigaci a čas mu sebralo i několik defektů.

Článek

Vloni skončil na druhém místě a moc dobře ví, co od něj všichni chtějí a čekají. První místo na Dakaru je pro něj zkrátka největším cílem, zároveň si však moc dobře uvědomuje, jak dlouhá je cesta za vítězstvím a jak i desetitunový kamion může být křehký.

Foto: MM Photography

Macík je s technikou maximálně spokojený. Říká, že takhle rychle s kamionem ještě nikdy předtím nejezdil.

Přípravě na Dakar podřizuje všechno. Vozí fanoušky v ostrém závodním stroji na tratích v Sedlčanské kotlině nebo v pražském Hummer centru, řídí na privátních testech, jezdí závody v Polsku, Španělsku i Africe, spoustu času tráví na simulátoru. „Jen v Sedlčanské kotlině jsem vloni najezdil tisíc kilometrů, to samé pak v Hummer centru. V Maroku to bylo přes čtyři tisíce kilometrů, osm tisíc byl minulý Dakar… Závodění je jednoduše nejlepší trénink, ale i akce pro fanoušky jsou super, baví nejen mě, ale i je a také jejich doprovod.“ A jestli s nimi jezdí rychle? „Ano, jezdím. Mají helmu, jsou přikurtovaní a jedu naplno.“

Testování a závodění i mimo Dakar ho udržuje ve formě a zároveň má díky tomu skvělou techniku, jíž v dílnách MM Technology vychytali všechny mouchy.

Čenda funguje na jedničku, Macíka zpomalují jen defekty

„Jsem maximálně spokojený. Zatím jsme tady na Dakaru nic neopravovali, naštěstí. Vždy nás zastavily jen defekty a ty jdou za mnou, to je pokaždé chyba řidiče,“ krčí Macík rameny. „Naštěstí umíme i to stopadesátikilové kolo vyměnit relativně rychle a pak můžeme pokračovat. Spíš mě štvalo to, že ani pořádně nevím, jestli a jak jsem tomu mohl zabránit. Vždycky to jen zasyčelo a bylo to, jednou se nám ale kolo přehřívalo, snad po nějaké ráně, a než bych riskoval, že se roztrhne a poškodí kamion, tak jsme ho raději vyměnili.“

Všechny ty defekty přitom přišly v začátku etapy, což člověku na jistotě zrovna nedodá. Jeho kamion si veze dvě rezervy a klidně by jich mohl mít víc, ale nechce. „Je to moc kilo navíc. Když udělám jednu gumu, tak trochu zvolním a třeba to někam nepošlu úplně bokem. Když dvě, je to pak všechno jinak a nedovolím si riskovat.“

Foto: MM Photography

Výměna pneumatiky je u kamionu tvrdá práce na několik minut, i s kolem totiž váží 150 kilo. U Macíků to pravidelně trénují.

Jak je patrno, přímo při jízdě může palubní mechanik sledovat teploty i tlak v pneumatikách, tlaky může také průběžně měnit. „Odfouknout pneumatiky třeba před dunami je záležitost nějakých pěti set metrů, nafouknout je trvá trochu déle, třeba kilometr. Na písku jedeme tlaky 2,5 baru, v kamenech čtyři bary.“

A jestli se dá jet s kamionem na prázdném kole? Dá, ale jen pár kilometrů. V jedné etapě Nasser Al-Attiyah jel se svým BRX posledních třicet kilometrů po ráfku, ale to by Macík s kamionem neriskoval. „Hrozilo by, že zničíš napřed ráfek, pak buben, ale klidně i poloosu a diferenciál.“

Zabloudili jsme, riskli jsme to a dostali ne jednu penalizaci, ale dvě

Ve čtvrté etapě se fanoušci zděsili, když se ještě před projetím cílem objevila u jeho času penalizace bezmála třiatřicet minut. „Ztratili jsme se. Letošní Dakar je extrémně prašný a my jsme dojeli na místo, kde bylo hodně aut i motorek, chvíli nebylo nic vidět, museli jsme zastavit. Měli jsme projet bod a nevěděli jsme, kde je. Vyjeli jsme na náhorní plošinu, rozhlédli se a viděli jsme, kde se práší a kam to dál pokračuje. Takže jsme okamžitě přijali rozhodnutí, že ten bod cíleně vynecháme. Jenže o chvíli později se ukázalo, že nám nechybí jeden, ale dva.“

Abyste tomu rozuměli, když dostane navigátor deset minut před startem etapy itinerář, vidí v něm nejen, kudy má jet, ale také kolik na něj čeká průjezdových bodů. A u každého bodu je napsaná i případná časová penalizace za jeho minutí. Je pak na posádce, jestli se při jeho minutí bude vracet, jestli ho bude hledat, a tak ztrácet čas, nebo jestli raději přijme penalizaci. „Musí to být rychlé rozhodnutí a záleží na strašně moc věcech. A nejde jen o čas, ale třeba i o to, že v některém terénu hrozí nehoda, že někam spadneš, že to někde vyválíš nebo že se klidně střetneš s někým v protisměru. Sice se automaticky pouští sentinel a ty víš, že proti tobě někdo jede, ale v tom prachu jednoduše nevidíš ty jeho a on tebe.“

Na letošním Dakaru už měl podobnou čelní srážku Tomáš Ouředníček se svojí Toyotou, podstatně hůř ale mohl dopadnout Nasser Al-Attiyah.

Macík nicméně nepochybuje o tom, že i se ztrátou může zabojovat o celkové vítězství. „Etapa 48 Chrono je pro všechny velkou neznámou a spousta věcí se v ní může změnit. A pak ještě pojedeme zpět, vždyť reálně nejsme ještě ani v půlce Dakaru. Fanoušci musí být nadšení, protože se bojuje v každé kategorii. V kamionech to bude asi o nás třech, tedy van Kasteren, Loprais a já, ale určitě to bude dobrá show a změnit se může kdykoliv cokoliv. Já včera dostal penalizaci, ti dva dnes opravovali…“

Zajímalo by mě srovnání s kamazy. Jedeme tak rychle jako nikdy předtím

Když vypráví, je jasně vidět ta chuť a zápal. Závodění podřizuje všechno. Baví ho nejen chvíle na trati, ale i příprava kamionů, čas na dílně. „Je to můj život. A jsem strašně rád, že můj koníček je moje práce. Máme tady celkem čtyři kamiony, o které se staráme, další stavíme. Museli jsme sice pozastavit práce na našem elektrickém kamionu, ale já budu mít na příští sezonu nový stroj a tenhle už má svoje nápadníky, jednáme se třemi týmy. V tomhle jsme maximálně spokojení.“

Foto: MM Photography

„Ještě nás čeká víc jak půlka Dakaru, fanoušci napříč kategoriemi musí být nadšení.“

Jeho současný kamion prošel úpravami na podvozku, takže už sice není tolik komfortní jako dřív a jízda v něm víc bolí, ale o to je rychlejší. „Dá se s ním jet strašná palba, jsou etapy, kdy jsme i přes rychlostní limity rychlejší než osobní auta a motorky. Ještě nikdy jsme nejeli, nemohli jet, tak rychle jako letos. Nemyslím si, že by to mohlo jít ještě rychleji.“

A právě i tenhle pocit mu dodává na sebevědomí, a proto v jednom z rozhovorů před Dakarem řekl, že by ho zajímalo aktuální srovnání s ruskými kamazy. „Ještě když jezdily, tak se povedlo jenom nám, že jsme se mezi ně mohli vklínit. Na to, abychom je porazili, to nebylo, to buďme upřímní sami k sobě, ale dokázali jsme je v některých etapách dojet. A když vidím, jak umíme a můžeme být rychlí teď, tak by mě zkrátka zajímalo přímé srovnání.“

Můžete se spolehnout, že Martin Macík bude v dalších dakarských etapách tlačit. „Musím. Není čas na hrdinství.“

Související témata:
Načítám