Hlavní obsah

Trh v únoru: Začátek roku bez překvapení

Foto: Jakub Deml

Octavia je celkově nejprodávanějším autem v ČR. Ta s nabíjecí baterkou potom nejprodávanějším plug-in hybridem

Nejkratší měsíc v roce patří tradičně na poli registrací nových aut a motorek mezi ty nejslabší. Při připočtení strašáka s názvem koronavirus jsou však čísla ještě nižší. Současná pandemická situace, při níž jsou autosalony již několikátým měsícem uzavřeny, drží trh zkrátka, ale ne zcela na lopatkách. Ukazují tak nové statistiky registrací poskytované Svazem dovozců automobilů (SDA).

Článek

Za únor roku 2021 se prodalo celkem 14 687 osobních automobilů, což je hodně podobné číslo jako v lednu, kdy se prodalo 14 794. Jenomže zatímco leden zaznamenal meziroční pokles 22,67 %, v únoru registrace poklesly „pouze“ o 15,5 % oproti loňskému roku. Vzhledem k tomu, že loňský leden a únor koronakrize ještě nezasáhla, je to vlastně zlepšení.

Znamená to snad, že se trh „rovná“ z koronakrize? Ač bychom za to byli rádi, je na taková prohlášení ještě brzy a vývoj letošního roku, ale i let dalších, zůstává zatím velkou otázkou.

Foto: SDA

Trh s osobními auty za poslední roky – žluté sloupečky ukazují, že největší propad kvůli koronaviru zaznamenal trh v dubnu loňského roku

Nicméně zpátky k aktuální situaci. Jako již tradičně se i v únoru nejlépe prodávaly vozy tuzemské značky Škoda – celkem 4 847 aut a 33 % podíl v celkových měsíčních registracích. Následuje Volkswagen (1 512 aut), Hyundai (1 422 aut), Peugeot (780 aut) a první pětku uzavírá Ford (764 aut).

Škoda pak vévodí i mezi modely. V únorovém žebříčku deseti nejžádanějších modelů vede Octavia a za ní v těsném závěsu Fabia. Třetí je Hyundai i30, ale čtvrtá už zase Škoda Kamiq, následovaná Karoqem, Kodiaqem, Scalou a Superbem. Deváté místo patří Volkswagenu Golf a desátý je Hyundai Tucson. Jak žebříček napovídá, stále roste zájem o SUV – konkrétně je jich mezi osobními automobily takřka 40 %.

Jistá škatulata se odehrála také na poli elektrifikovaných aut. Zájem o elektromobily oproti loňskému začátku roku paradoxně klesl, což je dáno tím, že se letos neopakuje silný nástup elektrické Škody Citigo. Celkově se za letošní únor registrovalo jen 118 elektromobilů, což znamená pokles o 44 %. Na druhou stranu se však docela daří plug-in hybridům. Za loňský únor jich bylo registrováno jen 127, za ten letošní 207 – tj. nárůst o 63 %. I nejoblíbenější plug-in hybridy jsou potom právě Škodovky – v únorových registracích vévodí 40 Octavií iV a 24 Superbů iV. Přes deset kusů si připsaly také Mercedesy GLE a GLC, Peugeot 3008 a BMW X5.

Motorkám se stále daří

Na poli kategorie L – tedy motocyklů a čtyřkolek zatím není moc k odhadování. Za únor bylo registrováno 906 nových strojů. Což je rapidní nárůst oproti lednu (520 registrací) a tady trh příliš nezaostává ani za loňským únorem, kdy bylo registrací 1 009 (+10,21 %). Právě loňský rok byl s 21 518 registracemi na poli motocyklů rekordní – lidé si prostě v době koronakrize chtějí udělat něčím radost a právě motorka je docela fajn náhrada za zrušenou dovolenou. Jestli bude i letošní rok pokračovat v tomto trendu, se ještě uvidí.

Foto: SDA

Trh s motocykly každý rok přesně kopíruje sezonu, která pořádně začíná až od dubna. Loňské jaro a léto bylo potom pro motorky mimořádně silným obdobím

Mezi značkami zatím vede v únoru CF Moto, následované Hondou, Linhai, Yamahou a BMW.

Reklama

Související témata:
Načítám