Hlavní obsah

Testy: Škoda Octavia iV umí šetřit, ale musíte ji správně používat

Foto: Jakub Deml
8. 3. 2021

Rodina variant modelu Škoda Octavia se právě rozrostla o zcela nového člena – plug-in hybridní variantu. Ta sice vyžaduje (alespoň občasné) nabíjení ze zásuvky, ale dokáže se vám odvděčit velkými úsporami. Tedy pokud ji budete používat správně…

Článek

Obrovská síla Škody Octavia je v její neuvěřitelné variabilitě. Chcete praktický liftback nebo ještě praktičtější kombi? Stačí vám základní laciná varianta nebo vyžadujete luxusně vybavený Laurin & Klement? Toužíte po sportovním RS nebo dobrodružném Scoutu? Pohon předních nebo všech čtyř kol? Manuální nebo automatická převodovka? Motor benzinový, úsporný diesel nebo snad ještě úspornější jednotku na zemní plyn? Vybere si opravdu každý. A aby toho nebylo málo, přichází teď ještě jedna alternativa…

Plug-in hybridní Octavia iV přijíždí na vlně elektrifikace s technikou známou z již dříve představeného Superbu iV. Konkrétně jde o spojení benzinové jednotky 1,4 TSI s výkonem 150 koní a 115koňového elektromotoru, jež společně přes šestistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovku roztáčí přední kola úctyhodným kombinovaným výkonem 204 koní a 350 Nm.

Foto: Jakub Deml

Pod kapotou se vedle spalovacího motoru ukrývá ještě elektromotor a jeho řídicí elektronika

Elektrickou energii dodává baterie o kapacitě 13 kWh ukrytá pod podlahou kufru (ten se kvůli tomu zmenší o 150 litrů na 450 l liftbacku a na 490 l u kombi), která při plném nabití umožní ujet až 60 km čistě na elektřinu, případně ještě mnohem víc v úsporném hybridním režimu (se spotřebu mezi 3 a 4 l/100 km).

Foto: Jakub Deml

Objem kufru je u Octavie iV menší, ale stále naprosto dostatečný

Chytrá rekuperace

Regenerativní brzdění elektromotory šetří brzdy a dobíjí baterii. Rekuperace v Octavii iV je automatická a využívá čelní radar a kameru i data z navigace – když je před vámi volná silnice, nechá vás splývat, pokud ale máte před sebou dopravu, začne automaticky zpomalovat. Stejně tak samočinně zpomaluje před začátkem obce, blížícím se rychlostním omezením nebo kruhovým objezdem. Funguje to zcela přirozeně a nijak to neruší, většinu času tak řídíte jen pedálem plynu a na brzdu často ani nemusíte šlapat.

Foto: Jakub Deml

Kabina Octavie je ergonomická, kvalitně vyrobená, skvěle vybavená a hlavně příkladně prostorná

Dokud máte nabitou baterii, dokáže se Octavia iV pohybovat docela hbitě (až do rychlosti 135 km/h) a zcela tiše (syntetický zvuk motoru vycházející z reproduktorů jde vypnout). V reálu se sice těch papírových 60 km smrskne spíš na 40 km, i to však většině majitelů pokryje celé každodenní popojíždění nebo alespoň jeho větší část.

Když vám energie ze zásuvky dojde, převezme většinu práce benzinový motor, kterému elektřina pouze vypomáhá – můžete na ni plachtit po okreskách nebo se plížit ulicemi měst. Energii za jízdy získáváte automatickou rekuperací, auto vám ji ale vydává zpět pouze ve skromných dávkách. Výsledkem je slušná, ale nijak oslnivá kombinovaná spotřeba kolem 5,5 l/100 km – čili podobná hodnota, které dosáhnete i s konvenčním 1,5 TSI.

Pokud chcete jezdit za méně, musíte pravidelně dobíjet. A vzhledem k tomu, že Octavia iV (stejně jako drtivá většina PHEV) disponuje pouze AC konektorem o výkonu skromných 3,6 kW, předurčuje ji to k nabíjení doma či v práci (vysoký výkon veřejné dobíjecí sítě nedokážete využít, a nabíjení tak trvá dlouho). Na druhou stranu si vystačíte s obyčejnou 230V zásuvkou, která nabije vůz cca za 5 hodin, a nebudete tak potřebovat pořizovat wallbox (zkrátí nabíjení na 3,5 hodiny) nebo výkonnější domácí jistič a podobné věci.

Foto: Jakub Deml

Pokud nemůžete nabíjet ze zásuvky, není Octavia iV pro vás to pravé

Chytré hospodaření

Nabitou elektrickou energii můžete využívat v čistém EV režimu (cca 40-60 km) nebo ještě déle v hybridním režimu (spotřeba se pak pohybuje mezi 3-4 l/100 km a energie vystačí přibližně na nějakých 100-150 km). Můžete si také stav nabití uložit (pro pozdější použití třeba ve městě), nebo naopak baterii dobíjet motorem (velmi neefektivní), ale nejlepší bude, když to necháte na automatice – pokud zadáte cíl své cesty do palubní navigace, systém analyzuje trasu a sám rozhodne, jak nejefektivněji využít elektřinu v baterii.

Přechod k elektromobilitě po vás tedy nebude vyžadovat víc než po jízdě píchnout auto v garáži (nebo v zaměstnání) do elektrické sítě a před jízdou ho zase vypojit (tou dobou ho můžete mít příjemně klimatizované). Při delších výletech vás nebude nijak limitovat omezený elektrický dojezd, elektřina vám bude pomáhat šetřit celou cestu, ať jedete jakkoliv daleko.

Kolik můžete ušetřit?

Nabít baterii o kapacitě 13 kWh stojí při použití nočního proudu (cca 2,50 Kč/kWh) zhruba 32 Kč. Kdybyste na baterii skutečně ujeli 60 km, vyšel by vás jeden kilometr na 54 haléřů, ale s reálným nájezdem kolem 40 km to bude spíš 80 haléřů. To je však stále pod úrovní nákladů při jízdě na CNG (cca 1 Kč/km), naftu (cca 1,5 Kč/km) i benzin (cca 2 Kč/km).

Pokud pro vás tedy domácí (pracovní) nabíjení není překážkou a denně nenajezdíte o moc víc než pár desítek kilometrů převážně po městě a v jeho blízkém okolí, mohla by pro vás být plug-in hybridní Octavia iV tím pravým autem. Pokud ne, nemusíte věšet hlavu, nabídka Škody Octavia má dostatek vhodnějších alternativ – TSI pro ty, co vyjíždějí jen občas, TDI pro ty, co jezdí často dálky a CNG pro fanoušky úsporné jízdy a konvenčního pohonu. Nemusíte se bát, že byste si nevybrali.

Základní cena plug-in hybridní varianty Octavia iV činí 835 600 Kč ve střední výbavě Ambition (876 100 Kč za výbavu Style). Pokud však opravdu chce šetřit, klasický 2,0 TDI 150 k s manuálem začíná na 641 900 Kč (výbava Ambition) a 1,5 TGI spalující CNG s manuálem pořídíte již za 543 900 Kč (výbava Active, vyšší Ambition za 596 900 Kč).

Technické údaje
Pohonřadový čtyřválec, uložený vpředu napříč + elektromotor
Zdvihový objem1 395 cm3
Výkon110 kW (150 k) při 5 000 ot./min.
Točivý moment250 Nm při 1 550 - 2 500 ot./min.
Elektromotor115 k a 330 Nm
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí204 k a 350 Nm
Převodovkaautomatická dvouspojková, 6 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 695 kg
Akcelerace 0–100 km/h7,7 s
Maximální rychlost220 km/h
Spotřeba (kombinace)1,0 l/100 km
Objem palivové nádrže40 l
Kapacita baterie13,0 kWh
Elektrický dojezd60 km
NabíjeníAC až 2,9 kW
Kola a pneumatiky225/45 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 702/1 829/1 476 mm
Rozvor2 681 mm
Objem zavazadlového prostoru450 l

Reklama

Sdílejte článek