Hlavní obsah

První dojmy: Svezli jsme se Toyotou Hilux 6x6!

Foto: Dajbych
22. 1. 2020

Jízda v terénu je specifická motoristická disciplína. Je to zábava i dobrodružství, někdy se při ní tají dech, jindy se dostavují pocity štěstí z právě projeté pasáže. Dnešní moderní SUV zvládnou to, na co si před lety troufly jen ty nejostřejší off-roady. Přesto v určitou chvíli dojde na lámání chleba a v těžkém terénu se ukáže, co je opravdový teréňák a co jen voňavka k obchoďáku. Do té první skupiny se bezesporu řadí i Toyota Hilux, která je díky svým schopnostem v terénu oblíbená po celém světě. A co teprve, když dostane o nápravu navíc…

Článek

V rámci akce 4x4 Profi den společnosti Dajbych jsme měli exkluzivní možnost svézt se Toyotou Hilux ve verzi 6x6. Pokud jste hned zabrousili na web Toyoty a hledáte ji v oficiální nabídce, pátráte marně. Šestikolovou verzi vyvinula právě česká společnost Dajbych a po Česku zatím jezdí jen jediný prototyp. A právě do něho jsme si sedli.

Šestikolová varianta Hiluxu je odpovědí na poptávku zákazníků, kteří potřebují převážet těžký náklad v terénu. Díky přidání další nápravy se výrazně zvýšila nosnost vozidla, která po této úpravě dosahuje až tří tun. Kromě soukromých firem, které potřebují převážet těžký náklad ve všemožných podmínkách, tak najde Hilux 6x6 uplatnění například i u hasičů, záchranné služby, armády nebo u energetiků. Komu by ani třítunová nosnost šestikolového Hiluxu nestačila, ocení zcela jistě možnost připojení přívěsu s nosností až 3,5 tuny. To už je potom slušný kolos, nemyslíte?

Přidání další nápravy si vyžádalo na vozidle hned několik změn. Je tu jiný brzdový systém, přídavná převodovka a hned čtyři uzávěrky diferenciálu. Navzdory delší ložné ploše se díky posunutí zadní nápravy více dozadu zvětšil nájezdový úhel. Podle zástupců společnosti Dajbych byla při přestavbě snaha použít co nejvíc originálních dílů, ne vždy to ale bylo možné, neoriginální jsou tak například vzduchové měchy podvozku.

Foto: Dajbych

Šestikolka budí na veřejnosti pozornost, lidé se za ní otáčejí

Při výrobě šestikolky padla volba na Hilux mimo jiné kvůli snadné homologaci. Uvažovalo se i o úpravě Land Cruiseru, u něho by ale homologace v EU byla dle slov zástupců společnosti Dajbych pravděpodobně o něco složitější.

My jsme měli možnost se svézt prototypem na okraji Plzně. Sice jsme z důvodu jediného dostupného kusu nemohli řídit, přesto nám absolvovaná jízda v mnohém napověděla, o čem Hilux 6x6 je. Kromě silnice jsme vyzkoušeli i lehčí terén v podobě polní cesty, na jejímž konci se nacházel menší písečný val.

Hilux měl pod kapotou standardní dieselový čtyřválec o objemu 2,4 litru, který nabízí 150 koní výkonu. Námi testovaná varianta neměla zadní korbu ani žádnou přístavbu, a tak vynikala nižší hmotností, než bude v reálném provozu běžné. Výkon tak byl naprosto dostatečný, otázkou je, jak moc bude motor stačit ve chvílích, kdy Hilux poveze několikatunový náklad. V takových případech by autu asi slušel víc šestiválcový čtyřlitr, který Dajbych také nabízí, konkrétně ve vrcholné variantě Hiluxu s označením TRD.

Foto: Jakub Deml

Absence korby odhaluje netradiční pohled na zadní nápravy

Nevýhodou nezatížených zadních náprav bylo, že Hilux při jízdě v terénu celkem hodně drncal a odskakoval. Je vidět, že podvozek i tuhá stavba vozu je zkonstruována především pro jízdu pod zatížením, prázdný Hilux 6x6 tak není nejpohodlnější a nevyniká zrovna skvělou trakcí. O to víc bude celý tento systém ale nejspíš fungovat pod pořádným zatížením.

Odkryté zadní nápravy na druhou stranu poskytovaly neobvyklý pohled „pod pokličku” tohoto netradičního vozu. Bez blatníků i v nikterak brutálním terénu létalo bahno všude možně, což ještě umocňovalo zážitek z celé jízdy. A v neposlední řadě se za touto odhalenou šestikolkou otáčelo velké množství lidí. Přece jen něco takového nepotkáváte na silnici každý den…

V rámci akce 4x4 Profi den jsme měli možnost svézt se v terénu i dalšími off-roady jako například zmiňovanou silnou Toyotou Hilux TRD, vojenským Gepardem LRPV, Toyotou Land Cruiser 200 (Dajbych je jediný, kdo ho do Čech dováží), Toyotou řady 70, Isuzu D-Max, ale i například elektrickým Jaguarem I-Pace.

Toyota Hilux 6x6 - technické údaje
Pohotovostní hmotnost2 610 kg
Užitečné zatížení3 000 kg
Maximální přípustná celková hmotnost5 610 kg
Nosnost přední nápravy1 750 kg
Nosnost střední nápravy2 100 kg
Nosnost zadní nápravy2 100 kg
Brzděný přívěs3 500 kg
Celková hmotnost soupravy8 100 kg
Délka vozidla6 300 mm
Rozvor3 300, resp. 4 300 mm
Délka ložné plochy2 672 mm (min.) až 4 552 mm (max.)
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.