Hlavní obsah

Legendární Land Cruiser slaví 10 milionů prodaných kusů

Foto: Car and Driver

Land Cruiser, jeden z posledních pravověrných off-road mohykánů, právě oslavil neuvěřitelné jubileum – po 68 letech na trhu dosáhl na metu 10 milionů prodaných kusů. Dokazuje tak, že je v automobilovém světě skutečnou legendou, která si zaslouží patřičnou úctu.

Článek

Land Cruiser postavila Toyota v roce 1951 jako terénní auto s pohonem všech kol pro policii a ozbrojené složky – v podstatě jako japonskou verzi Jeepu Willys. Rychle se ale ukázalo, že pole jeho působnosti může být daleko širší, takže se stal důležitým pomocníkem i v civilním sektoru. Oddaně sloužil na polích i lukách, v lesích i pralesích, v horách i na pouštích – všude tam, kde do té doby znali jen koně nebo osly – jako pracovní nástroj i nejlepší přítel odvážných dobrodruhů.

Land Cruiser se v průběhu šesti dekád neustále vyvíjel – vzniklo hned několik karosářských variant (krátká i kombi verze, pick-up nebo zcela otevřená verze), adaptována byla modernější technika, ať už jde o nové motory nebo prvky usnadňující průchodnost terénem. V nových modelech Land Cruiseru už můžete mít třeba panoramatický kamerový systém, asistent pro jízdu terénem nebo přizpůsobivou elektroniku, která vám pomůže překonat i ty nejnáročnější překážky.

Rodina Land Cruiserů se také rozdělila na pracovní a komfortní verze – generace J50 z roku 1967 si kromě nezastavitelné terénní průchodnosti zakládala i na pohodlí a každodenní použitelnosti pro běžné rodiny. Neříkali bychom tomu přímo „zrození SUV“, ale jistý základ tu je. Zatímco pracovní série J70 se bez velkých změn vyrábí již od roku 1984, komfortní řada se neustále vyvíjí a nyní je na trhu řada J200, která se na vybraných trzích nabízí i se znakem prémiového Lexusu.

Foto: Buschtaxi.net

Tady si můžete názorně prohlédnout spletité vztahy rodiny Land Cruiserů – vedle pracovní řady J70 je tu ještě komfortní řada (aktuálně generace J200) a její menší varianta Prado (J150), kterou si můžete koupit i v Čechách

Ještě blíž SUV má řada menších Land Cruiserů, která se označuje Prado – právě ta se oficiálně prodává v Evropě, kde nese prosté označení Land Cruiser (vedle něj jste si mohli koupit větší řadu pouze s motorem V8). Sice na sobě nese spoustu chromu a má prostopášnou výbavu včetně infotainmentu s konektivitou, ale v jádru pořád zůstává drsným off-roadem s pohonem všech kol, redukcí a uzamykatelným diferenciálem, takže se nezalekne náročných kopců ani brodění řek.

Foto: Hagerty

Asi nejoblíbenější generací Land Cruiseru je FJ40 (1960-84)

Land Cruiser, který za dva roky oslaví kulatou sedmdesátku, je aktuálně nejdéle prodávanou značkou Toyoty (Corolla je na trhu od roku 1966 a prodalo se jí přes 44 milionů kusů, mimochodem). A nyní se dočkal dosažení nádherného milníku v podobě 10 milionů prodaných kusů (hrozně by nás zajímalo, kolik z nich ještě dnes jezdí). Land Cruiser je prostě opravdová legenda.

Reklama

Načítám