Hlavní obsah

Příjemný a nenáročný kabriolet: Chrysler Sebring se dá sehnat za 50 tisíc a radost udělá

Foto: Miroslav Matoušek

Zbožňuju levná a současně zajímavá auta. A Chrysler Sebring Convertible je přesně takový, protože se nyní prodává za málo, a přitom nabízí příjemné svezení s větrem ve vlasech a zvukem kultivovaného šestiválce na pohodlném podvozku.

Článek

Chrysler začal nabízet střední model Sebring (někdy také jako Chrysler Stratus) v roce 1995, a jde tedy o model z jeho kulatého období. Dvoudveřový kabriolet se objevil až v roce 1996 a nahradil u nás docela známý typ LeBaron. Jméno Sebring odkazuje na floridské město, což je trefné. Kde jinde se v USA chcete projíždět bez střechy než v Kalifornii nebo na Floridě. Sebring je také slavný díky dvanáctihodinovému automobilovému závodu, ale to už se k Sebringu Cabriolet hodí o dost méně. Chrysler u Sebringu také poprvé od třicátých let použil logo s křídly. A povedený design mají i šestnáctipalcová originální kola.

Interiér je prostorný v obou řadách sedadel, což je pro některé zájemce o kabriolet podstatné. Celou rodinu zkrátka do Miaty nedáte. A dost věcí naložíte i do velkého zavazadlového prostoru – to jsou ty výhody téměř pětimetrového auta. Potěší velmi pohodlně tvarovaná vyhřívaná sedadla, kde samozřejmě nikdo neočekává výraznější boční vedení a lepší tvarování. U Sebringu naopak chceme, aby byla skoro rovná a měkká, což jsou. Mimochodem i pás je umístěn přímo v sedadle, aby o něj nezakopávali cestující nastupující dozadu.

Foto: Miroslav Matoušek

Vzhledově nemám k Sebringu jedinou výtku

Součástí slušné výbavy je i audiosystém se šesti reproduktory nebo multifunkční volant. Co se týká použitých materiálů, nepatří Chrysler k nejhorším americkým autům té doby, ale řidiči zvyklí na evropský standard asi budou na použité plasty a dřevěný dekor koukat s mírnými rozpaky. Ale to už byl takový úděl Chrysleru, za oceánem v jeho domovině zase zákazníci remcali na vnější design ocucaného bonbonu. Sebring se zkrátka neuměl zcela zavděčit nikde, vždycky mu něco málo scházelo k úspěchu.

Vážně to není špatné auto!

Střecha se ovládá elektricky a jde složit do rychlosti 20 km/h. Je plátěná, ačkoliv v té době se již u podobně velkých kabrioletů prosazovala často i kovová. Já mám ale plátno u kabrioletů raději. Sebring ovšem stejně vypadá nejlépe bez ní. Občas se můžete setkat s názorem, že trpí na nekvalitní dílenské zpracování. Na mne v tomto ohledu působí Sebring veskrze průměrně. Ovšem třeba nečalouněné víko kufru, čudlíky zamykání prakticky v polovině dveří nebo absence vnitřní čtecí lampičky mne trochu překvapila. Místo té lampičky nabízel Sebring ambientní podsvícení pro nohy. A pokud jedeme bez větrné clony, stěžuje si pasažér vzadu na docela značný průvan.

Foto: Miroslav Matoušek

Interiér je typicky americky devadesátkový a z průměru tehdejších aut nijak nevyčnívá

Sebring má motor napříč a poháněná přední kola, stojí totiž na platformě JA. Nabízely se řadové čtyřválce o objemu 2,4 litru nebo tento vidlicový šestiválec 6G73 DOHC s objemem 2,7 litru. Ten nabízí výkon 200 koní (149 kW) v 5 800 otáčkách a točivý moment 258 Nm v 4 850 otáčkách. K motoru je připojený čtyřstupňový automat 41TE, ten má ale možnost měnit stupně i manuálně v poslední poloze kulisy. Automat řadí naprosto hladce a změny rychlostních stupňů vůbec nepostřehnete. Prý jde o ideální volbu motoru, slabší nabízené čtyřválcové dvoulitry už v Sebringu působí docela líně. Musel bych si tedy nějaký dvoulitrový americký model vyzkoušet, ale stejně mi asi někteří z vás dají za pravdu, že více je prostě více. A ani s tímto motorem nemá Chrysler dramaticky vysokou spotřebu a spokojí se s konzumací kolem deseti litrů. To na šestiválec s automatem není žádná tragédie. A jelikož Sebring nejspíš nebude už vaším autem pro každý den, tak proč si jej nedopřát s nějakým zajímavějším motorem.

Je to úžasně pohodlné auto

Zajímavé je, že kabriolet nemá se stejně starým kupé Sebring vůbec nic společného a ani žádný karosářský díl není záměnný. Kupé se totiž vyrábělo na platformě modelu Eclipse od Mitsubishi. Přesto se mi líbí jeho velmi komfortní naladění podvozku a nezávislé zavěšení všech kol. Ta jsou vybavena kotoučovými brzdami a řidiči pomáhá i systém ABS. Náklony jsou potlačené, a tak se se Sebringem vážně hezky pluje krajinou. A ačkoliv je dost měkce naladěný, nijak výrazně se v zatáčkách nenaklání. Přesto je to pořád ten trochu houpavý americký koráb. Poměrně strmé řízení potěší, protože se při manévrování moc nenaručkujete. Posilovač pomáhá výrazně, takže z volantu s tenkým věncem (pokud nemá kožený potah) nebudete mít takový cit, ale zvyknete si na to rychle.

Foto: Chrysler

Propagační snímky ukazují Sebring v přirozeném prostředí pod palmami v záři slunce zapadajícího nad Kalifornií

Co se týká nákupu ojetého auta, určitě si před transakcí vyzkoušejte veškerou elektrickou výbavu a také elektrické ovládání střechy. Právě elektrika je u Sebringu asi nejsvéhlavější. Zlobit může také ovládání oken, nastavování sedadel, zrcátek nebo odjištění kufru. Častěji majitelé zmiňují i poruchy alternátoru. Naopak jen minimum stížností míří na šestiválcový motor, který patří mezi nejkvalitnější. Náchylný je ovšem na správný olej 5W40, ideálně přímo značkový Mopar, jinak se motor může zadřít. Také koroze není v případě Sebringu velkým problémem, ale vzhledem k věku auta se puchýřky už mohou objevovat. U výše zmíněné střechy také nezanedbejte kontrolu plátna, občas po těch letech mohou povolovat švy. Důležité je, že se na Sebring dají sehnat díly a nejsou nijak drasticky drahé.

Produkce třetí generace Sebringu se zastavila v roce 2010 a místo něj se na trh dostal Chrysler 200. Tato druhá generace ukončila svou kariéru ovšem už o 4 roky dříve, přičemž konkrétní otestované auto bylo z roku 2002. Do Evropy se dovážela, protože výroba běžela jen v mexické Toluce. Jako nový stál Sebring přes milion, dnes ale patří mezi nejlevnější čtyřmístné kabriolety na našem trhu s cenami v rozpětí 50 až 150 tisíc korun podle stavu nebo nájezdu. Možná vás napadá otázka, proč si koupit právě Sebring kabriolet. Je to ale špatná otázka. Zkuste se s nějakým nabízeným projet a budete se spíš ptát, proč jste si ho nekoupili už dávno, tak moc příjemné auto to je.

Reklama

Související témata:
Chrysler Sebring
Načítám