Hlavní obsah

Nissan 300ZX poprvé představil motor V6, má futuristickou přístrojovku jak z televizního seriálu a závodil s ním samotný Paul Newman

Foto: Martin Platzer

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Sportovní modely Z od Datsunu byly nesmírně populární a udělaly automobilce skvělé jméno. Když se z Datsunu definitivně stal už jen Nissan, tradice modelu pokračovala s modelem 300ZX.

Článek

Se sportovními modely Z - v Japonsku pojmenovanými Fairlady Z - jste se v mých článcích už párkrát setkali. V roce 1983 přišel čas nahradit generaci S130 novým modelem a objevil se Nissan 300ZX první generace Z31 vyráběný v Japonsku. Místo sportovního auta, jakým bylo původní zetko, už jde v tomto případě o čistokrevné GT. Možná ale i díky tomu měl automobil opět větší prodejní úspěchy.

Poprvé se tento model představil 16. září 1983. Hranatý jednoduchý design třídveřového kupé vytvořil Kazumasu Takagi se svým týmem a povedlo se mu dostat se na součinitel odporu vzduchu jen 0,30 Cx. Bylo to i díky použití vyklápěcích světlometů místo klasických kulatých. Původní auta s přezdívkou Zenki měla hodně černých doplňků, které byly u později vyrobených modelů s přezdívkou Kouki lakovány do barvy karoserie. Od roku 1987 je vzadu třetí brzdové světlo z LED diod, což bylo prý poprvé na světě, kdy se takové světlo na některém automobilu objevilo.

Foto: Martin Platzer

Mrkačky a bezrámová okna byla povinnou výbavou tehdejších kupé.

Otevírám bezrámové dveře a těším se dovnitř. Dvoumístný a do modra laděný interiér je příjemně ergonomicky rozvržený. Poznáte tak ale americkou verzi, všechny v Evropě prodané exempláře byly v uspořádání 2+2. Vysoká kožená sedadla jsou hlavně pohodlná, mnoho zákazníků preferovalo velurová. Přes sebou mám multifunkční volant, futuristicky působí digitální přístrojový štít za ním, pár analogových budíků tu je ale také. Ovšem situovány jsou ve středové části a jsou natočené směrem k řidiči. Tlačítek je tu také spousta, ale po čase si zvyknete. Automatická klimatizace musela na tu dobu být opravdu něco extra.

Foto: Martin Platzer

Digitální přístrojovka trochu připomíná seriálového KITTa.

Střešní panely jsou odnímatelné, a tak si za hezkého počasí můžete užít i vítr ve vlasech. Zadní okno je výklopné a umožňuje přístup do zavazadlového prostoru s objemem 235 litrů. Nejluxusnější verze měly i hlasové varování, které na řidiče mluvilo skrze reproduktory rádia. Jistě, nepokecáte si s ním jako se Siri, ale předem nahraná hlášení umí Nissan recitovat velmi pěkně. Zbývá už jen nastartovat krásně kovovým klíčkem a zjistit, co tohle kupé umí.

Klasická koncepce se nikdy neomrzí

Model ZX má klasickou koncepci s motorem vpředu podélně a pohonem zadních kol přes otevřený diferenciál R200. Pod kapotu si našly cestu jen šestiválce o objemech dva nebo tři litry. Třílitrový vidlicový motor VG30E OHC je i pod kapotou tohoto kousku z roku 1985 a je spojený s pětistupňovým manuálem. Nissan však nabízel i čtyřstupňový automat E4N71B. Automat má elektronicky řízenou blokaci měniče, což bylo tehdy velmi pokrokové.

Foto: Martin Platzer

Vidlicový šestiválec krásně vyplní prostor pod kapotou.

Šlo o první vidlicový šestiválec japonské automobilky, který se chlubil kompaktními rozměry. Do té doby se totiž Nissan zaměřoval na řadové motory. Pohonná jednotka je vybavená elektronickým vstřikováním paliva EFI a čtyřiadvaceti ventily a nabízí výkon 170 koní (122 kW) v 5 200 otáčkách. Točivý moment je 236 Nm. Ambice auta zkrotí kotoučové brzdy na všech kolech. Motor za jízdy docela duní, ale ne nepříjemně, jako když má někdo tuningový výfuk na malém hatchbacku, spíš tak zlověstně. Až ve 4 000 otáčkách se přepne na krásné vrčení. Je pravda, že výfuk není originální, ten by byl mnohem tišší.

Žádná muší váha, ale i tak jezdí pěkně

Auto váží kolem 1,4 tuny, takže opravdu nejde o žádný lehkonohý sporťák, i když má solidní odpich. Přitom Nissan využil základ šasi z předchozí generace 280ZX. Proto má 300ZX stejný rozvor náprav a stejné nezávislé zavěšení MacPherson vpředu. Jsou tu vinuté pružiny a stabilizátor. Zadní nápravu tvoří trojúhelníková ramena a ani tady nechybí vinuté pružiny, teleskopické tlumiče a stabilizátor. Řídí se ale mnohem lépe než starší kousky. Má tužší hřebenové řízení s hydraulickým posilovačem místo maticového řízení z předchozího 280ZX. Škoda jen, že poloměr otáčení připomíná dopravní letadlo. Ale s novým motorem je Nissan i silnější a rychlejší. Stovku pokoří za 7,9 sekundy a jede až 230 km/h. Spotřeba se průměrně pohybuje kolem deseti litrů.

Model Z31 se vyráběl do roku 1989, pak nastoupila kulatější a dražší generace Z32. Ta se rozloučila v roce 2000 a nástupcem se stal model 350Z. Pak přišel na trh model 370Z a dnes se prodává moderní Nissan 400Z.

Prvních modelů 300ZX se vyrobilo 329 900 exemplářů a většina zamířila na export. Nejlépe se auto prodávalo v USA, kde se při uvedení používalo i jméno Datsun. Slavný herec Paul Newman, který nissany miloval, s ním v osmdesátých letech závodil. Jeden exemplář 300ZX byl v Kalifornii přestavěn na kabriolet.

Dnes jde stále o docela dostupné sportovně laděné auto, které se navíc chlubí slušnou spolehlivostí, byť ne tak neprůstřelnou, jakou měla tradičně Toyota. Existuje na něj i dost dílů a úprav, takže pokud by si chtěl někdo svůj youngtimer upravit, má docela širokou škálu možností. Já osobně bych ale preferoval takovýto zachovalý originální model.

Reklama

Související témata:
Nissan 300ZX
Nissan Fairlady Z
Načítám