Hlavní obsah

Mitsubishi vyrábělo v osmdesátkách málo známé kupé, na které se skoro zapomnělo. Jezdí přitom skvěle!

Foto: Vlastimil Vainar

Mitsubishi na tom dnes není zrovna nejlépe, ale v dobách minulých dokázalo dělat terénní a sportovní auta, které nadšencům zrychlila tep. Krásným příkladem je hranaté kupé Starion.

Článek

Mitsubishi je automobilka, která dnes moc rozruch nebudí, ale fanoušci si jistě pamatují spoustu sportovních modelů, které kdysi v nabídce měla. Jedním z nich je i velmi hranaté sportovní kupé Starion, které se vyrábělo od roku 1982 v japonském Okazaki. Mitsubishi moc kupé do té doby nevyrábělo, snad jen model Galant Lambda by stál za zmínku. Název Starion prý vznikl zkrácením spojení Star of Arion, které odkazovalo na hvězdy a na bájného nesmrtelného Heraklova koně Ariona. Ten byl pro Japonce symbolem síly a velkých výkonů. Navíc je název i podobný slovu stallion, kterým se označují závodní hřebci a podle nich získaly své jméno i jiné modely japonské automobilky.

Pro Mitsubishi to byl vlastně první pokus o sporťák. Starion můžete potkat ve dvou verzích, které se liší šířkou karoserie. Jediný rozdíl byl ale v mohutnějších panelech karoserie, které auto rozšířily. Takto vyrobené Stariony vypadají agresivněji, ale originální jsou obě varianty. Přesto, že hranatý design nepůsobí aerodynamicky, je koeficient odporu vzduchu jen 0,32. A jsou tu mrkačky, které na autech z téhle dekády tak milujeme. Konkrétní auto je v edici Ralliart a takových vzniklo v roce 1985 jen asi dvacet. Má také originální spojler, jiné nárazníky a kryty podvozku. I kola jsou originální z přeplňované verze. Dodané jsou zástěrky a ochranná ližina pod vanou, protože tohle auto se účastnilo soutěží Rally Revival.

Foto: Vlastimil Vainar

Závodní zástěrky a přídavné světlomety jsou na autě kvůli účasti na závodech.

Červeně čalouněný interiér je v uspořádání 2+2, ale cestující vzadu opravdu nemají moc prostoru ani pro hlavu, ani pro nohy. Ostatně sedadla ve druhé řadě prý nebyla zamýšlena pro převoz dospělých, ale jak vám potvrdí fotograf Vlasta, když chcete, tak se tam vměstnáte. Přední sedadla jsou skvělá, kromě klasického posunu a sklonu opěradla mají totiž nastavitelné i bočnice, podporu lýtek, sklon sedáku a také bederní opěrku. Jsou nejen dobře tvarovaná, ale i pohodlná. A jsou čalouněná látkou a ne kůží, což považuji spíš za výhodu. A pak přijde poutání, a to je netradiční. Pás je totiž kompletně ukotvený na dveřích, takže když se připoutáte, už dveře neotevřete. Ve výbavě jsou elektrická okna. Plasty se ale věkem už trochu unavily a na českých okreskách se mohou projevit pazvuky.

Foto: Vlastimil Vainar

Do červena laděný interiér je opravdu skvěle vymyšlený a sedadla báječně pohodlná.

Třídveřové hranaté kupé má motor vpředu a pohon zadních kol. V tomto autě je dvoulitrový čtyřválec 4G63T (který pak fungoval pod kapotami Lancerů Evolution), na americkém trhu se nabízel i větší, ale překvapivě línější motor (navzdory papírovým údajům) o objemu 2,6 litru. Výkon v koních byl podobný, ale menší motor je točivější a má výš omezovač. S ním je Starion opravdu sportovním autem, zatímco americká varianta je spíš vyklidněné GT.

Tady máme 200 koní, 290 Nm, červeně lakovanou hlavu (symbol edice Ralliart) a nemusíme se bát je pořádně prohánět. Stovku překonáte už za 6,9 sekundy, ale očekávejte klasický osmdesátkový turbo-lag. Dvě vteřinky, než se turbo nadechne a už nám tlakuje motor a auto letí vstříc další zatáčce. Pak to chce správně podřazovat a udržovat dmychadlo v permanenci, aby se Starion držel v obrátkách. Škoda jen, že pedály nejsou poskládané tak, aby se po nich dalo s lehkostí tancovat.

Sportovní auto dělá hlavně jeho chování

Motor s elektronickým vícebodovým vstřikováním je přeplňovaný turbodmychadlem MHI TC06-11A a spárovaný s pětistupňovou manuální převodovkou. Některé varianty měly samosvorný diferenciál a systém ABS, ale není to bohužel případ tohoto exempláře. Starion váží 1 260 kilogramů a kotoučové brzdy na všech kolech si s touto hmotností hravě poradí. Možná vám Starion přijde posazený dost nízko, ale je to originální nastavení.

Foto: Vlastimil Vainar

Přeplňovaný čtyřválec si našel uplatnění i v jiných modelech značky.

Auto využilo platformu předchozího kupé Galant Lambda, ovšem se zkráceným rozvorem. Takže má McPherson vpředu, víceprvkové zavěšení vzadu a stabilizátory na obou nápravách. Můžete si podvozek i nastavovat, pokud věříte, že to zvládnete lépe než inženýři z továrny. Neuvěřitelně přesné a čitelné řízení mi dodává jistotu v zatáčkách a já se už po pár metrech nebojím posunovat se blíž a blíž k limitu a zvyšovat nájezdovou rychlost. Neměl jsem nijak přehnaně vysoká očekávání, ale doufal jsem, že tohle bude tradičně čitelný japonský sporťák. A on je tak dobrý, že si na něj zvyknete opravdu rychle a s důvěrou se vrháte do zatáček na své oblíbené černé klikatici. Vážně, Starion byste neměli podcenit, řídí se naprosto úžasně.

Nakonec ho Mitsubishi prodávalo i Američanům pod jejich značkami

Vzhledem ke spolupráci s koncernem Chrysler se Starion prodával i pod jménem Conquest, a to pod značkami Chrysler, Dodge a Plymouth. Výroba byla ukončena v roce 1989 a v rámci Mitsubishi převzaly štafetu modely Eclipse a lepší 3000GT. Americké verze pak nahradilo Dodge Stealth, Plymouth Laser a Eagle Talon. Starion si zahrál i v druhém díle ze série filmů Cannonball Run, kde s ním jeli Jackie Chan a Richard Kiel. A Mitsubishi s ním i závodilo na okruzích i v rallye ve skupinách N a A. Připravoval se i vstup do skupiny B se speciálem Starion 4WD, který měl jinou přední část z Pajera a pohon všech kol, ale homologace se nestihla před koncem této kategorie, a tak se speciál objevil jen na několika závodech a na Dakaru.

Foto: Vlastimil Vainar

Osmdesátky poznáte na detailech, nebo jste snad v jiné dekádě viděli podobné repráky?

Starion nepatří k nejpopulárnějším sportovním kupé z Japonska, spíš je prakticky neznámý a navíc jich vzniklo i docela málo. Vedle výtvorů Toyoty, Mazdy nebo Nissanu, které jsou populární díky tuningu, filmům, seriálům nebo počítačovým hrám, ale není alespoň přehlížený Starion tak drahý, přitom je vážně dobrý. Turbomotory byly tehdy na vzestupu a Mitsubishi bylo v čele pelotonu. A pro automobilku nebyly ostatní japonské značky konkurencí, Starion měl porazit Porsche 944, proti němuž byl také levnější. Navíc v něm zažijete ty správné osmdesátky.

Co se týká servisu, dbejte na dodržování servisních intervalů. Výměny rozvodů, kapalin ale také zdegradovaných gumových dílů, jako jsou různé hadice a těsnění se nevyplatí podcenit. Jinak nejen že nebude ve své době pokrokový motor správně fungovat, ale nejspíš vám začne naopak přidělávat vrásky mnohem dražšími opravami. Jinak je však Starion velmi spolehlivý.

Na prodej budete nějaký exemplář hledat asi dlouho. Ovšem nový domov si hledá právě tento konkrétní kousek, takže pokud ho chcete a smíříte se s cenovkou 200 tisíc korun, může stát ve vaší garáži.

Související témata:
Mitsubishi Starion
Ralliart
Načítám