Hlavní obsah

MG Midget je až legračně maličký roadster, o to větší emoce ale umí nabídnout. Jeho pořízení vás navíc nezruinuje

Foto: MOnix Media

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Tradice britských roadsterů je dlouhá a jejich historie bohatá. Nikdy jsem neřídil žádný špatný, takže se za jejich volant pokaždé těším. Snad mne nezklame ani maličkatý dvoumístný MG Midget Mk.III.

Článek

Značka MG se v koncernu BMC (a později British Leyland) specializovala na sportovně laděná auta. Výjimkou nebyl ani malý roadster Midget, jenž se vyráběl mezi roky 1961-1979 v Abingdonu. Tedy jméno Midget nové nebylo, automobilka jej používala už u aut M-Type od roku 1929, D-Type, J-Type a T-Type, a to až do padesátých let. Nový maličký Midget pak nebyl vůbec novým autem, ale vlastně jen přeznačeným Austinem-Healey Sprite Mark II. V roce 1966 se objevila už třetí varianta Midget Mark III a tu jsem měl možnost vyzkoušet, když se objevila v nabídce Veteránů na Truc. Podle mnohých je právě tahle tou nejlepší, kterou můžete koupit. Já jen lituju, že nemám fajfku a bekovku, hned bych se do auta hodil víc.

Původní verze neměla kliky ani skleněná boční okna a také byla užší. Rozdílný byl i tvar zadních podběhů kol. Ale tady už máme tyto věci vyřešené. Nosič zavazadel na víku kufru není na okrasu, ale jde o nezbytnost. Pod víko se totiž opravdu nevejde skoro nic. Autu sluší kola Minilite, i když zákazníci měli možnost připlácet za drátěná. Navíc jsou tu i přídavná světla, jako kdybychom se chystali na noční rychlostní zkoušku. A vlastně proč ne, tovární tým Midgety nasazoval i do rally.

Foto: MOnix Media

MG Midget je opravdu malé, ale těch zážitků za volantem!

Spartánský interiér je maličkatý a opravdu se do něj vejdu jen taktak. A tím jen taktak myslím, že je střecha dole. Kdyby pršelo, musel bych zmoknout nebo by mi spolujezdec musel držet nad hlavou deštník. Rám čelního skla mám těsně nad zorným polem, a to nejsem žádný basketbalista. Ovšem sedadla, byť bez jakéhokoliv vedení, jsou velmi pohodlná. Dostat se na ně chce ale cvik. Dveře končí tak blízko u kolene, že si pomáhám rukou, když chci levou nohu dát dovnitř nebo naopak ven.

Kdybych i já byl „Midget“, vešel bych se sem lépe

Když už ale jednou v autě sedím, nemám řidičské pozici co vytknout. Je prostě skvělá. Budíky jsou prosté, ale přehledné, což je stejně nejdůležitější. Zprava jde horko od převodovky a v autě také není žádný úložný prostor, ale s tím u britských sporťáků prostě počítáte. Už zbývá jen otočit klíčkem ve spínací skříňce, která je uprostřed.

Foto: MOnix Media

Když se sem naskládáte, litovat nebudete.

Motor umístěný vpředu podélně pohání zadní kola. Zatímco nejstarší modely poháněla devětsetpadesátka, tato verze Mark III už má pod kapotou řadový čtyřválec A-Series o objemu 1 275 ccm, který znají majitelé Mini Cooperů S. Britská automobilka jí uvedla v roce 1966 a fanoušky MG zklamalo tím, že má Midget menší výkon než Cooper S se 76 koňmi. Tady mám pod kapotou 65 koní (48 kW) v 6 000 otáčkách a 98 Nm ve 3 000 otáčkách. Nejkrásnější chování nabízí roadster v 5 000 otáčkách, kdy má i nádherný zvuk.

Hlavním trumfem MG jsou jízdní vlastnosti

Nezdá se to, ale Midget umí být díky nízké hmotnosti rychlejší než větší MGB a stovku atakuje za 13 sekund. Navíc ve stovce máte pocit, že musíte jet dvojnásobnou rychlostí. Právě kvůli MGB byl motor přiškrcen, aby mu levnější Midget nekradl kupce. K motoru patří prakticky nerozbitná čtyřstupňová převodovka, která má skvělou kulisu. Páka zapadá naprosto přesně a dráhy jsou krátké.

Foto: MOnix Media

Sice z auta trochu přečnívám, ale usmívám se od ucha k uchu.

Jistě čekáte, že maličkatý roadster je lehoučký. A nemýlíte se, Midget váží jen 735 kilogramů. Brzdy má vpředu sice kotoučové, vzadu jsou ale klasické bubny. Strmé řízení je úžasně komunikativní a hned víte, co se s koly děje. Chování na silnici je fantastické a může za to zejména zadní náprava s půleliptickými listovými pery a vlečenými rameny. Jízda s MG je prostě radost, každá zatáčka je nádherným zážitkem a vy si vychutnáváte, jak hezky auto drží ve stopě a vykružuje oblouk, který jste mu určili. Na utrhnutí zadních kol tu totiž chybí více výkonu.

Jízdní náklady nejsou astronomické

Alespoň tak spotřeba zůstává na rozumné hodnotě kolem 8,5 litru a pochvala se dá složit i dostatečnému jízdnímu komfortu. Tedy nesmíte čekat pohodlné auto, ale snesitelný tento sporťák je. Ovšem hluk ve vyšších otáčkách nebude pro každého. Já ale patřím k lidem, kteří na jakékoliv zápory zapomenou, když sedí v takto skvěle jezdícím autě a mají před sebou prázdnou klikatou silnici. Díky skvělému chování a čitelným reakcím můžete z Midgetu vydolovat opravdu jeho maximum.

Foto: MOnix Media

Pokud chcete s MG trochu cestovat, je nosič zavazadel nezbytností.

MG i jeho sourozenec Austin-Healey získaly řadu úspěchů na závodních okruzích i v rally. Poslední verzí byl Midget 1500 a její výroba skončila 7. prosince 1979. Nepřímým nástupcem bylo moderní MGF s motorem uprostřed, protože k výrobě plánované předokolky AR6 nikdy nedošlo. Verze Mark III se přestala vyrábět v roce 1974 a byla nahrazena ošklivější variantou s pryžovými „pětimílovými“ nárazníky. Při brouzdání po internetu najdete možná i fotky kupé, ale ta byla stavěna jen pro závodní účely týmu Dicka Jacobse.

Ani pořízení vás nezruinuje

Konkrétní auto je z roku 1967, prošlo před časem renovací a prodávalo se za 400 tisíc korun. Celkem vzniklo přes 226 tisíc Midgetů, z toho 22 415 kousků ve variantě Mark III. A pozor na to, že jsou tato auta velmi oblíbená mezi sběrateli, i tento Midget si před vydáním článku stihl najít nového majitele. Když vím, jak jezdí, tak se rychlému prodeji nedivím a vlastně novému majiteli závidím, Midget jezdí skvěle a nudit se v něm nebude. Asi je teď ideální doba nějaký ten britský zábavný roadster koupit, navíc ani provoz vás nezruinuje. Prostě pokud chcete hravý roadster a Mazda MX-5 je pro vás moc nová nebo moc japonská, zní Midget jako skvělá volba.

Spolehlivost, no… Tak je to britské auto, občas musíte s nějakou vrtošivostí počítat. U Midgetu se hlavně doporučuje kontrolovat pravidelně teplotu motoru. Díly se dají poměrně dobře sehnat, protože Midgetů bylo vyrobeno velké množství, a navíc dost techniky auto sdílelo s jinými britskými vozy. Šikovnější majitelé zvládnou údržbu a servis jednoduchého auta i sami.

Jinak karoserie trpí na korozi, takže i s ní budete muset nejspíš bojovat. Zrzavý mor napadá zadní lemy blatníků, A-sloupky, podlahu zavazadlového prostoru a lemy kapoty. Také si zkontrolujte, zda nezatéká do interiéru a zda se neozývají divné zvuky z převodovky nebo diferenciálu. Například synchron na druhém stupni je často slabým článkem. Zkontrolujte i řízení, má jít lehce. Výhodou této verze ale je, že motor z Mini se snadno upravuje a existuje na něj obrovské množství dílů.

Reklama

Načítám