Hlavní obsah

Klasická Toyota Land Cruiser má pověst nezničitelného auta. Po právu. Vyzkoušeli jsme jednu z nejznámějších verzí

Foto: Ondřej Kroutil

Toyota Land Cruiser je po dlouhou dobu synonymem nezdolného terénního auta, které své schopnosti opakovaně dokazuje v nejdrsnějších podmínkách, jaké lze na naší planetě najít. To platí i pro představený vůz ze začátku 90. let – stále ještě na rámu s tuhými nápravami, s jednoduchým dieselovým motorem a snadno rozeznatelným stylem.

Článek

Evidentně už nastala doba, kdy jsou lesní cesty zablácené, ze stromů padá listí a šedivé nebe zrovna neláká k projížďce v roadsteru. Není problém, vytáhneme něco, co se do podobných podmínek hodí úplně báječně – klasický Land Cruiser. Tento konkrétní kousek je v Česku už od svých tří let, kdy přijel z Německa. A podle všeho nebyl využíván v tak drsných podmínkách, na které je připraven, protože je výjimečně autentický a dochovaný. Původní stav ceníme a drobné nedostatky jsou součástí příběhu. Opět se sluší poděkovat klukům z Veteráni na Truc, že domluvili zapůjčení a my jsme si mohli zase připomenout, proč jsou klasické Land Cruisery pořád tak oblíbené.

Nejdéle vyráběná toyota

Ačkoliv nás to samozřejmě lákalo, úplně ušpinit jsme ho nechtěli, proto jsme byli k technice ohleduplní, což je patrné z fotek. Než si přiblížíme, jak se s takovým „traktorem“ vlastně jezdí, je dobré připomenout trochu historických souvislostí – i když je zrovna Land Cruiser všem dobře známý a snadno rozpoznatelný, má velmi pestrou a dlouhou historii.

Pro hlubší průzkum je určitě ideální pořídit pořádnou monografii (knih je k dispozici víc než dost), my si vystačíme s lehkým přiblížením. Land Cruiser je nejdéle vyráběným autem v portfoliu značky - od roku 1951, kdy se celý příběh začal psát, bylo víceméně po celém světě vyrobeno přes deset milionů Land Cruiserů nejrůznějších verzí. A že jich bylo – ať už hlediska možností karoserie (od otevřených kousků přes station wagony až po krátké třídveřové verze), nebo pestrou nabídkou nejrůznějších motorizací. Velké popularity se raným Land Cruiserům dostalo zejména v Austrálii, kde si rychle vydobyly pověst spolehlivých a odolných aut s pohonem všech kol, a to v jedněch z nejtěžších podmínek.

Foto: Ondřej Kroutil

Toyotu Land Cruiser pozná podle slavné a přísně hranaté karoserie snad každý.

Rodinu automobilů Land Cruiser lze obecně rozdělit to čtyř různých řad – základem jsou tzv. heavy-duty série, u nichž jsou hlavními vlastnostmi funkčnost, odolnost a schopnosti v terénu, a to na úkor komfortu nebo moderních technologií. Tato auta se dají rozeznat zejména podle rovných ocelových plechů karoserie a téměř vertikálního uspořádání kabiny. Patří sem řady BJ, FJ, 20, 40 a 70.

Pak jsou tu série zvané „station wagon“, dneska bychom řekli asi SUV, ač mi to slovo nejde přes prsty úplně snadno. Ta jsou víc zaměřená na komfort posádky a civilizovanější interiér. Tento koncept automobilu s pohonem všech kol, který je používaný spíš pro rekreační účely s dostatečným prostorem pro celou rodinu, byl nejprve oblíbený zejména v USA, než se rozšířil po světě. Mezi „SUV“ Land Cruisery patří série 55, 60, 80, 100, 200 a 300.

Foto: Ondřej Kroutil

Vnětový čtyřválec je prakticky nezničitelný.

Řada 70 se později rozvinula do verzí sdružených pod názvem light-duty, primárně vymyšlených pro evropské trhy. Bavíme se o komfortnějších verzích těžkotonážních toyot s výraznějším zaměřením na komfort a pohodlí. Dostaly například vinuté pružiny namísto listových per, byly obecně menší a dostupnější než zmíněné SUV řady. Od roku 1990 tento typ automobilu dostával od Toyoty různé přívlastky – například Prado. Do této skupiny řadíme různé verze řad 70 wagon, 90, 120, 150 a 250.

Za čtvrtou odnož lze považovat Toyotu Land Cruiser FJ, model umístěný ještě pod zmíněné Prado. V současné době se chystá nové auto s tímto názvem, které bude prakticky pětidveřovým SUV, ale hodí se připomenout i původní retro FJ Cruiser ze začátku tisíciletí, dnes platící za přitažlivé, neokoukané auto. Nedávno jsme provětrali rovnou tři kousky, od vyloženě sériového až po výrazně upravený exemplář, a brzy vám o nich také něco napíšu.

Foto: Ondřej Kroutil

Jednodušší přístrojový štít si už snad ani nejde představit.

Verzí snad nepočítaně

Představené, krásně původní auto, patří právě do série 70. Ta je sama o sobě celkem nosnou řadou, vyráběnou od roku 1984 do současnosti, a to v domovském Japonsku (příklad testovaného auta), tak i v Kolumbii, Portugalsku a Venezuele jako dvou- a čtyřdveřový pick-up, tří- a pětidveřové SUV a třídveřový transportér pro vojáky. Jednotlivé verze byly značeny konkrétním dvojčíslím, začínajícím sedmičkou. Zajímavostí je, že během let se vyrábělo celkem pět různých délek rozvoru! A pod kapotu se dostalo (v závislosti na verzi, trhu…) celkem šest různých benzinových motorů (čtyřválců a šestiválců s objemy od 2,4 do 4,5 litru) a dokonce 17 různých naftových motorizací (čtyřválce, řadové šestiválce a dokonce i osmiválec V8, od 2,4 do 4,5 litru).

Foto: Ondřej Kroutil

Na zádi nesmí chybět rezerva.

Tohle konkrétní auto používá lepší verzi základního naftového čtyřválce 2,4 litru, jemuž už pomáhá výfukové turbodmychadlo. Turbodiesel 2L-T o objemu 2 446 cm3 se vyrábí nepřetržitě od roku 1982, čímž je potvrzena jeho odolnost. Má kompresní poměr 20:1 a nabízí výkon 86 koní při 4 000 otáčkách a 188 Nm točivého momentu při 2 200 otáčkách. Při hmotnosti kolem 1,9 tuny (dle výbavy a také střechy – v našem případě pevné, existovaly i plátěné) je dynamika samozřejmě slabší, ale první kilometry jsou příjemným překvapením, protože přeplňovaný motor off-roadem pohybuje celkem sebejistě a dostatečně, zejména rozjezdy do rychlosti kolem 80 km/h jsou za nás úplně v pohodě a rozhodně lepší než s motorem bez turba, kde chybí točivý moment.

Překvapivě kompaktní rozměry

Jak jste si jistě všimli, představené auto stojí na krátkém rozvoru 2 310 mm a s celkovou délkou lehce přes čtyři metry je skutečně kompaktní a hezky obratné. Pomáhá i lehké šnekové řízení, samozřejmě nepříliš přímé, s mnoha otáčkami mezi polohami, což je u aut do terénu celkem běžné. Obě nápravy auta jsou tuhé, vpředu pracují tlumiče a vinuté pružiny (na rozdíl od větších, těžších verzí jako jsou HJ/BJ 70, kde jsou lisťáky), vzadu pak listová pera. Pohon všech kol není stálý, ale přiřaditelný – pákou se dá zvolit buď režim 2H (pohon zadních kol), 4H (pohon všech kol) nebo 4L, tedy s redukcí. Doplníme, že zadní diferenciál má uzávěrku (u většiny verzí základ, u některých příplatek) a vpředu pracuje soukolí otevřené. Většinu času jezdíme na zadokolku, ale ani přiřazení předků nebo redukce nevyžaduje víc než trochu sebevědomého grifu při manipulaci s mechanickou pátků.

Foto: Ondřej Kroutil

Mimo zpevněnou silnici jsme jenom tak nakoukli.

Jak jsem již naznačil, my rozhodně nechceme hezké auto moc ušpinit, proto terénní schopnosti zase tak moc nezkoušíme – už podle popisu techniky nebo celkové image auta je jasné, že krátký Land Cruiser zvládne skutečně hodně. Pro mě by byly limity určitě nastavené použitými pneumatikami a vlastní odvahou, protože se v terénu zase tak často nepohybuji. A věřím mu, že ho jen tak něco nezastaví. Zajímavostí je, že dvoutunový Land Cruiser utáhne až tři tuny vážící brzděný přívěs.

Hlučný turbodiesel klasicky vibruje do interiéru a já znovu okukuji strohou palubní desku se základními informacemi, většina prvků je tu podřízena funkci. Na silnici trochu poskakujeme a rychlosti rozhodně nejsou závratné, v pomalejším terénu to s námi hází sem tam, ale víme, že všechno drží pohromadě. Fascinující je, jak skvěle je z auta vidět do všech stran a jak snadno se s ním manévruje. Ohromná rovná skla umožňují pohodlnou orientaci v prostoru, dostatečně silný motor dodá potřebnou dynamiku a klasický osmdesátkový design Land Cruiseru prostě nestárne.

Díky nezničitelné pověsti si cenu drží

Pestrá historie Land Cruiseru by samozřejmě zasloužila víc prostoru, za posledních víc než sedm dekád vznikla spousta různých verzí a zajímavých kousků. Co se týče srovnatelných krátkých sérií 70, v nabídce je stabilně docela dost aut. A ceny? Land Cruiser má obecně image nezničitelné toyoty, která funguje bez ohledu na náročnost úkolů, které dostává. A pracuje dlouhodobě, neúnavně. To se samozřejmě projevuje v tom, že si stabilně drží hodnotu. Na trhu jsou klidně desítky aut, ale málokteré je nabízeno s cenovkou pod 10 000 eur, tedy asi 250 000 Kč. Spousta na první pohled hezkých aut stojí klidně i dvakrát tolik. Takže v tomto ohledu je nabídku Truců za 290 000 Kč za představené auto velmi férová…

I když se málokdo orientuje ve složitém systému značení, jedno je jasné – Land Cruiser je fenomén, který přetrvává. Jeho schopnosti jsou prověřené nejdrsnějšími podmínkami a jeho tvary pozná každý. Patří do zlatého fondu automobilky Toyota, a to zcela oprávněně. Pokaždé, když se s nějakým svezu, mám chuť začít třeba s menší farmou. I kdyby to bylo jen proto, abych měl důvod pořídit klasický Land Cruiser.

Načítám